• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe PC in te richten om automatisch backup te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LeoG

Bekend gezicht
Lid geworden
19 feb 2018
Berichten
153
Waarderingsscore
2
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik mijn PC voorzien van een SSD schijf van 250Gb.
De SSD dient als bootschijf en als backup.
De oude HDD van 500Gb heb ik nu als dataschijf in gebruik.

Op de C-schijf (SSD) staan het OS en de apps geinstalleerd, hiernaast heb ik een folder "backup" gemaakt en daar de data van de F-schijf naar gekopieerd.

Is er een programma (binnen Windows 10 zelf of freeware) waarmee ik bepaalde folders kan selecteren op de F-schijf zodat deze automatisch op de C-schijf gesynchroniseerd worden? Ik merk dat handmatig niet werkt omdat je het simpelweg vergeet of denkt, dat doe ik morgen of de volgende keer wel.

Voor het geval het belangrijk is om te weten om een goed antwoord te kunnen geven zijn dit de specs van mijn systeem:
http://speccy.piriform.com/results/4MZdpYQljUNjZpGBY2iuDOD

mvg,

Leo
 
De backup functie in W10 wordt niet meer onderhouden en zal mogelijk zelfs verdwijnen, nadeel is ook dat het zo veel ruimte in gaat nemen.

Gebruik hier Aomei die dagelijks een incrementele back-up en neemt an sich weinig ruimte in, nu 100GB t.o.v. Windows ooit meer dan 500GB en dat voor de systeemschijf, de C:.

Maar er zijn er meer, vond die van Aomei het prettigst werken, maak wel een bootable USB stick in het programma.
https://www.gratissoftware.nu/gratis-backup-software.php
 
Ik volg Lange Pier, ik gebruik al een paar jaar Aomei tot alle tevredenheid. (portable version bestaat ook)
Klikker de klik
 
Ik heb er geen ervaring mee maar deze kost tijdelijk geen centen, in het echte Nederlands Gratis:cool:
Klikker de klik
 
Gratis versies werken prima.
Hoi lange weet ik;) TS kan beslissen.
 
Ik heb er geen ervaring mee maar deze kost tijdelijk geen centen, in het echte Nederlands Gratis:cool:
Klikker de klik
Die aanbieding werd vandaag ook genoemd op het Belgische PC Helpforum: https://www.pc-helpforum.be/topic/69531-easeus-todo-backup-home-106-tijdelijk-gratis/
Ik heb dat aanbod getest en toen bleek dat het een sof was: de licentiesleutel die je krijgt, wordt niet geaccepteerd:

5ac5492d7f7cd-Activation_failed.png


Je kunt op die website melden dat een licentiesleutel niet werkt. Heb ik gedaan. Als reactie kreeg ik een mail met daarin een link waarmee ik een account voor die website kon aanmaken. Dat gaan we maar niet doen.
Een ander lid van het Belgische PC Helpforum had gebruik gemaakt van een ander aanbod van diezelfde website: Aomei Backupper helemaal gratis. Ook die key bleek invalid.
thesoftware.shop lijkt me dus een website die je beter kunt vermijden, wanneer je teleurstellingen wilt voorkomen.
 
SyncBackFree werkt ook erg goed. Ik maak automatische backups naar mijn NAS. Ook synchronisatie is mogelijk... en.... het kost niks!
 
Ik ben nu bezig met het instellen van AOMEI backupper.

Ik wil nu de optie sync gebruiken maar kan alleen C als werkschijf gebruiken en F als doelschijf terwijl ik het juist omgekeerd wil hebben. Is dit mogelijk of moet ik naar een ander programma op zoek?

Wat is de reden dat ik een bootable USB stick moet maken?
 
Ik gebruik al jaren Microsoft Synctoy (gratis tool) en heb ook een test gedaan met FreeFileSync (gratis tool). Beide werken prima voor mij, alles synct perfect.
 
Ik ben nu bezig met het instellen van AOMEI backupper.

Ik wil nu de optie sync gebruiken maar kan alleen C als werkschijf gebruiken en F als doelschijf terwijl ik het juist omgekeerd wil hebben. Is dit mogelijk of moet ik naar een ander programma op zoek?

Wat is de reden dat ik een bootable USB stick moet maken?
Om de boel weer te herstellen als het fout is gegaan.
En de systeempartitie/schijf staat als standaard om te backuppen.
En waarom sync?
https://www.backup-utility.com/features/file-sync.html

Vraag mij af als je deze tool wilt gebruiken waarom je weer andere worden gelinkt.......
Aomei is gewoon gratis.
 
Hmmm, bedankt voor de reacties. AOMEI is niet helemaal wat ik zoek denk ik.

Als ik de syncfunctie gebruik dan krijg ik steeds een nieuwe folder met de current staat van zaken.
Ik wil dat de "F-folder" en de "C-folder" letterlijk gesyncd worden. Nu ontploft de hoeveelheid data op mijn C-schijf.

Ik wil dat het systeem op een bepaald moment op de dag de folders vergelijkt en alles wat er op de F-schijf is bijgekomen in de betreffende folders naar de C-schijf geschoten wordt en dat gewijzigde bestanden overschreven worden op de C-schijf (F-data is leidend).
 
Zie bericht #12
 
De backup functie verdwijnt niet in Windows 10. Systeemkopie maken verdwijnt in Windows 10 .
Daarom is het handig als je kan werken met Linux . Kun je via die weg backups maken van al je computers in je thuisnetwerk .
 
Zie bericht #12

Ok, geinstalleerd. Handmatig synchroniseren lukt maar is steeds twee paden invoeren en op het knopje duwen.
Moet nu gaan uitzoeken hoe 1 keer (per folder/locatie) de opdracht tot synchroniseren te geven en dan te automatiseren.
 
De SSD dient als bootschijf en als backup.

En als die crasht ben je ook je backup kwijt . Een backup maak je toch op een tweede (externe) harde schijf .
 
En als die crasht ben je ook je backup kwijt . Een backup maak je toch op een tweede (externe) harde schijf .

Nee hoor, ik gebruik mijn "oude" HDD schijf als dataschijf. De SSD dient als boot-, programma- en backupschijf (van de HDD schijf). Als de SSD crasht is de HDD de backup ervan.

Als de computer uitfikt of zo, ja dan heb ik pech maar zo belangrijk is de data ook weer niet. Als het echt belangrijk is dan mail ik het ook via outlook naar mezelf en kan ik het op die manier altijd terugkrijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan