• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Informatie overzicht

Status
Niet open voor verdere reacties.

jeltjo

Vaak hier
Lid geworden
8 dec 2012
Berichten
783
Waarderingsscore
0
Hoi allemaal,

ik weet niet goed of het hier thuis hoort.... Ik wil een overzicht maken. Hierbij wil ik een plattegrond maken met verschillende nummers.
( overzicht plattegrond.jpg )

Wanneer ik op zo'n nummer ga staan, wil ik dat er een informatievak opent met daarin informatie over die plaats. (Die informatie heb ik er eerder zelf ingetypt.)
( overzicht plattegrond 2.jpg )



In paint heb ik mijn idee een beetje uitgewerkt, in de hoop dat het wat duidelijker wordt. Waarschijnlijk zou dit niet in paint kunnen. Dat is verder geen probleem.

Met vriendelijke groet,

Jeltjo
 
Je wil dus eigenlijk dit gegeten hebben in een soort website? ga je er dan met je muis opstaan of je klikt erop dan opent de info en kunnen mensen dit lezen. Begrijp ik dat correct?
 
Je wil dus eigenlijk dit gegeten hebben in een soort website? ga je er dan met je muis opstaan of je klikt erop dan opent de info en kunnen mensen dit lezen. Begrijp ik dat correct?

Ja inderdaad. Ik ben zelf al een tijdje bezig maar het lukt niet echt. Het liefst wil ik het in excel. Ik heb namelijk 5000 boxen in een magazijn staan. Deze zijn genummerd en bevatten per box verschillende informatie. Die informatie staat in een excelbestand.
Bijv. doos1 | Informatie zaak A| gemaakt 23-05| goedgekeurd 26-06| afgerond 29-09| contactpersoon; jeltjo
Echter staan deze boxen niet op volgorde maar willekeurig in het magazijn. Nu wil ik in excel een overzicht maken waarbij iedere tabel een box voorstel met daarin het nummer. Wanneer ik op dit nummer ga staan; moet de des betreffende informatie uit het andere excelbestand in die kolom komen. (net als je bij excel ergens een opmerking bijvoegd en er zo'n rood driehoekje komt te staan in de tabel)

Nu is mijn vraag;
is dit mogelijk en hoe?
en is het mogelijk dat ik de informatie uit het ene excelbestand automatisch naar het andere krijg.(zodat ik niet bij al die 5000 boxen informatie moet typen:wink:)

Alvast bedankt voor je hulp!

Groetjes,

Jeltjo
 
Ik zou zelf gaan voor een eenvoudige webpagina die kan je overal bereiken. Daarnaast moet je ook zorgen voor een goede backup van dat Excel bestand.

Als het gaat om Excel daar heb ik niet genoeg kaas van gegeten om je verder te kunnen helpen.
 
Hallo, 5000 boxen op een plattegrond zal moeilijk gaan denk ik, eigenlijk heb je een database nodig, die maak je het best in Access, daar kun je gemakkelijk zaken uit Excel in importeren, dan heb je geen verloren input gedaan.
Weet natuurlijk niet of je vertrouwd ben met Access, heb daar jaren mee gewerkt, sinds ik op pensioen ben gebruik ik het eigenlijk niet veel meer, maar je moet maar eens kijken naar "gratiscursus.be" daar vind je handleidingen terug.
 
Bedankt voor jullie reactie's. Ik ga er eens mee aan de slag!

--- Update ---

Ik merk dat het niet lukt zoals ik in gedachte had. Een andere vraag; weten jullie of het mogelijk is dat ik per rijd uit een excelbestand kan opslaan naar een txt-bestand? Dus niet het gehele excel bestand maar per rij.
 
Nee, helaas niet. Wel kan je per rij een kopie maken en deze in een .txt bestand plakken.
 
Wat lukt niet? geef anders eens een vb wat je zou willen.
 
Wat lukt niet? geef anders eens een vb wat je zou willen.

Ik heb een excel bestand. Wat ik wil is dat iedere rij in een txt bestand komt. Vervolgens kan ik met behulp van een hyperlink het txt bestand koppelen aan een nummer in het andere excel bestand, waar ik een soort van plattegrond heb gemaakt. Nu is mijn vraag is het mogelijk dat iedere rij apart in een txt bestand kan krijgen? of kan dit alleen maar handmatig?
 
Zoals jij het uitlegt versta ik er niet veel van, 2 excels, iedere rij in een txt bestand (wat staat daar allemaal in?), waarna je deze wil koppelen in een ander excel bestand.
Excel is een rekenblad, daarvoor is het ontworpen, wat jij wilt is typisch een database waarbij je gegevens ingeeft en dan wilt raadplegen (grafisch) en van daaruit zaken opzoeken, weergeven en eventueel uitprinten, begrijp ik je goed?
Geef anders eens een klein vb door, wat erin staat doet niet ter zake.
 
Sorry voor de kromme uitleg. Ik heb een excel bestand. Deze loopt van bijv. 1a t/m 1M. Zo heb ik ongeveer 200 rijen. Ik wil dat iedere rij(Dus 1a t/m 1m) in een kladblok komen. En voor iedere rij een nieuw kladblokbestand. (dus 1a t/m 1m in een bestand, 2a t/m 2m in een nieuw bestand...... enz.) Vervolgens heb ik in een ander excelbestand een plattegrond gemaakt met nummers. Aan iedere nummer wil ik een kladblok koppelen door middel van een hyperlink. Wanneer ik dus wil weten wat er op nummer 6 is, klik ik hier op en opent het kladblok bestand. Nu is mijn vraag, is het mogelijk dat ik die gegevens van die rijen automatische in een kladblok kan zetten. (hierbij is het dus belangrijk dat iedere rij(1a t/m 1m ) in een nieuw kladblokbestand komt)

Een andere manier om dit overzichtelijk te krijgen weet ik niet.

Hopelijk is dit wat duidelijker?
 
Begrijp het, maar, excel nodig dan kladblok, waarom alles niet in 1 bestand, als je het zo wilt kan ik je niet helpen hoor.
Mijn voorstel is access database, daar kan alles in.
1: formulier met daarin je plattegrond, volledig grafisch
2: via ander formulier geef je de data in, gebruiksvriendelijk.
3: via je formulier met plattegronden kun je de boxen grafisch voorstellen en plaatsen zoals je wil, opvragen van de inhoud van een box, rapport perbox (je gevraagde kladblok bestand)
4 printen van inhoud van box of meerdere boxen
Je kunt het zo mooi maken als je wilt, en dit alles in 1 werkend bestand, zonder gedoe van verschillende programmas
Kan voor u wel eens een vb maken zodat je een beetje een zicht hebt erop, heb je natuurlijk access van office op je computer? geef anders eens een excel en een kladblok bestandje door, dan zet ik dat eens in een access bestandje, dan doe je nog wat je wil.
Je bestaande excel kun je makkelijk transfereren naar een access database, zodat al je input niet vergeefs is.
 
Kan voor u wel eens een vb maken zodat je een beetje een zicht hebt erop, heb je natuurlijk access van office op je computer? geef anders eens een excel en een kladblok bestandje door, dan zet ik dat eens in een access bestandje, dan doe je nog wat je wil.
Je bestaande excel kun je makkelijk transfereren naar een access database, zodat al je input niet vergeefs is.

Beste Fredjeh,

Als je dat zou willen doen zou dat geweldig zijn! Hierbij een voorbeeldbestand. Wat ik in gedachte heb is dat ik een plattegrond heb, en op die plattegrond staan vierkantjes met nummers zoals hierboven. Deze nummers komen overeen met de nummers in het excel bestand en zodra ik op het nummer klik, word ik doorverwezen naar de infromatie in het excel bestand. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is maar ik kijk erg uit naar je voorbeeld. (Ben al een hele tijd aan het puzzelen om deze ongeorganseerde administratie van oud collega in orde te krijgen). Alvast bedankt voor de moeit!!

Hierbij de link van het excel bestand. Ik kon deze niet bijvoegen als bijlage.
http://www.filedropper.com/voorbeeld

Met vriendelijke groet,

Jeltjo
 
Het nadeel van zo'n voorgestelde database is wel dat als je hem een keer op een andere pc wilt openen die in het Office pakket geen Access heeft zitten dan gaat dat niet. Wat dat aangaat is Excel een beter gentegreerd programma.
 
Excel en access zijn beiden Office toepassingen, wie excel heeft heeft meestal access, is aan de gebruiker te beslissen of deze toepassing enkel door hem gebruikt zal worden of niet.
 
Het nadeel van zo'n voorgestelde database is wel dat als je hem een keer op een andere pc wilt openen die in het Office pakket geen Access heeft zitten dan gaat dat niet. Wat dat aangaat is Excel een beter gentegreerd programma.

Dit is geen probleem. Ik heb dit programma zowel op mijn PC als laptop, net als mijn collega's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan is dat inderdaad uit de wereld en zou ik het gekregen advies opvolgen om een Access database te gaan gebruiken.
 
Dan is dat inderdaad uit de wereld en zou ik het gekregen advies opvolgen om een Access database te gaan gebruiken.
Inderdaad dat zou een mooie oplossing zijn.

Excel en access zijn beiden Office toepassingen, wie excel heeft heeft meestal access, is aan de gebruiker te beslissen of deze toepassing enkel door hem gebruikt zal worden of niet.

Idd heb zowel Excel als Access. Zie u kans om voor mij een voorbeeld te maken of uit te leggen hoe ik het moet maken. Had het zelf geprobeerd maar ik ben niet zo bekend met Access.
 
Heb eens naar je excel bestand gezien, dit is alles wat je wenst:
1: formulier om de input te doen(kan wel je bestaande excel importeren in het access bestand zodat je niet alles moet opnieu doen)
2: formulier waar al je boxen op staan
3: rapport met detail per box (uw kladblok, graag vb hoe het er moet uitzien en wat er allemaal op moet (titel, welke velden, datum, enz)

Wat is je unieke kolom waarop je wil selecteren (die dus uniek is en maar 1 keer kan voorkomen in je bestand) denk je box nr, klopt dit?
Moet wel weten hoeveel tekens max per kolom, in je vb is dit allemaal korte tekst, bij kolom opmerking max 200 tekens.
Graag wil ik ook weten op welke schermresolutie je werkt (kwestie van formulieren passend te maken voor je scherm)
Welke versie van access heb je?

Als ik deze gegevens van je heb ga ik dit eens maken voor u.
 
Beste Fredjeh,

Het enige dat ik aan input heb is het excel bestand. (http://www.filedropper.com/voorbeeld_1). De plattegrond is gewoon een soort tabel met boxen naast elkaar. Ik heb even een voorbeeld gemaakt hoe dat er uit zo kunnen zien in excel;http://www.filedropper.com/rijen.
(Het kladblokbestand waar ik het over heb, heb ik niet. Dit was een van mijn mogelijk oplossing die achteraf faalde. Je hebt alleen deze twee excel bestanden)


Per box komt de informatie van een rij. Dus bijv.; In box 1 uit de plattegrond komt de informatie uit het bestand voorbeeld en dan geheel nummer 1.(Of te wel 3a t/m 3m) Bij box 2 komt de informatie van nummer 2(4a t/m 4m) enz.(de nummers van de boxen zijn dus gekoppeld aan de nummers uit het voorbeeld bestand.) Wat ik graag zou willen is dat ik bijv. op nummer 1 klik op de plattegrond en dan de informatie, gekoppeld aan dit nummer(3at/m 3m), te zien krijg.

VRaag 1; dat is idd mijn boxnummer.
vraag 2; De text is niet meer dan 200 tekens. Vaak is dit een naam/datum of korte opmerking van max. 50 tekens.
Vraag 3; 1920x1080

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Alvast bedankt voor de moeite!!

Groetjes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan