• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe moet ik m'n oude harde schijf uitlezen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

broemies

Bekend gezicht
Lid geworden
18 aug 2017
Berichten
133
Waarderingsscore
8
Hallo iedereen. Na een dag vergeefs zitten zoeken hoe ik de harde Seagate schijf uit m'n overleden HP desktop moet uitlezen hoop ik dat iemand mij hierin kan adviseren. Ik heb de oude schijf al bij aangesloten in m'n nieuwe HP desktop op de al aanwezige extra losse stekkers, zijnde een voedingsstekker en een los stekkertje aan een plat kabellint dat al aangesloten zat op het moederbord.
Op de Seagate zitten 3 aansluitingen en de stekkers passen alleen op 1 manier op 2 aansluitingspunten van de schijf. Op het zwarte lint staat een hoop tekst zoals 'awm style ' , '30v', en wat cijfer getallen. Op de andere 2 kabellinten staat de tekst 'drive ' en 'sata 25.2 ENV'.
De Seagate loopt wel als ik de desktop inschakel. 'Apparatenbeheer' leest alleen de SSDschijf van m'n nieuwe desktop.
Wat gaat er nu mis en hoe kan ik stap na stap de data van m'n oude schijf uitlezen cq. overzetten. Ik heb geen verstand van 'booty' en de voor mij andere wonderlijke digi begrippen te plaatsen.
 

Bijlagen

  • computerfoto 1-min.jpg
    computerfoto 1-min.jpg
    27,2 KB · Weergaven: 42
  • computerfoto 2 (Miniatuur).jpg
    computerfoto 2 (Miniatuur).jpg
    63,4 KB · Weergaven: 45
Een SATA schijf dus en al in schijfbeheer gekeken?
Als hij niet bij apparaten staat is er geen communicatie of de SATA poort op het moederbord werkt niet of is een verkeerde.

Type HP die ervoor wordt gebruikt?
 
Op de andere 2 kabellinten staat de tekst 'drive ' en 'sata 25.2 ENV'.
Dat zijn kabellinten voor 2.5 schijf . Een SSD is 2.5 . Een HD is 3.5 . Heb je het SATA datakabeltje nog van de oude PC ?
 
Vergeet die kabeltjes, staat hij nu wel of niet in schijfbeheer?

Zoeken en diskmgmt.msc intrommelen, openen als admin.

Dingen zijn voor 2,5 en 3,5", maakt geen zak uit dus., sata is sata en ook voor de power.
 
Dank jullie voor de reakties, hierbij een screenprint van 'schijfbeheer'. de oude disk staat er volgens mijn leke verstand niet bij.
 

Bijlagen

  • Schermopname (34).png
    Schermopname (34).png
    241,3 KB · Weergaven: 37
Hierbij een betere afdruk van 'schijfbeheer'. Hopelijk kan ik hiermee verder komen ?
 

Bijlagen

  • Schermopname (35).png
    Schermopname (35).png
    92,3 KB · Weergaven: 28
Hallo iedereen. Na een dag vergeefs zitten zoeken hoe ik de harde Seagate schijf uit m'n overleden HP desktop moet uitlezen hoop ik dat iemand mij hierin kan adviseren. I
Was het Moederbord overleden of was de harddisk overleden ?
De schijf word gevoed met een molex aansluiting die vastgepind zit op een P4 connector op het moederbord .
Is er aan de voeding nog een sata voedingsconnector vrij ?
 
Ik heb daarnaast ook 'diskmgmt.msc intrommelen, openen als admin.' uitgevoerd en daarvan ook een screenprint gemaakt.
 

Bijlagen

  • Schermopname (36).png
    Schermopname (36).png
    184,9 KB · Weergaven: 32
Moederbord was overleden. De Seagate oude schijf heb ik op de extra (lege)stekkers in m'n nieuwe desktop aangesloten en de Seagate loopt. Zie ook mijn foto met aansluiting op de bovenliggende oude Seagate schijf.Verder zijn er geen andere losse of extra stekkers aan een kabel.
 
Had je al laten zien en waarom geef je geen antwoord?
Ben er klaar mee, succes ermee.
Sorry, maar ik had al geantwoord wat je adviseerde. Verder ben ik niet zo snel in de juiste zaken opzoeken en inkloppen. Zoals je vraag welk type HP, dat kost mij even tijd om daarachter te komen , waar staat het type vermeld ?
 
Laatst bewerkt:
Was het Moederbord overleden of was de harddisk overleden ?
De schijf word gevoed met een molex aansluiting die vastgepind zit op een P4 connector op het moederbord .
Is er aan de voeding nog een sata voedingsconnector vrij ?
Voor de zekerheid hier ook mijn antwoord op je vragen : Moederbord was overleden, de oude schijf heb ik aan een losse extra voedingsstekker aangesloten. Die stekker zit extra aan de voedingskabel (die met verschillende kleuren draad) die ook de nieuwe SSD schijf en dvd rewriter van spanning voorziet. De oude schijf loopt nu ook tijdens dit schrijven.
 
Je ziet dat geduld niet voor iedereen is weggelegd ;)
Het typenummer van de harde schijf staat op de schijf zelf vermeld.
Lange pier vroeg volgens mij naar het HP model van de desktop .
Maar het eerste wat ik zou doen voor schijfbeheer uit te voeren is , in het BIOS duiken om te controleren of de HD daar wel gevonden word .
Maar mij is op de eerste foto's al opgevallen dat dit gaat om een oud moederbord . Waarschijnlijk een tweedehands PC .
 
kijk eens in de bios of de schijf daar wel gedetecteerd wordt.
 
Lange pier vroeg volgens mij naar het HP model van de desktop .
Maar het eerste wat ik zou doen voor schijfbeheer uit te voeren is , in het BIOS duiken om te controleren of de HD daar wel gevonden word .
Maar mij is op de eerste foto's al opgevallen dat dit gaat om een oud moederbord . Waarschijnlijk een tweedehands PC .
Ja, het is een 'refurbished" computer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan