1. Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën. Dat houdt in dat wij het gedrag van bezoekers verzamelen, gebruiken en met derden delen om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Cookies van derden kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen die aansluiten op uw interesses. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ik krijg geen updates voor Vista

Discussie in 'Windows Vista' gestart door Lambermont, 15 nov 2016.

1. Lambermont

Lambermont Junior lid

Beste Tungsten,

Deze discussie is al van enige tijd geleden. Sinds kort heb ik het zelfde probleem met Windows Vista. Na het opstarten van de computer verschijnt de melding: Er kan niet naar updates worden gezocht. Hebben alle adviezen die je hebt gekregen en geprobeerd het probleem uiteindelijk opgelost? Ik krijg de indruk van niet. Zelf ben ik nu de tip van Veng aan het proberen. Het is een zelfstandig installatieprogramma voor Windows Update. Maar ook dit programma blijft eindeloos naar updates zoeken, zonder deze te vinden.
    Graag zou ik willen weten of de oplossing inmiddels is gevonden.

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont

2. Veng

Veng Senior

Re: Geen up-dates windows vista meer

@Lambermont: Kijk even in de taskmanager of daar het proces svchost.exe alle processorcapaciteit gebruikt. Als dat zo ik is de kans groot dat je bepaalde updates (mogelijk handmatig) eerst moet zien te installeren voordat je verder kunt. Zie ook post #15

--- Update ---

@Lambermont: Aanvulling. Als svchost.exe al je processorcapaciteit opneemt, schakel dan het automatisch updaten van windows uit, anders komt wsusoffline niet aan de bak. Het lijkt er nl. op dat het ontbreken van de juiste updates er voor zorgt dat windows niet kan updaten en dat hierdoor gelijktijdig wsusoffline geblokkeerd wordt.

3. Lambermont

Lambermont Junior lid

Beste Veng,

Bedankt voor je reactie. Ik heb gekeken in de taskmanager maar svchost.exe komt niet voor in de lijst met lopende processen. Dit zal dus niet de oorzaak zijn.

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont

4. aarie25

aarie25 Moderator Medewerker

Laatst bewerkt: 15 nov 2016
  5. Lambermont

Lambermont Junior lid

Beste Arie,

Bedankt voor je reactie. Deze System Update Readiness tool (in het Nederlands: zelfstandig installatieprogramma voor Windows Update) heb ik al geprobeerd. Als ik dit programma na het downloaden open gaat hij naar updates zoeken. Maar hij blijft daar eindeloos mee bezig zonder resultaat. In het artikel staat er trouwens bij dat dit bestemd is voor ondersteuning van agenten en IT-professionals en niet voor gebruikers thuis.

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont

6. aarie25

Oke jammer dat het niet werkt.
    Maar hab je het volgende ook al geprobeerd?

CHKDSK:
    - Open het start menu en typ "cmd"
    - Klik het zoekresultaat cmd (command prompt) met rechts aan en kies uitvoeren als administrator
    - Bevestig de prompt met ja
    - Typ "chkdsk /r", druk op enter en bevestig met "J"
    - Start de pc opnieuw op zodat de harde schijf wordt gescand op fouten

SFC:
    - Laat de scan lopen en open daarna wederom de command prompt met de eerste drie stappen van de vorige scan.
    - Typ daarna "sfc /scannow" en druk op enter
    - Laat ook deze scan lopen en controleer of er fouten worden gevonden
    - Voer de scan bij niet herstelde fouten opnieuw uit met "sfc /scannow"

7. Lambermont

Lambermont Junior lid

Dit heb ik nog niet geprobeerd. Het lijkt me nogal wat tijd in beslag nemen en het komt me op het moment niet zo goed uit om mijn pc opnieuw op te starten. Misschien morgen. Ook is het me nog niet helemaal duidelijk. Begint het scannen pas nadat je de pc opnieuw hebt opgestart? Bedoeld je met de eerste drie stappen van de vorige scan de eerste 3 streepjes onder CHKDSK?

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont

8. aarie25

Het zal een half uur tot een uur duren denk ik.
    Ja dat klopt, om de sfc scannow te starten, moet je eerst weer de drie dingen van CHKDSK doen.

9. Lambermont

Lambermont Junior lid

Beste Arie,

Inmiddels heb ik beide scans uitgevoerd. De eerste duurde toch wel zo'n 1,5 uur. Ik zag geen melding van fouten. Daarna de tweede scan uitgevoerd. Deze had fouten gevonden en hersteld. Hoeveel en welke kan ik niet zien, want dat zou opgeslagen zijn in het CBS.log, dat volgens de verschenen mededeling te vinden is op c:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. Ik heb dit logbestand daar inderdaad kunnen vinden, maar ik kan het niet openen. De melding 'toegang geweigerd' verschijnt. Ik kan dus niet zien of alle fouten zijn hersteld. Daarna opnieuw gezocht naar Windows updates. Helaas is er wat dit betreft nog niets veranderd. Hij blijft eindeloos naar updates zoeken zonder resultaat. Wat nu?

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont

10. aarie25

Kun je het bestand ook niet openen door rechter muis knop en dan als adminstator openen?
    Gebruik je al Malwarebytes op de computer?
    Zo niet doe dan het volgende, want een virus/adware kan ook het updaten in de weg zitten.
    Mocht er veel worden gevonden, dan kan Abraham jou verder helpen.

Download MalwareBytes Anti-Malware. www.malwarebytes.org

Let op bij de installatie van MBAM: in het laatste installatievenster staan twee vinkjes bij de meldingen,
    haal nu het bovenste vinkje weg (MBAM als volledige demo-versie gebruiken) en maak de installatie af.
    Daarna kan je Malwarebytes MBAM als gratis versie telken opnieuw gebruiken!

Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op mbam-setup.exe.
    Windows Vista, Windows 7, Windows 8: en Windows 10: via rechtsklik op mbam-setup.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

Klik in het menu van Malwarebytes ANTI-MALWARE op nstellingen" en daar op "Detectie en Bescherming" en zet vervolgens een vinkje bij "Scan naar rootkits".

Klik vervolgens op de knop Scan nu om een bedreigingsscan uit te voeren.
    Er zal nu gecontroleerd worden op beschikbare updates, klik hier op "Nu bijwerken als er beschikbare updates zijn.
    De scan wordt nu automatisch gestart,wanneer de scan gereed is en er bedreigingen zijn gedetecteerd krijgt u hier een overzicht van.

Wanneer er geen bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Bekijk gedetailleerd logboek.
    Klik vervolgens op de knop Exporteer en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".
    Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
    Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.

Wanneer er wel bedreigingen zijn gedetecteerd klikt u na de scan op Acties toepassen.
    Bij de melding om de computer opnieuw op te starten klikt u op Ja / Yes.
    Open na de herstart MalwareBytes Anti-Malware en klik bovenaan op Historie en selecteer Programmalogboeken.
    Klik op de nieuwste Scan Log.
    Klik op "Exporteer" en kies de optie "Tekstbestand (*.txt)".

Geef vervolgens een bestandsnaam op voor het opslaan van het logbestand, bijvoorbeeld MBAM Scanlog.
    Kies bijvoorbeeld het bureaublad als opslaglocatie en klik vervolgens op de knop Opslaan.

MBAM-Log posten:
    Kopieer nu de inhoud van het zojuist opgeslagen log en plak dit in uw nieuwe antwoord erbij.

11. Lambermont

Lambermont Junior lid

Beste Arie,

Ik kan het bestand CBS.log ook niet met de rechtermuisknop openen. Het menu geeft geen keuze als adminstrator openen.

MalwareBytes gebruikte ik nog niet. Ik heb het gedownload, genstalleerd en daarna volgens jouw aanwijzingen een bedreigingscan uitgevoerd. Er zijn 4 bedreigingen gevonden. Deze zijn in quarantaine gezet. Er zijn nu 3 knoppen: herstel, verwijder, verwijder alles. Dit heb ik nog maar even niet gedaan. Hieronder volgt een kopie van het scanlog:

Malwarebytes Anti-Malware
    www.malwarebytes.org

Scandatum: 16-11-2016
    Scantijd: 18:19:51
    Logboekbestand: MBAM Scanlog.txt
    Beheerder: Ja

Versie: 2.2.1.1043
    Malware-database: v2016.11.16.08
    Rootkit-database: v2016.10.31.01
    Licentie: Gratis
    Malware-bescherming: Uitgeschakeld
    Bescherming tegen kwaadaardige websites: Uitgeschakeld
    Zelfbescherming: Uitgeschakeld

Besturingssysteem: Windows Vista Service Pack 2
    Processor: x86
    Bestandssysteem: NTFS
    Gebruiker: Gebruiker

Scantype: Bedreigingsscan
    Resultaat: Voltooid
    Objecten gescand: 285612
    Verstreken tijd: 17 min, 50 sec

Geheugen: Ingeschakeld
    Opstarten: Ingeschakeld
    Bestandssysteem: Ingeschakeld
    Archieven: Ingeschakeld
    Rootkits: Ingeschakeld
    Heuristiek: Ingeschakeld
    POP: Ingeschakeld
    POA: Ingeschakeld

Processen: 0
    (Geen kwaadaardige items gedetecteerd)

Modules: 0

Registersleutels: 0

Registerwaarden: 0

Registerdata: 0

Mappen: 2
    PUP.Optional.RegCurePro, C:\ProgramData\ParetoLogic\RegCure Pro, , [8b6d01bf861490a6d0daecc72ed5d828],
    PUP.Optional.RegCurePro, C:\Users\Gebruiker\AppData\Roaming\ParetoLogic\RegCure Pro, , [2fc99c24e0ba3cfab7f30ca7a1624bb5],

Bestanden: 2
    PUP.Optional.RegCurePro, C:\Users\Gebruiker\AppData\Local\Temp\RegCure Pro\Update.exe, , [3bbd2d9329712c0a82155b5d5ea520e0],
    PUP.Optional.Solvusoft, C:\Users\Gebruiker\Downloads\HP_(Hewlett_Packard)_Deskjet_F4100_Driver_Update_10-2014.exe, , [c92f526eebafb0867b121394e51e59a7],

Fysieke Sectoren: 0

(end)

Met vriendelijke groet,

Marijke Lambermont

12. aarie25

Deel Deze Pagina