• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Image en back-up van desktop pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.

catmen

learning senior
Lid geworden
17 jun 2011
Berichten
807
Waarderingsscore
31
Hallo,
met acronis true image maak ik zes maandelijks een image van alle schijven (3) in mijn desktop naar een externe 4 tb HDD.
ik vraag me af of ik eventueel goed aan doe dmv een investering in een tweede 4tb externe HDD een wekelijkse, 14 dagelijkste of maandelijkse incrimentele back up uitvoer die continu is aangesloten op mijn desktop, ik dacht al aan een NAS maar die kost me vermoedelijk toch meer en daar ik geen pc “freak” ben mogelijk tegen wat installatie problemen van zo’n systeem aanloop.
albast thx
carmen.
 
"met acronis true image maak ik zes maandelijks een image van alle schijven (3) in mijn desktop naar een externe 4 tb HDD."
Eén back-up is géén back-up.
Ik maak elke 5 dagen een full back-up van mijn OS.schijf en ik update mijn externe HD ook om de paar dagen. Bij mij verandert er ook elke dag wel wat. Van data aanpassingen tot allerlei updates. Window's en Office bv updaten elke maand. Dan wil ik echt niet een half jaar teruggaan.
Die externe HD staat uitgeschakeld en gaat alleen maar aan voor het maken van back-ups.
Los van die externe HD zorg ik dat ik twee aparte schijven heb waarbij de image op de tweede schijf staat en de belangrijkste data op een partitie bij mijn OS partitie. Zo heb ik dus in mijn desktopkast overal twee versies van en nog eens alles op externe HD's
Schematisch (als je goed kijkt is het niet zo moeilijk als het lijkt):
5fef8fd1e751e-Back-up__scenario.jpg
 
Bij mij verandert er niet zo veel,(ben op rust) wat updates van programs en Windows 10/ Office 2016, op de OS SSD. data staat allemaal op hdd2 (klassieke schijf) op een derde interne klassieke schijf alleen opgenomen video materiaal (ook niet veel nieuw meer) uw planning is me wel wat duidelijk, ik hoopte met aankoop van èèn 4tb externe HDD (pensioen inkomen) om de paar dagen dus een backup te maken van alles wat veranderd en om de zes maanden een volledige back-up en met back bedoel ik in dit geval een volledige image van de drie schijven in de desktop, ik heb begrepen dat er tussen back-up en image wel eens verwarring is? Zo noemt (of noemde) Microsoft een image, een back up? Als ik het juist heb. Ik maakte ook bij installatie van win 10 een noodopstart usb (werd aangeraden bij installatie) en met acronis ook een noodopstart dvd. Ik wil vooral zo “veilig mogelijk” zijn, er is niets dat onmisbaar is maar bvb een contacten agenda terug samenstellen zou wel veel werk zijn. Ik teken veel met Photoshop en bewaar die werken op de data schijf, die kwijtraken zou zeer erg zijn.
catmen
 
Overigens ben ik ook al een aantal jaartjes met pensioen maar dat terzijde.
Erg belangrijke zaken moet men regelmatig back-uppen en los van de pc/laptop opslaan. Eigenlijk zelfs een buiten de eigen woning maar dat vind ik als prive persoon te ver gaan. Voor een bedrijf is dat weer anders natuurlijk.
Over het algemeen bedoelt men met een "image" een full back-up van de schijf van het OS met alle files/partities om weer een nieuwe OS-schijf aan te kunnen maken. Met een back-up bedoelt men meestal een kopie van de datafiles. Maar zoals je al opmerkte, de termen worden nog wel eens door elkaar gebruikt. Een full back-up van een dataschijf wordt ook wel eens een image genoemd.
Image betekent immers niet anders dan een volledig beeld. Microsoft creert wel eens vaker verwarring. Denk daarbij aan de vertalingen van "sleep mode", "hybernate mode" enz. Ik heb de weg nog steeds niet volledig teruggevonden.

"Dat is al zo vanaf Vista.
De sluimerstand (engels Hibernate) is de diepste slaap: het RAM geheugen wordt op de HD opgeslagen (in hiberfil.sys) en de pc gaat echt uit.
De slaapstand is een hazenslaapje: alles blijft op een zacht pitje draaien zodat de pc binnen een paar sec weer actief kan zijn.
De verwarring is ontstaan doordat wat in XP de Slaapstand was nú Sluimerstand heet .
Wat in XP Stand-by was heet nu Slaapstand""
Hoe kun je sluimeren nu vertalen met diepe slaap:sob:
 
ik ben alvast wat slimmer geworden na je antwoord m.b.t het veilig bewaren van de digitale inhoud op mijn desktop, bedankt, hier kan ik al mee verder, ook de verklaring van de begrippen mocht wel eens ge-up date worden bij mij dat is ook wat helderder geworden.
prettig jaar nog,
catmen
 
Veel hangt ook af van het structureren/organiseren van je pc. Ik geef even een voorbeeld van mijn werk-pc.
Er zit o.a. een SSD van 256 Gb (C-schijf) en een SSD van 1 Tb (D-schijf).
Op de C staat Windows met alle apps/programma's met vele grafische toepassingen (Adobe, Corel, Office, enz) met gemiddeld een 80Gb in gebruik.
Op de D staat een map Documenten met daaronder alle standaardmappen van windows (afbeeldingen, muziek, desktop, ...) alsook alle mappen voor mijn privé en professioneel gebruik. Los daarvan staat op de D-schijf mijn OneDrive, Acronis backup en AdobeSync.
Met Acronis True Image maak ik regelmatig een image van de C naar de D:/Acronis die ik dan later copieer naar een externe schijf voor enkel Acronis. Een image maak ik enkel na een update van de windows build/versie of na een grote update qua software, dus ongeveer maandelijks. Ik hou de laatste twee versies steeds bij, de rest blijft op de externe schijf tot een half jaar terug beschikbaar.
Ik heb ook nog twee externe schijven van 3Tb die quasi identiek zijn, eentje ligt in de kluis (brandveilig) de andere hangt aan de pc. Deze twee schijven worden gebruikt voor backup van mijn map "documenten" en worden na backup steeds geswitched zodat deze identiek blijven maar wel gescheiden van mekaar. Het backuppen van mijn documenten-map doe ik met GoodSync Pro (betalende versie). In dit programma kan je diverse opdrachten aanmaken en - al dan niet samen - uitvoeren. Zoals vb de map "documenten" copiëren naar de externe schijf, aangezien ALLE mappen daaronder zitten hoef je dus maar 1 map mee te nemen naar extern = makkelijk. Goodsync gebruik ik dan ook regelmatig afhankelijk van het werk waarmee ik bezig ben.
Zo blijft alles mooi en veilig in backup en op drie plaatsen identiek.
Hopelijk is het een beetje duidelijk zoniet mag je mij uiteraard contacteren voor uitleg/advies.
 
Ben in afwachting naar de levering van de 4Tb seagate externe HDD om er in te vliegen.🙂
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan