• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

indeling C-schijf een puinhoop

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik zag je schrijven over het feit dat het formatteren je niet had geholpen in het schoonmaken van de schijf. Dat klopt: het formatteren is het inrichten (schoonmaken voor gebruik) van één bepaalde partitie. Niet het inrichten van een schijf. Het inrichten van een schijf heet partitioneren; eerst deel je een lege schijf in partities, daarna formatteer je elke partitie naar de indeling die je zou willen geven (NTFS, FAT32, etc.). M.a.w., een schijf kan je niet formatteren, een partitie wel. In het spraakgebruik worden die dingen constant door elkaar gehaald omdat de meeste gebruikers schijven met maar 1 partitie gebruiken, denk b.v. aan een USB stick, of een SD kaart.
Bij het terugzetten van een partitie is formatteren overbodig, want de partitie wordt gewoon overschreven door een al geformatteerde backup.

* Een systeemkopie is een kopie van die partities die nodig zijn om het systeem weer terug te kunnen laten opstarten, of dat nu op de oude of een nieuwe schijf is. Een kopie van alleen C: is eigenlijk geen volledige systeemkopie. Je hebt ook de 'door het systeem gereserveerde' partitie nodig.
Windows 10 zelf heeft trouwens ook nog een mogelijkheid voor het maken van een systeemkopie.

* Een schijfcloon is een 'byte voor byte' kopie van de hele schijf, alle partities, inclusief de opstartsector. Een cloon geeft bij problemen de meeste zekerheid op herstel, omdat je dan ook de opstartsector + systeem gereserveerde partitie hebt meegenomen. Voor een cloon heb je een 3th party programma nodig.

Als je wel eens met de opdrachtprompt werkt zou je ook via het in Windows ingebouwde programma diskpart informatie kunnen inwinnen over welke partities nodig zijn, en welke weg kunnen.
Als je b.v. kijkt bij jouw eerste plaatje in je eerste bericht, dan lijkt het mij logisch dat alleen die meest rechter :J partitie van 329 MB (naast C: ) als extra partitie nodig is om Windows op te starten; deze is namelijk als allerlaatste aangemaakt, bij het terugplaatsen van je laatste BU. De rest zal weg kunnen.
Uiteraard alleen proberen als de energie je dat ingeeft, en een goede backup aanwezig is.

Of je er iets mee opschiet met het verwijderen van de rest weet ik eigenlijk niet, want je hebt dan links een partij niet toegewezen ruimte, en die sluit niet direct aan bij C:, daar zit die J: nog tussen. Je zou dan eerst alles links, en als laatste ook J: moeten weghalen, en dan een systeemkopie inclusief die extra J: moeten terugplaatsen om C: de volle ruimte te geven. Dit is voor mij ook onbekend.
 
Laatst bewerkt:
Ik maak een systeem kopie van de C: en heb die anderen helemaal niet nodig, die werken gewoon na het terug zetten, dus die info klopt niet.

En de TS kan het beste zo laten, en over de J:, die schijfletter is al weggehaald op het advies van mij, vermoed ik.

De goede man is in de 80 en dan lijkt het mij lastig om te gaan werken met Diskpart, lijkt mij een brug te ver.
Je bent nooit te oud om te leren maar als je de draad goed leest......

Er wordt nog geen 2GB gebruikt door die partities die niet nodig zijn, schiet de C: weinig mee op.
 
Ik maak een systeem kopie van de C: en heb die anderen helemaal niet nodig, die werken gewoon na het terug zetten, dus die info klopt niet.
Toch startte hij niet meer op na verwijdering van J:, een door het systeem gereserveerde partitie. Als je alleen C: terugzet werkt het natuurlijk, maar dan is die extra partitie nooit weggehaald ?

En ik doe maar een voorstel, geef wat info, zet niemand voor het blok. Naisnarf kan altijd prima voor zichzelf opkomen 👏
 
Zo lees ik het:
@LP: Bij het verwijderen van die partitie J (met MTPW) kwam de bekende waarschuwing dat er problemen zouden kunnen komen met opstarten. En ja hoor: wilde bij herstart niks meer. Dus voor de tweede keer met Aomei-USB de zaak gered.
Ik laten het dan zo, Najsnarf heeft iets wat wel werkt, alleen is de schijf nog steeds wat chaotisch ingedeeld.
 
Ik merk nu dat er zich een aardige discussie ontwikkeld heeft n.a.v. mijn vraag. Inmiddels zijn we op # 25/26 aangeland. Ik heb het probleem van al die (herstel) partities toch maar opgelost door een verse W10 te installeren. Daarmee zijn het aantal partities m.i. tot een minimum beperkt. Het was wel even een dagje werk, en goed nadenken wat je allemaal op de pc wilt hebben (of: niet meer). Voorlopig iedereen die mee dacht en hielp: hartelijk dank
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan