• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Ik heb hulp nodig bij het vinden van de juiste NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomatoes

Junior lid
Lid geworden
26 aug 2021
Berichten
73
Waarderingsscore
4
Hallo allemaal,

Ik ben onderzoek aan het doen naar een NAS, nadat ik hier het antwoord had gekregen dat een NAS waarschijnlijk hetgene is wat ik zoek voor mijn situatie.

Vandaag besloot ik eens te gaan zoeken naar de afmetingen van een NAS, maar ik had weinig succes met het vinden hiervan via internet. Maar toen dacht ik, als ik niet weet wat voor NAS ik nodig zou hebben voor wat ik allemaal wil doen. Hoe moet ik dan achter de afmetingen komen?

Ik had 's Ochtends wel voor ik naar mijn werk ging op YouTube gezocht op NAS Afmetingen. Waar wel andere nuttige video's uitkwamen, die me weer hielpen met andere vragen en dingen die daardoor aan het licht kwamen. Zoals het aantal internetpoorten voor de kabelaansluiting voor internet. Wat misschien een probleem zou kunnen worden, als er niet genoeg poorten in de router achterkant zitten.

Maar, als ik voornamelijk hoge kwaliteit foto's, DVD en Blu-ray en boeken in PDF formaat op wil slaan. Wat voor NAS zou ik dan nodig hebben?

Ik hoop dat jullie me met deze vraag kunnen helpen.
 
Is Synology Open Source en/of privacy respecterend?
 
 
Ik zal het eens onderzoeken, hartelijk dank voor de suggestie.
 
Synology en Qnap zijn de merken waar je voor wilt gaan.
Zelf heb ik een Qnap nas met 2 slots voor de harde schijven. Mijne betreft een model waar nog 'oude' harde schijven in gaan (2x 3.5").

Ik heb even een duimstok er naast gehouden voor je. Zie de foto's. Geen idee waarom maar
kennelijk is een 2 mb foto te groot voor dit forum; zie Imgur:

Btw, waarom open source? Geen van de 2 merken zijn open source.

KLIK HIER VOOR DE TWEE FOTO'S
 
Hartelijk dank voor de foto's, dat is inderdaad heel klein.

Maar, helaas is uitgekomen tot mijn grootste frustratie dat ik van mijn ouders geen NAS mag. Want, ze zijn digibeet en zien dus niet in waarom ik zo'n ding nodig heb. Misschien komt het ook omdat, ik slecht met uitleg ben. Maar dat is dus helaas ook weer iets wat op de plank kan voor in de toekomst. Wanneer ik eindelijk een eigen woonplek heb. Wat nog heel lang zal duren.

Ja, of jullie moeten me helpen. Maar ik zie het heel somber in. :mad:
 
Nou kijk als je echt geen fysieke NAS mag dan hou je alleen online over. Alleen dan heb je nooit de 100% zekerheid dat er geen onbevoegden bij je data kunnen. Voor de mensen die het té letterlijk nemen, je hebt dat met een NAS thuis ook niet helemaal.

Anyway, er zijn online oplossingen om je data onder te brengen. Als het echt enorme privé dingen zijn welke niet tot nauwelijks wijzigen kun je er altijd nog voor kiezen om de boel te versleutelen en dan op een online opslag te zetten, of gewoon versleuteld offline.

Even wat anders; over hoeveel data hebben we het eigenlijk? Kennelijk wonen o.a. je ouders nog in hetzelfde huis en hebben zij de data niet nodig, right? Als je de NAS puur voor dataopslag hebt volstaat een externe SSD ook wel toch?

Ik heb momenteel 591GB aan data wat kosten wat het kost niet weg mag. Daarom heb ik voor een NAS gekozen waarvan ik de schijven in raid-1 heb staan. Daarbij komt dat ik meer dan 1 PC/werkplek heb in huis en dan altijd op alle machines over dezelfde data kan beschikken/bewerken.
 
Ik kan al zo vertellen dat mijn ouders zullen zeggen dat ze het niet nodig hebben.

Maar, je hebt gelijk. Dan moet ik naar andere oplossingen zoeken, maar dan vallen eigenlijk de plannen die ik er al voor had gemaakt wel in duigen.

Ik zou eens even na kunnen denken over de oplossingen en mogelijkheden die je aan het noemen bent. Maar, ik ben bang dat het er dan toch op neer komt dat het op de plank gaat komen te liggen voor later. Als ik wel zelf de dienst uitmaak in mijn eigen woonruimte.

Ik vind het heel jammer, want ik had me erop verheugd. En jullie hebben me heel goed geholpen. Maar, mijn ouders zijn gewoon de factor die roet in het eten gooien. De een vind de prijs voor aanschaf te duur. En een ander ziet het nut er niet van in.

Heel jammer, maar dan houd het op.
 
Eenmaal nas gehad niet meer te missen. Begrijp niet goed wat je ouders hiermee te hebben. Ik heb mijn eerste tweedehands gekocht voor €100..
 
Ja, dat zou je aan mijn ouders zelf moeten vragen :D
Ik begrijp ook niet precies wat hun probleem daarmee is.
Maar, ik ga daar gewoon niet mee door blijven gaan.
Want, ik weet toch dat dat nutteloos is.
 
Vraag blijft toch wel wat je er mee wil.
In de eerste post heb je het over "hoge kwaliteit foto's, DVD en Blu-ray en boeken in PDF formaat".

De foto's, DVD, Blue-ray en boeken zijn vrij statisch, niet?
Persoonlijk zie ik ook niet waarom dat op een NAS moet. Statische data leent zich er uitstekend voor om extern offline opgeslagen te worden.
 
Het klopt dat de data waar ik het over heb statisch is. Er word inderdaad niks aan bewerkt.
 
Wanneer een NAS geen optie is dan moet het online. Je kan dan onderzoek doen naar bijvoorbeeld OneDrive.
 
dat ik van mijn ouders geen NAS mag
Heeft dat puur alleen te maken met het feit dat zij een NAS onnodig vinden of moeten zij het ook betalen? Daarnaast zal een NAS ook continu online moeten zijn en ook stroom verbruiken.

Hierbij zijn er dus 2 vragen:
- Wat zijn de bezwaren van jouw ouders?
- Is een NAS voor jou ook noodzakelijk?


Indien jij jouw gegevens op elke gewenste locatie online wil kunnen benaderen kan een online cloud opslag ook volstaan. Dat zal meer kosten dan een eigen NAS, maar bij een betrouwbare aanbieder zal de beveiliging ook op orde zijn.
Indien het erom gaat dat jij thuis bij de gegevens kan dan zal een externe offline opslag (externe ssd of usb stick) ook voldoende zijn.

edit: ik zie dat mijn vragen in het topic Wat zijn de voor en nadelen van een netwerk of thuisgroep? al worden beantwoord.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan