• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

HP laptop scherm bevriest

Status
Niet open voor verdere reacties.

Packardbell1

Discover the ultimate in relaxed romance with the
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
406
Waarderingsscore
0
Hallo, ik heb een HP Pavillon 15 laptop aangekocht en vanaf het moment dat ik hem opstartte liep de laptop al vast.

Ik kon niets doen, maar niets reageert dan, het beeld is gewoon helemaal bevroren, enige wat je dan kan doen is de aan/uit knop indrukken tot die uit is en weer opnieuw starten, maar telkens na 1 minuut loopt die weer vast.
Het moment dat het beeld bevriest, dan blijft de ventilator ook aan een constante snelheid draaien.

Ik heb andere RAM latjes geprobeerd, maar dit heeft niet geholpen.
Ik heb een nieuwe harde schijf erin gezet en Windows 10 geïnstalleerd, ook dat hielp niet.
Stof uit de ventilator geblazen, maar ook dat helpt niet.

Kan iemand helpen?
Alvast bedankt.
 
Tweede hands neem ik aan ?
Stof kan dieper in de ventilator zitten, niet zeker natuurlijk. Als hij echt koud is duurt het dan nét iets langer voordat hij vastloopt dan wanneer hij al net een keer vastgelopen is ? En hoe lang exact duurt het de eerste keer ?

Krijg je tijd om iets in Windows te doen ? Zo ja, start dan via msconfig op in Veilige Modus (tab 'Computer Opstarten'), en kijk dat eens aan.
Je kan hem anders eens een tijdje in het BIOS scherm laten staan en kijken of het dan ook gebeurt, desnoods dek je dan de uitgang van de fan gedeeltelijk (!) af.
 
Ik heb een nieuwe harde schijf erin gezet en Windows 10 geïnstalleerd, ook dat hielp niet.
En toen viel hij niet uit?
Wanneer valt hij uit dan?
En de opgave is niet compleet, er zijn tientallen uitvoeringen van dat type.
Vermoedelijk een loslatend videodeel.
Geld terug vragen.
 
Tweede hands neem ik aan ?
Stof kan dieper in de ventilator zitten, niet zeker natuurlijk. Als hij echt koud is duurt het dan nét iets langer voordat hij vastloopt dan wanneer hij al net een keer vastgelopen is ? En hoe lang exact duurt het de eerste keer ?

Krijg je tijd om iets in Windows te doen ? Zo ja, start dan via msconfig op in Veilige Modus (tab 'Computer Opstarten'), en kijk dat eens aan.
Je kan hem anders eens een tijdje in het BIOS scherm laten staan en kijken of het dan ook gebeurt, desnoods dek je dan de uitgang van de fan gedeeltelijk (!) af.
Ja klopt, de eerste duurt het iets langer, dus eens hij warm is loopt hij vast. Ik zal dan eens proberen straks. Kan het niet liggen aan de BIOS die geüpdatet moet worden? Ik had dat ooit ergens gelezen, geen idee of dat klopt.

Als hij helemaal koud is, dan loopt hij na ongeveer 10 minuten vast, wat wel gek is is dat hij tijdens de Windows installatie niet vastloopt tot het moment dat ik moet beginnen instellen (land, gebruikersnaam,...), dan loopt hij wel vast
 
BIOS update moet je helemaal vergeten bij zo'n probleem. Als hij vastloopt TIJDENS de update kan je het wel vergeten.

Wat Lange Pier waarschijnlijk bedoelt is dat de GPU misschien te warm geworden is en deze los van het soldeer is gekomen. Dat is een flink probleem want dat betekent 're-balling', en dat is het opnieuw solderen (sterk verhitten en vloeibaar maken) van de GPU soldeer op het moederbord. Vele tientallen soldeerpunten.
Dat het op een bepaald moment vastloopt tijdens installatie kan misschien wanneer het inderdaad gerelateerd is aan de grafische adapter, want Windows schakelt op een bepaald moment over naar een hogere resolutie.

De kunst is misschien een klein programma te gebruiken dat de temperaturen meet en logt.
Ik heb zojuist dit geprobeerd:

===========================================
Installeer het programma met een rechtsklik > als Administrator

Vink aan: menu View - Show plot (er verschijnt een grafische weergave)
Vink aan: in de sensor boom: 4 core temperatures van je CPU, en van je grafische kaart de GPU core.
Vink aan: Menu Options - Run on Windows Startup
Dit alles snel natuurlijk, vandaar dat ik het hier omschrijf.
===========================================

Als het goed is zal het programma zo opstarten ook, en kan je grafisch die 5 temperaturen volgen of er daar iets te heet blijkt.
(Je kan er ook een log naar disk mee schrijven, maar ik was zelf niet in staat het gemaakte CSV bestand te lezen. Te veel censors, en Excel ken ik niet goed genoeg om het op een andere wijze in te lezen mocht dit mogelijk zijn)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net de ventilator volledig stofvrij gemaakt en nieuwe koelpasta op de cpu en gpu aangebracht. Ook de gpu met een heater op 250°C opgewarmd 3 minuten lang. Momenteel heeft de cpu een maximumwaarde gehad van 73°C. Hij blijft tussen de 46°C en 66°C schommelen. Hij is weer na 10 minuten vastgelopen, nu moet ik weer wachten tot die helemaal terug koud is.
 
Ook de gpu met een heater op 250°C opgewarmd 3 minuten lang....
Jij durft.
Re-balling heeft altijd een nieuwe stoot van vloeimiddel nodig, anders is de soldeer te brokkelig (zwakke verbinding) en loop je een grote kans dat het punten met sluiting gaat opleveren.
Het 're-balling' komt van het idee dat met vloeimiddel gesmolten soldeer zich als een gesmolten bolletje (als kwik) gedraagt, het wil bij elkaar blijven.

Doe jij ook iets met computer wanneer het vastloopt ? Als je hem met rust laat ?

Hoe oud is dat ding ? Op slechte (bolle of lekkende) condensatoren gecheckt ?
 
Laatst bewerkt:
Kijk erg uit met verhitten, de omgeving moet eigenlijk afgedicht worden omdat de kleinste onderdelen ook los komen en weggeblazen worden.
 
Ik weet het, maar ik had de hoop al een beetje opgegeven, dus ik dacht zal wel gewoon het risico nemen, hp is en blijft hp... Nooit meer kopen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan