• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

IDE naar SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

xypelair

Vaak hier
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
829
Waarderingsscore
2
Ik heb een moederbord MSI type FM2-A55M-P33. Met 6 sata aansluitingen. Nu wil ik deze aansluiten met 2 HD,s met IDE.
Hoe kan ik dit het gemakkelijkst voor elkaar krijgen?
Ik weet dat er converters zijn, maar ben niet goed bekend met de mogelijkheden.
B.v.d.
 
Wat ik mij afvraag waarom je twee oude en langzame PATA-hd's in je computer erbij wil hebben.
Want weet je wel zeker dat deze nog goed zijn?

Ik zou niet weten of je goedkoper uit kan zijn.
Maar kijk daarvoor desnoods op Marktplaats en Ebay.
 
Deze 2 IDE HD,s zijn groot (320 G en 160 G) en nog 100%. Zou duur worden om 2 nieuwe te kopen.
Dus ik heb nodig 2 adapters en 2 sata kabels?
Bedankt voor je hulp.
Groet,
 
Je hebt er per drive 1 nodig, dus 3 in totaal (1x 320Gig, 1x 160 Gig, 1x DVD).
Voor de harddisks is dit dus €40 - €50, afhankelijk van waar je de adapters koopt.
Voor een paar tientjes meer heb je een knappe SATA harddisk van 1 of 2 TB, waarbij de doorvoersnelheid ook nog eens een factor x hoger ligt als bij de IDE drives.
Als ik voor de keus zou staan wist ik het wel....
 
Met IDE heb ik 2 HD,s op 1 kabel zitten naar het moederbord.
Kan dat ook niet met de SATA. Ik heb eeb SATA kabel met 2contacten aan de ene kant en 1 aan de andere kant, dus hetzelfde als bij IDE.

Hoe zit het dan verder met de CD-speler en DVD-speler?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een HDD van 1Tb kost gemiddeld zo'n 50 euro en kan je perfect in 2 partities verdelen. Een externe IDE-behuizing kost zo'n 20 euro, aan te sluiten via USB. Bij mijn weten kan je geen 2 HDD aansluiten op 1 SATA-datakabel (smalle), wel via de voedingskabel (brede).
Conclusie: voor 70 à 80 euro heb je een nieuwe 1tb SATA-schijf + een externe behuizing voor je oude IDE-schijven. Veel stabieler en sneller en meer opslag.
 
Bedankt allemaal. Sluiten maar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan