• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe moet ik m'n oude harde schijf uitlezen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die bestanden op je bureaublad zie ik spreadsheets (rekenbladen) die gemaakt zijn in Calc , een onderdeel van LibreOffice
Welke icon heeft het rekenblad ? Ik heb wel veel gewerkt met Libreoffice en dit gisteren ook op m'n nieuwe desktop gedownload.
 
Welke icon heeft het rekenblad ? Ik heb wel veel gewerkt met Libreoffice en dit gisteren ook op m'n nieuwe desktop gedownload.
Helemaal uitersts rechts , die groene icoontjes zijn rekenblad icoontjes en in de eerste rij links staan er ook twee onder het Recuva icoontje.
 
Helemaal uitersts rechts , die groene icoontjes zijn rekenblad icoontjes en in de eerste rij links staan er ook twee onder het Recuva icoontje.
Aha,ok.dank je. Maar als ik dan bijv. een groene rechts aanklik op het bureaublad staat dat die gemaakt werd met microsoft Excel 97-2003 in 2017. Geen libre office.
 
Laatst bewerkt:
Hier de handleiding met Recuva.













Het overzicht wordt getoond, het kan even duren voordat je alles ziet, laat het zoeken gewoon doorgaan tot het echt klaar is, en dit venster verschijnt, vervolgens selecteer je de groene bestanden, je kunt dus naar beneden scrollen om de bestanden te selecteren.
Je kunt ook alles selecteren. Door bovenaan op het eerste vierkantje te klikken, zo kun je makkelijker de verkeerde bestanden (rood en oranje) weer uitvinken, deze zijn beschadigd.

Oranje kan nog enigszins benaderbaar zijn.









 
Hier de handleiding met Recuva.













Het overzicht wordt getoond, het kan even duren voordat je alles ziet, laat het zoeken gewoon doorgaan tot het echt klaar is, en dit venster verschijnt, vervolgens selecteer je de groene bestanden, je kunt dus naar beneden scrollen om de bestanden te selecteren.
Je kunt ook alles selecteren. Door bovenaan op het eerste vierkantje te klikken, zo kun je makkelijker de verkeerde bestanden (rood en oranje) weer uitvinken, deze zijn beschadigd.

Oranje kan nog enigszins benaderbaar zijn.










Bedankt voor je moeite ! :)
 
Aha,ok.dank je. Maar als ik dan bijv. een groene rechts aanklik op het bureaublad staat dat die gemaakt werd met microsoft Excel 97-2003 in 2017. Geen libre office.
In Calc kun je jouw werkblad opslaan als Open Document Formaat en dan zal het bestand de extensie ods krigen . Wil je dat het werkblad ook kan geopend worden in Microsoft Exel versies moet je opslaan als xls formaat of xlsx formaat .
In mijn bijlage zie je dat ik het opgeslagen heb als microsoft exel xls formaat
 

Bijlagen

  • image002.JPG
    image002.JPG
    378,6 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt door een moderator:
@broemies
Heb je nog iets ondernomen ? zo ja vertel het eens.
 
In Calc kun je jouw werkblad opslaan als Open Document Formaat en dan zal het bestand de extensie ods krigen . Wil je dat het werkblad ook kan geopend worden in Microsoft Exel versies moet je opslaan als xls formaat of xlsx formaat
Is niet echt aan de orde nu ...maar toch wie A zegd dan ook maar B vind ik.
Zou toch fijn zijn mocht je laten zien hoe men opslaat in XLS of andere formaten....leuk voor de TS in de toekomst en ook leden/lezers ;)
 
namelijk allemaal bestanden van iemand anders...mijn naam is niet P. Thielemans. Ik heb de oude desktop meer dan 10 jaar geleden gekocht van het bedrijf 'Chris computer solutions' uit Borculo en ik vermoed dat hij er een oude schijf ingestopt heeft.
Dan mag je CCS wel eens op de hoogte stellen van zijn blunder, in de hoop dat dat niet vaker voor zal komen. Die schijf zal waarschijnlijk snel geformatteerd zijn in plaats van volledig en met nullen overschreven te zijn.
Ik vrees dat het snelle formatteren dan vaker voor is gekomen om tijd uit te sparen.
 
Ik heb het idee dat het vrij standaard is dat dit soort bedrijfjes alleen even een verse installatie doen van het besturingssysteem.
Persoonlijk zorg ik er zelf wel voor dat er niet meer op het systeem staat als ik iets weg doe.
 
Ik vrees dat het snelle formatteren dan vaker voor is gekomen om tijd uit te sparen.
Waarschijnlijk zal het bedrijf ervan uit gaan dat iemand recovery gaat doen zeldzaam is.
 
Tenzij iemand weet dat er mogelijk nog bruikbare info af te halen valt.
Zelf heb ik ooit eens een 2e hand laptop via marktplaats aangeschaft (van een particulier die hobbymatig 2e hand laptops kocht, nakeek en opnieuw installeerde, en weer doorverkocht) waarbij ik zelfs het bsn nummer van de voormalige eigenaar op kon vinden. In verkeerde handen kan je daar heel veel problemen door ondervinden.
 
In Calc kun je jouw werkblad opslaan als Open Document Formaat en dan zal het bestand de extensie ods krigen . Wil je dat het werkblad ook kan geopend worden in Microsoft Exel versies moet je opslaan als xls formaat of xlsx formaat .
In mijn bijlage zie je dat ik het opgeslagen heb als microsoft exel xls formaat
Duurde even want ik moest er een laptop bijpakken om de boel niet door elkaar te gaan gooien. Ik wel dus.Enfin, ik heb al de oranje en groene files overgezet naar een andere externe schijf maar ik kom nu niet verder hoe de files te openen. Hierbij de lijst met files die ik nu op die andere schijf heb overgezet.
 

Bijlagen

  • Schermopname (82).png
    Schermopname (82).png
    212,8 KB · Weergaven: 18
Laat geen 1 bestand zich openen?

Zo te zien heb je bestandsexensies niet aan staan in je verkenner, waardoor je de bestanden moeilijk kunt herkennen.

In W11 klik in de verkenner bovenin op de 3 puntjes, opties, weergave, zet het vinkje voor "extensies voor bekende bestandstypes verberen" UIT.

In W10 heb je volgens mij een tabje beeld bovenin de verkenner balk, en dan dus, opties, weergave, zet het vinkje voor "extensies voor bekende bestandstypes verberen" UIT.

Zo zie je van b.v. een afbeelding .jpg achter de bestandsnaam staan.
En dat is in dit geval erg handig.

Hele kleine bestanden van 1kb, kan nooit heel veel bijzonders zijn, die heb ik toen maar allemaal weggegooid. Door de lijst met de verkenner op grote te laten sorteren. Zo kun je dat ook doen, met het type bestand, die laten sorteren. Of b.v. zoeken op *.mp3 dan komen alle mp3's naar voren. Let op bij veel bestanden, kan dit proces lang duren.

Ik heb toen allemaal mapjes gemaakt van de bestandtypes die ik het meeste tegen kwam om enige orde in de brei van vele bestanden te maken.

Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan