• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

HP hs3110 start niet op. Doet niks.

Status
Niet open voor verdere reacties.

perloc

Enthousiast
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
2.224
Waarderingsscore
3
Een vriend van ons heeft zijn laptop bij me gedumpt met het verzoek daar eens naar te kijken.
De klacht is dat het scherm meestal zwart blijft bij druk op de aan/uitknop. Geen bios opstart dus.
Eerste keer, er gaan de lichtjes van powerknop. WIFI en Luidspreker branden bij druk op de power knop. Na enige seconden beginnen de lapmpjes van Capslock en num 2x/sec te knipperen. Geen piepjes. Verder gebeurt er niets. Omdraaien, batterij eruit, terugplaatsen en power knop. Start normaal op een doet dat een keer of 3-4 keer. Daarna weer hetzelfde en tot nu toe permanent.
De laptop is een HP hs3110 HSPA + Mobile.
Ik heb het HP manual gedownload om de HD eruit te halen. En tevens het memory eruit en erin. Kan een slecht kontakt zijn, niet? Maar, zoals zo vaak, het is niet exact de laptop die ik hier heb: de achterkand is afwijkend van dat van het .PDF manual. Het is groter en de aangegeven schroefjes om te verwijderen zijn niet aanwezig. Trouwens niet één schroefje.
Ik weet niet hoe je de achterkant kunt openmaken.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft?
De te verwijderen achterkant is symetrisch over de achterkant verdeeld. De manual- achterkant is kleiner aan een kant. En heeft dus die schroefjes.
perloc
 
Batterij eruit daarna terug en doet het wel. Dan zou ik maar eens beginnen met het vervangen van die bewuste batterij.
 
Batterij eruit en op de adapter, zelfde probleem. Dus de batterij is het niet!!!

Inmiddels heb ik gevonden hoe je de achterkant kunt verwijderen.
Ik heb achtereenvolgens het memory (4GB- 1 stripje) verwijderd, kontaktjes schoongegumd en teruggeplaatst,
Geen effect. HD eruit gehaald vervangen door een andere, gestart, geen effect, teruggeplaatst, geen effect. CD drive eruit gehaald (je weet maat nooit!) opgestart, geen effect, teruggezet.
Dus dit is een moeilijke!!
iemand?
 
Zou kunnen dat het moederbord niet meer goed is.
 
Sorry ik had even het idee dat het hier om de BIOS batterij ging. Als het de accu van de laptop is dan heeft vervangen natuurlijk geen zin.

De laptop gaat op dit moment helemaal niet aan? Anders zou je eens kunnen kijken wat er gebeurt in de veilige modus.
 
aarie25: dat vrees ik ook.
Rubensky en Lange Pier: zal vanmiddag eens kijken hoe dit te vervangen. Zit ingepakt in een plastic en is zomaar niet te verwisselen. Normaal zit ie ingeklemd in een houdertje.
perloc
 
Ik hoop dat het met een batterij kan worden opgelost. Kijk anders eens op YouTube of daar geen video te vinden is van jou type Hp zodat je kunt zien hoe je het kunt vervangen.
Maar als hij in plastic zit zal hij helemaal vervangen moeten worden.
 
Type HP wat wordt opgegeven is van de wifi module........
Tis meestal gewoon een CR2032 waar een draadje aan is gesoldeerd met krimpfolie erom, draadjes met tinsoldeer aantippen (moet even snel) met een soldeerpistool en isolatietape erom heen werkt ook.
 
aarie25 en Lange Pier: ik heb met twee spelden door de krinpkous heen geprikt om de spanning op die cel te meten: was 3,172 Volt, dus ruim binnen de marge.
Lange Pier: vervanging zou geen probleem zijn want daar verzin ik wel iets op. Maar de spanning is ruim voldoende.
Heb ook een mem strip (2GB, maar voldoende om te minste te kunnen opstarten) uit mijn laptop gehaald en die, na verwijdering van de 4Gb strip, in de defecte laptop gezet. Ook niet. Fout persisteert.
Dus ben zo'n beetje ten einde raad....
perloc
 
Dat die batterij voldoende spanning levert wil niet zeggen dat er ook nog voldoende stroom inzit. En/of dat hij nog goed is.
 
Rubensky, de grootste stroom die een cel levert is de zelfontlading. De stroom die afgenomen wordt is in de orde van nanoamperes. Dat verklaart ook het lange levensduur van die 3volt cel: jaren!!! De stroom door mijn multimeter bij meting aan de cel is waarschijnlijk vele malen groter dan de stroom die er normaal vanaf wordt genomen. En zoals ik meldde: de spanning = 3,173 Volt!!
Als het eenvouding was de cel te vervangen zou ik dat doen, gewoon om 100% zeker te zijn. Maar het gaat niet, de aansluitdraadjes verdwijnen ergens onder in de ingewanden en ik moet de zaak helemaal slopen om daar bij te kunnen. Ook dat kan ik niet, HP gebruikt inbus-ster schroefies en zo'n klein ster-sleuteltje heb ik niet.
Lange Pier: Het is een HP hs3130 HSPA + Mobile, oftewel (ook elders op de batterijruimte gevonden) een HP Probook 450 G1 Dus er is keus!
"Welke code komt met wat overeen - 2x beide ledjes" is tekort door de bocht. Wat bedoel je? Staat gewoon 2x per sec. te knipperen. Is dat een code?

Laten we eens verder redeneren.
Uit mijn kennis van uP's weet wat er gebeurt bij het opstarten.
De uP krijgt een startup interrupt en zendt een (vast) adres uit naar de BIOS. De BIOS checkt een aantal dingen en zendt een adres naar de HD. Daar gaat de bootstrap van start.
Ik ruil dit graag voor degenen die het beter weten. Mijn kennis dateert van 1980: Z(ilog)80, Z8000, 6502 Intel. Maar ik denk dat het principe nog steeds hetzelfde is.
Dus allereerst moet de BIOS actief worden. En dat doet ie niet. De spanning op de cel is ruim voldoende en houdt voornamelijk de klok bij. Aangezien er welhaast een paar nanoampere loopt zal de spanning op de cel niet in elkaar zakken als er marginaal stroom vanaf wordt genomen.

Ik heb ook gedacht aan een virus. Ik zou de HD eruit kunnen halen en die aan mijn eigen laptop kunnen hangen en dan op virus gaan scannen. Heeft dat zin??
perloc
 
Wat Lange Pier bedoelt is dat je aan de hand van de snelheid en hoe ze knipperen kunt zien wat het probleem van de laptop is.
Of het zin heeft om de HD eruit te halen omdat er een virus op kan zitten, ik zou zeggen van niet.
Want 1 dadelijk zit het in jou Laptop.
2 als de laptop daardoor niet zou werken, dan kan het zijn dat dit bij jou ook het geval is.

Ik denk dat je beter eerst eens kunt kijken wat de knipperende ledjes betekenen, zoals Lange Pier al aangaf.
Dit scheelt mogelijk een hoop zoek werk.
 
Mijn zoon heeft me een stuk verder geholpen. Hij weet er veel meer van dan ik maar heeft niet altijd gelijk.
We hebben via internet en HP uitgevonden wat dat knipperen betekent: de video chip doet het niet.
Er zit een Intel i5 processor in en volgens hem, mijn zoon dus, is de video chip ingebakken in deze uP.
Kan iemand dat bevestigen? Dan zou ik de uP moeten vervangen. Dat is nog altijd goedkoper dan een nieuwe laptop, zeker hier in dit land!
Alleen moet ik dan aan passende sleutels zien te komen om de laptop verder open te maken.
perloc
 
Je zou HP eens om advies kunnen vragen,
dan kun je gelijk vragen hoe je aan de passende sleutels kunt komen.
 
Tweakers
Zijn vele uitvoeringen van en die hs3130 HSPA + Mobile is een wfi kaartje die erin zit...........

En er zijn erbij met een dedicated AMD videochip en als die is losgelaten doordat de soldeer punten het hebben begeven...............

En had 2 x een link gegeven waar je kon zien wat die ledjes betekenen en nu zelf opgezocht op het net?

En bij mijn weten worden vaak torx schroefjes door HP gebruikt.
 
aarie25: Ik woon niet in Nederland en post komt hier nauwelijks aan en kan wel maanden duren voor het er is, als het aankomt tenminste.

Lange Pier: ik heb op 2 fora dit item gestart en ben daarvoor op de vingers getikt.
Ik voer dus discussie op twee fora tegelijk, ook op ********.nl
Daardoor weet je nog niet dat die 3110 niet goed is, de laptop is een HP Probook 450 G!.
De uP is een Intel Core i5 waarin de video chip in zit ingebakken.
Het zou kunnen dat er een slecht kontakt is van de uP naar het MOBO, want ik neem aan dat in een laptop geen voetje wordt gebruikt om de uP in te klemmen.
Ik heb veel soldeer-ervaring maar dit is te priegelig klein om met succes en zonder een speciale soldeerbout te keer te gaan.

Verder is de laptop al overhandigd aan de eigenaar met de mededeling dat zijn video chip het laat afweten. Dat hebben mij zoon en ik kunnen vaststellen via de knipperende leds op het keyboard.

Dus in principe kan deze discussie woren gesloten.
Wanneer behoefte is aan meer suggsties dan graag op ******** - hardware problemen onder min of meer dezelfde titel.
Met dank voor alle bijdragen.
perloc
 
Als het klopt wat Lange Pier denkt, dan is het wel makkelijk om aan die schroevendraaiers te komen.
Want ik ga er van uit dat die in Mozambique toch wel te vinden zijn?
 
Mozambique is zo groot als Engeland en Frankrijk samen. Dus even naar een andere stad wippen, zoals je in Nederland kunt.....
We zijn net 14 dagen terug uit Maputo met de auto. Afstand 1450km en voor de helft over een onvoorstelbaar slechte weg.
Dus mischien in Maputo (hoofdstad)? In deze stad, Beira, 2de in grootte van dil land is die niet te krijgen. Ik heb een set, maar de kleinste daarvan is nog te groot voor de schroefies van die laptop.
Bovendien, zoals ik mijn vorige bericht schreef, de laptop is alweer terug naar de eigenaar.
perloc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan