• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

If Matrix was ran on Windows!!!!

Gelukkig was het nog XP die was nog lekker stabiel... met ME was die film niet eens mogelijk geweest. :D :D
 
Met XP heb ik destijds weinig problemen ondervonden. Na 2 jaartjes XP heb ik kennis mogen maken met de "rode hoed" en ben ik langzaam maar zeker besmet geraakt met het Linux-virus. Ik meen mij te herinneren dat Red Hat 9 (van voor de afsplitsing naar RHEL en Fedora Core) verdeeld over 3 cd's stond. Tijdens het installeren moest er dan van cd worden gewisseld.
 
Rode hoed? Leuk! Ik weet niet meer welke ik het laatst gebruikt heb, dat was volgens mij RH7.
Daarna een tijd niets.
Op een gegeven moment is het afgesplits naar RHEL en dan nog Fedora Core als soort beta en Centos weer voor de community. Laatstgenoemde is nu nog een ergere beta dan Fedora geworden. LoL. Heet nu ook Centos Stream. De meesten zijn overgestapt naar Alma Linux en nog een aantal naar Rocky en een enkeling naar Oracle linux. Allemaal 1:1 Centos compatible en gaat nu op die weg verder waar die gestopt zijn.

Kan goed zijn dat het 3 cd's waren op het laatst. Volgens mij had ik met RH7 ook al 2 of 3 cd's. Inderdaad wisselen tijdens installatie. Goede oude tijd.

Maar wat gebruik je nu dan? Want RHEL is payware dacht ik, en Centos 8 is EOL en naar Centos stream gegaan dus.

Als het niet was dat yum een fijnere package manager is (met name voor excluden van zaken) dan was ik geheid Debian gaan proberen op de servers. Fijner met major versie upgrades.

Voor thuis nog niets... ik moet nog gamen, dat gaat niet goed genoeg met Linux. :)
 
Na Red Hat heb ik de overstap naar Fedora Core gemaakt, waarbij ik toen ook mijn eerste LAMP-server had geconfigureerd. Een beetje stoeien met de mogelijke opties ;)
Daarna verschillende distro's uitgeprobeerd, zoals Slackware, Backtrack en Mandrake. In 2006 Gentoo geïnstalleerd met het welbekende handboek. Na een kernil panic door een brakke harddisk geen zin meer gehad in zo'n tijdrovende installatie en sinds die tijd maak ik gebruik van Ubuntu. Tussendoor nog wel eens Mint uitgeprobeerd, maar dat is toch niet echt mijn distro.
dan was ik geheid Debian gaan proberen op de servers
Debian staat uiteraard bekend als "rock solid", dus daar heb ik ook aan zitten denken. Maar naar mijn idee is voor een desktopomgeving Ubuntu een stuk uitgebreider en up-to-date dan Debian.
 
Phoe. Gentoo heb ik 1x geprobeerd lang geleden na RH7 maar dat duurde zoooooooooooooooooooo lang met installeren en compilen tijdens de installatie dat ik dat na een paar uur afgebroken heb. In die tijd heb ik ook Mandrake en Suse geprobeerd. Suse vond ik toen nog wel leuk.
Daarna is het Centos geworden vanwege grotere stabiliteit dan Fedora. Maar zoals gezegd, niet op desktop.
Ubuntu komt van Debian af dus op servers ga ik geen Ubuntu draaien, dan wordt het ook Debian, ondanks dat Ubuntu ook prima is. Maar inderdaad, vanwege dat rock solid.

Je kunt Ubuntu vergelijken met Fedora v.w.b. nieuwigheid. Beiden zijn afgeleiden.
Ubuntu en Fedora ontwikkelen wat sneller, dat is dan ook handig om te testen en om die reden zijn ze wat uitgebreider en wat meer up to date dan hun ouders Debian en RedHat.
Voor een desktop is dat prima en zal Ubuntu vermoedelijk nog iets beter/stabieler zijn dan Fedora.
Voor een server wil je gewoon rete stabiel en dan zit je op Centos (of nu dan Alma of Rocky) of Debian.

Maar dat lijkt me logisch.
 
Gentoo heb ik 1x geprobeerd lang geleden na RH7 maar dat duurde zoooooooooooooooooooo lang met installeren en compilen
Klopt. Zelf ben ik in totaal 3 dagen (tussen het werken en slapen door) in de command-line bezig geweest met alles in te stellen. Eenmaal geïnstalleerd is het wel een super stabiele distro, en bovendien ook nog een rolling release. Updates binnenhalen (met het emerge commando) duurde dan weer wel ff. En dan ook nog eens de verschillende kleuren in de terminal waarin elke kleur weer zijn eigen betekenis had ;)
En volgens mij was Gentoo ook de enige distro waarbij je eenvoudig use flags kon instellen.
 
3 dagen??? :eek::eek::eek:
Geloeiende. Ben ik toch blij dat ik er nog na vele jaren bevestigd heb dat ik er goed aan gedaan heb de installatie na een uur of 3 a 4 af te breken.
Inderdaad had ik ook gelezen dat ie daarna super stabiel zou zijn en alles source compiled zou updaten wat altijd beter was en zo.

Er zijn er ook nog die zweren bij FreeBSD. Schijnt ook rete stabiel te zijn als je wat kleine probleempjes hebt opgelost, voor op de server dan. Wilde het net eens gaan testen bleek dat DA als laatste van de grote panels de support vanaf vorig jaar heeft gestopt, dus toen hield het gelijk op, want dan is er van mijn kant ook geen interesse meer om het te bekijken.

Verschillende kleuren in de terminal kan ik bij elke distro doen.
Wat bedoel je met use flags instellen?
 
Ik was er dan ook niet continu mee bezig. Maar alles bij elkaar heeft het wel de nodige uurtjes opgeslokt.
Wat bedoel je met use flags instellen?
Met een use flag kan je per applicatie instellen welke programma daarmee aangeroepen moet worden. Hiermee kan je de boel finetunen zodat alles sneller en stabieler zal werken.
Een overzicht van use flags:

De Engels talige documentatie:
 
Ah op die manier use flags. Ja dat is inderdaad wel handig.
Volgend jaar weer eens rotzooien met Debian hier thuis. Oefenen voor evt. als we andere servers krijgen dat we dan Debian gaan draaien i.p.v. Alma.
Tenzij Alma ook komt met een upgrade methode zoals Debian ook heeft.
Die is er nu wel maar soort van 3rd party, niet door de distro zelf ondersteund.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan