• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ik kan blijkbaar heel hard fietsen...

En ik ontving vandaag dezelfde nepmail van Vodafone als jij...
Maar ik ben vandaag van ISP gewisseld. Binnenkort wordt mijn KPN e-mailadres opgeheven en dan is het ook meteen afgelopen met die phishing mails. Wat een rust zal dat zijn. Straks ga ik ze nog missen...:D
 
Zit in zo'n zelfde situatie met mijn vader.een kijken of het voor hem ook is opgelost. (Andere ISP.)
 
Zou kunnen, Rubensky. Bij mij is het duidelijk dat een van mijn e-mailadressen bekend is geworden en verkocht aan spammers. De enige manier om daar echt vanaf te komen is dat e-mailadres niet meer gebruiken.
Natuurlijk kun je gebruik maken van Mailwasher of dergelijke programma's, of je gebruikt een programma als Thunderbird en je traint Thunderbird zodat na verloop van tijd zulke spam- en phishing mails steeds beter herkend worden en door Thunderbird direct na binnenhalen automatisch verplaatst worden naar de map Ongewenst, maar dan toch zal er af en toe nog een mail doorglippen die jij zelf zult moeten beoordelen. Houd dan goed je vingers in bedwang en klik niet op links in zo'n e-mail.

Kijk, ik vond het in het begin ergens wel leuk om die phishing mails te ontvangen en dan te beoordelen, maar wanneer die nepmails 90 tot 95 % van alle binnenkomende mails gaan uitmaken, dan gaat de lol er een beetje van af.

En ik ga ervan uit dat jij je vader zult vertellen dat hij heel zorgvuldig moet zijn met zijn nieuwe e-mailadres. Nooit dat e-mailadres open en bloot op een website zetten. Geef het nieuwe e-mailadres aan zo weinig mogelijk mensen enz.
Maar ja, dan nog kan er wat gebeuren waar je vader helemaal geen schuld aan heeft. Je leest toch vrij vaak dat bij een bedrijf de klantendatabase is buitgemaakt. En als jij daar klant bent, dan kun je daarna spam en phishing mails verwachten.
 
Het is nog niet gedaan! Toenet ontving ik een phishing-mail van ABN-AMRO. Niet dat ik daar een rekening heb, Verre van, ik heb een Rabobank rekening. Mijn betaalpas zou worden opgeheven en ik moest zo spoedig mogelijk een nieuwe aanvragen.

Ik krijg deze phishing-mails natuurlijk (hoe kan het ook anders) steeds op mijn kpn-mailadres. Dit is natuurlijk het resultaat van één of andere spybot die ooit eerder op een server van KPN is binnengedrongen en alle e-mailadressen heeft gejat.

Fijn wel om te horen van mijn mede-lotgenoten...:)

59c2ab3562437-ABN_AMRO.jpg
 
Mijn vader is af en toe zelfs te voorzichtig met het openen van een mail en al helemaal als het een bijlage betreft. Zijn E-mailadres is niet weid verbreid maar is een keer buitgemaakt bij een hack van een groot bedrijf. Dan heb je de poppen aan het dansen.
 
Ja, daar doe je helaas niets aan. Mijn e-mailadres is twee maal buitgemaakt. Beide keren door de hack bij een groot bedrijf waar miljoenen e-mailadressen werden buitgemaakt.
Hoe langer je een e-mailadres gebruikt en hoe groter het aantal bedrijven, organisaties enz. waarmee jij zaken doet, des te groter de kans wordt dat je e-mailadres een keer bekend wordt en daarna misbruikt gaat worden. Het is helaas niet anders.
En dat is dan nog maar een van die manieren waarop je e-mailadres bekend kan worden.
 
Je doet er inderdaad niets aan. De spam filters van de gratis diensten Outlook en Gmail werken overigens erg goed zo merk ik vaak. (Soms te goed zelf).
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan