• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe moet ik mijn nieuwe SSD M.2 schijf partitionieren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kurveekyl

Gevestigd lid
Lid geworden
3 nov 2011
Berichten
425
Waarderingsscore
4
Heb een nieuwe SSD Samsung 980 Pro M.2 aangeschaft die ik als mijn opstart schijf wil instellen. Als ik in het "schijfbeheer" kijk staat deze op de vierde plaats maar dat zal wel normaal zijn denk ik??? Nu wordt er gevraagd hoe deze te partitionieren, MBR of GPT? Wil er mij iemand op weg helpen aub met een duidelijke dankuwel op voorhand. Mvg. Kurt
 
Wordt het dan je bootschijf?
Zo nee, dan is MBR prima, alleen bij een UEFI systeem dient de bootschijf in een GPT indeling te zijn, zo ook schijven groter dan 2TB.
 
Ja het zou mijn bootschijf worden, dus WEL GPT dus. OK bedankt. En de deze die nu mijn bootschijf was, een gewone SSD EVO 860 was dus ook als GPT ingesteld, moet ik deze dan voor gewoon als opslag deze terug brengen naar MBR en zo ja hoe doe ik dan aub?
 

Bijlagen

  • Partities.png
    Partities.png
    60,7 KB · Weergaven: 10
Nee hoor, dat hoeft niet en als je dat wel wilt, in schijf beheer kan dat maar dan dienen alle partities verwijderd te worden of een partitietool zoals Minitool.
 
Bedankt voor de uitleg Lange Pier. Maar zit nog met een probleempje. Via Media Creation Tool heb ik de schijf aangeduidt om een nieuwe Windows te installeren. Echter als je kijkt naar mijn schijfbeheer staat die schijf nu in ht schijfbeheer op SCHIJF 4. Hoe kan ik deze veranderen naar SCHIJF 0 om daarop te booten? Nu blijft hij booten op SCHIJF 0 en vindt het ook verwarrend dat de boot schijf de laatste in de rij zou zijn.Partities.png
 
Haal de andere schijven er even af en installeer Windows, je had hem helemaal kaal kunnen laten en W10 hem kunnen laten indelen, had ik vergeten te melden.

Draai die Windows dan kunnen de andere schijven er weer aan, de huidige Windows dient wel ongedaan gemaakt dienen te worden om de bootmanager de goede schijf te laten kiezen.

Daarnaast start Windows altijd op via de Windows Bootmanager op een UEFI systeem en als er 2 schijven met Windows aanhangen dan wordt het lastig met booten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan