• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Ik wil een vaste IP adres op mobile router (met SIM kaart)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Medjed

Gevestigd lid
Lid geworden
4 nov 2010
Berichten
309
Waarderingsscore
6
Goede middag,
bij oplossen van 1 probleem (Opgelost - Internet op PC) vaak krijg je direct een nieuwe... Nieuwe uitdaging: elke keer als ik de router opnieuw opstart, wijzigt hij zijn IP adres en ik wil juist een vaste IP aders.

Ik heb de mobile router gekocht (TP-Link TL-MR100) voor internet in het buitenland. SIM kaart gekocht (prepaid) en het werkt super. Totdat ik mijn krediet moest opladen en daarop internet activeren. SIM kaart eruit, in mijn mobiel insteken, opladen, activeren, weer terug in de router, opstarten,.. maar inloggen op de server van mijn werk wil hij niet. IP adres blijkt gewijzigt te zijn. Dan moet ik elke keer onze IT-er de nieuwe IP adres laten wijzigen op de server zodat ik weer kan inloggen en werken.
Is er een manier om een vaste IP adres te hebben i.c.m. de genoemde router ongeacht het locatie en aantal keer resetten.
O ja, dit gebeurt ook bij stroom uitval, router uitschakelen, resetten e.d.
VPN kan niet, procedure is te ingewikkeld en ik wil niet mijn hele afdeling en baas lastigvallen.
 
Hallo,

Kijk eens of deze stappen de oplossing zijn.

  1. Open de configuratiepagina van je TP-Link router.
  2. Klik, afhankelijk van hoe je jouw apparaat hebt aangesloten, het scherm met bekabelde of draadloze clients open. Dit vind je in het hoofdscherm van je router.
  3. Zoek in de lijst met verbonden apparaten naar het apparaat (bijvoorbeeld je printer) dat je een vast ip adres wilt geven. Rechts van het apparaat zie je het MAC-adres van het apparaat. Noteer dit adres.
  4. Selecteer bovenaan de pagina de tab 'Geavanceerd'. Druk vervolgens links in het menu op 'Netwerk' en kies uit de opties die onder je keuze verschijnen voor 'DHCP server'.
  5. Onder het kopje 'Address Reservation' vind je de optie 'Toevoegen'. Selecteer deze. Er verschijnt een drietal invulvelden. In het eerste veld vul je het zojuist genoteerde MAC-adres in. Het ip adres kies je zelf, deze moet echter wel binnen de ip adres pool vallen die je bovenaan de pagina vind. Vul bij de beschrijving iets in waaraan je het apparaat herkent. Na het invullen druk je op 'Opslaan'.
  6. Je benadert je apparaat nu door het ip adres wat je zojuist hebt gekozen in de adresbalk van je internetbrowser in te voeren.
 
Het duurde even maar het is wel gelukt, alles gevolgd tot en met nr 5 "Opslaan".
Als het goed is, als ik de router en alles uit de stroom haal en weer erin, hij zou hetzelfde IP adres als ervoor moeten hebben? Ik heb nog een paar honderd MB's te besteden, als dat op is ga ik het testen. Ik laat het nog weten. Als het werkt - erg bedankt. Zo niet - niet.. ;)
 
We wachten de uitkomst af:)
 
Gaat niet werken.

Die beveiliging op de server kijken naar je externe IP adres, die je van je mobiele provider krijgt. Niet naar het interne ip adres wat je router aan jouw computer uitdeelt. Die procedure hierboven geeft je een vast intern IP adres.

Zowiezo is het daarom een waardeloos soort beveiliging, want lang niet iedereen heeft een vast IP adres. Ik zou toch maar eens met je baas gaan overleggen over een VPN servertje. Met een simpele rapberry pi in het netwerk hangen kom je al een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Eens met Enigma, gaat niet werken. Opties voldoende voor de IT afdeling, maar jij als gebruiker gaat het niet oplossen.

Een VPN is de meest gebruikte optie.
Of Citrix

Bovenstaande opties zijn natuurlijk een Gok geen idee hoe de inrichting van het bedrijf eruit ziet.
 
Waarom moet je voor het opwaarderen van je saldo je sim in je telefoon stoppen?
Normaal gesproken kan je die vanaf elk systeem doen.

verder als hierboven val de it afdeling nog een keer lastig om het goed te regelen in plaats van zichzelf aan het werk te houden
 
Waarom moet je voor het opwaarderen van je saldo je sim in je telefoon stoppen?
Normaal gesproken kan je die vanaf elk systeem doen.
Ja, klinkt niet logisch, he? :rolleyes:
Normaal gesproken ga ik naar de locale kiosk voor prepaid opladen, dat is geen probleem. Probleem ontstaat als ik internet moet activeren met de opgeladen bedrag en daarvoor moet ik SIM in mijn telefoon insteken om vervolgens via providers app verder gaan..

De bovenomschreven procedure is niet gelukt. Ik heb weer een totaal andere IP adres.
 
Nogmaals laat de bovenstaande procedure maar varen. Die gaat je met dit probleem niet verder helpen.
 
Na heen en weer trekken met de provider heb ik toch een vaste internet verbinding aangevraagd (met modem en al) en dacht dat mijn problemen voorbij zijn... maar toch niet.
Het bleek dat ik een dynamische IP adres heb en als ik een statische IP wil, dan moet ik extra betalen! Tja, dan maar betalen! 8 euro extra per maand..
Het werkt nu eindelijk weer zoals ik het hebben wil. Bij deze opgelost!
 
Fijn dat het is opgelost. Toch ben ik benieuwd bij welke provider je zit. Ik heb namelijk al jaren een vast IP adres van Ziggo. (Het is niet specifiek vast maar, het veranderd nooit).
 
Fijn dat het is opgelost, wel jammer van de 8 euro elke maand.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan