• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Hulp bij Speaker project

Status
Niet open voor verdere reacties.

BjornHettema

Bekend gezicht
Lid geworden
9 nov 2015
Berichten
178
Waarderingsscore
0
Hoi,

Ik ben met een project aan de gang waarin ik een bluetooth speaker wil maken met twee midrange (rated 50W - 6 ohm) speakers, en twee tweetertjes. Deze 2x 2 speakers zitten in een oude (ported) houten kast en zijn onderdeel van een andere set (de Nikei nmd360). Ik heb deze speakers opgepikt voor 5 euro bij het goed :p

Nou wil ik een aantal functies, bijvoorbeeld een powerbank optie dus maw USB-Out, een battery indicator en dan natuurlijk de amp met bluetooth. Voor dit alles zat ik te denken aan een 4S2P battery pack met uiteraard balance BMS. Voor het opladen dan ff een 16 volt adaptertje halen.

Nu komt het probleem waar ik mee zit: de juiste amplifier.

Ik heb tijdje geleden een dual channel 50W amp besteld, en die aangesloten op de 2 50W speakers / tweeters. Mijn tweeters gaven toen ruis bij elk volume en mijn normale speakers hadden ook nog last van lichte ruis, maar niet zo erg als die van de tweeters.

Nou had ik gegoogled en daar kwam ik op de diagnose dat ik de verkeerde amp had. Ik zou voor 50W speakers een ietwat sterkere amp moeten halen, ivm clipping. Na lang zoeken was de eerstvolgende (in wattage gezien) een 2*120 W amp, die ik vandaag binnen heb gekregen.

Deze heb ik aangesloten en ja hoor, ik heb er weer gezeik mee. Allereerst viel mij op dat op max volume hij een heel stuk zachter klinkt dan die 50w amp die ik had (ff ter info, ik heb hem aan een laptop voeding van 19V/3,5A staan). Ook viel mij op dat rechts een stuk zachter klinkt dan links en na even snel op de terminal blocks de voltage testen kwam ik tot de conclusie dat links bijna 2/3 meer voltage output dan rechts. Ook de tweeters geven nog steeds ruis.

/***
N.b. de speaker en de tweeter staan parralel in verbinding met elkaar en het enige tussen de speaker en tweeter is een capacitor, ik weet ook niet of dat het slimste is maarja als er op staat rated 50W dan rekenen ze ook de tweeter mee ga ik van uit.
***/

Ik weet niet echt meer wat de volgende stap is en wat ik nou moet doen, heb ik de juiste amplifier? Heb ik gewoon kutspeakers? Please HELP

Heel erg bedankt alvast

Bjorn ^>^

P.s. heb je ideeën voor me en/of wil je me verder helpen met de build, zeg t ff want ik kan wel een extra brein gebruiken bij sommige zaken!
 
Merken en typen buiten die Nikkei (nikei bestaat niet} zouden handig zijn en bij boxen dien je goede scheidingsfilters te gebruiken met meerdere range speakers.
Dus welk merk en type versterker? vaak niet te voeden met een adapertje.

Ruis onstaat niet door prutspeakers maar wat er in het aangeleverde signaal zit en ook het uitgangsvolume wordt daar door bepaald.

Ook zijn wattages niet echt van belang, speakers zijn geen gloeilampen en bij overbelasting kunnen ze raar gaan doen maar de goede overleven dat wel.
 
Merken en typen buiten die Nikkei (nikei bestaat niet} zouden handig zijn en bij boxen dien je goede scheidingsfilters te gebruiken met meerdere range speakers.
Dus welk merk en type versterker? vaak niet te voeden met een adapertje.

Ruis onstaat niet door prutspeakers maar wat er in het aangeleverde signaal zit en ook het uitgangsvolume wordt daar door bepaald.

Ook zijn wattages niet echt van belang, speakers zijn geen gloeilampen en bij overbelasting kunnen ze raar gaan doen maar de goede overleven dat wel.

Dit is de amp
https://www.amazon.de/dp/B07GTJJG24/ref=cm_sw_r_cp_apa_llB3Bb13R7ZEN

Je zegt dat het niet te voeden is met een adaptertje, gaat het dan wel lukken met type 18650 li-ion batterijen in een 4S2P opstelling?
 
http://www.ti.com/product/TPA3116D2
Uitgangsvermogen is afhankelijk van het voltage en dat ding zal in een auto met een 2,5 mm² draad zijn aangesloten, oftewel de stroom zal vrij hoog zijn.
https://www.bouwplaats-inrichting.n...-amperes-en-draaddikte-van-krachtstroomkabels.

Een accu pack moet dat wel kunnen leveren maar vermoedelijk niet, daalt het voltage sterk door de belasting en dan ook het uitgangsvermogen van dat versterkertje.

Tis wel allemaal freubelspul en heeft weinig met kwaliteit te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
http://www.ti.com/product/TPA3116D2
Uitgangsvermogen is afhankelijk van het voltage en dat ding zal in een auto met een 2,5 mm² draad zijn aangesloten, oftewel de stroom zal vrij hoog zijn.
https://www.bouwplaats-inrichting.n...-amperes-en-draaddikte-van-krachtstroomkabels.

Een accu pack moet dat wel kunnen leveren maar vermoedelijk niet, daalt het voltage sterk door de belasting en dan ook het uitgangsvermogen van dat versterkertje.

Tis wel allemaal freubelspul en heeft weinig met kwaliteit te maken.


Ik begrijp niet helemaal wat ik met die ic aan moet om eerlijk te zijn, zou je me een beetje kunnen verhelderen?

Tevens heb je het over een auto, begrijp me niet verkeerd het wordt nog steeds een bluetooth speaker systeempje om gewoon mee te nemen naar feesten ed.
 
Kijk op je eigen gegeven link, daar staat "

En bij die link van de IC staan de specs.

Op de bouw gebruiken ze ook vaak versterker/radio combinaties maar die zijn aangesloten op een 12V autoaccu die de benodigde ampères kan leveren.

Of gewoon eentje van DeWalt b.v.

Wat zal werken is een vette accu pack van 24 volt en als je het via een PC voeding zou doen zou het ook wel werken.

Maar voor feesten en partijen wordt meestal toch een PA systeem gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan