• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Installer PatchCleaner_1.4.2.0 ervaring

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Heeft er iemand ervaring met de installer "PatchCleaner_1.4.2.0". Een progje om de installerfolder van Windows uit te mesten.
Lijkt me prettiger te werken dan de: "WICleanup utility. (https://appnee.com/wicleanup/) Een kennis heeft een installer foldergrootte van 43 GB. Op zich niet erg maar het maakt het maken en opslaan van images wel onnodig tijd- en plaatsrovend.
Ik kwam zojuist dit tegen. Maakt me toch wat nerveus om het te gebruiken: https://www.hybrid-analysis.com/sam...f8bdb5c65a0175cf7cbb90e6ec6?environmentId=100
Het blijkt allemaal wat onduidelijk wat veilig is of niet:
Het Windows tooltje scoort dit: Free Automated Malware Analysis Service - powered by Falcon Sandbox - Search results
maar als je verder kijkt toch weer vergelijkbaar met de PatchInstaller:
 
Laatst bewerkt:
waar vind jij deze installer folder want het verbaast me dat er op het internet gesproken word dat deze in sommige gevallen een 50% van de schijf in beslag neemt ..wil dan wel eens nagaan hoe groot deze hier is .. men spreekt soms over een grote van 93GB !
 
Gewoon in de "root" van Windows.
Maar als hij groot is rolt hij er met Treesize zo uit>
 
Laatst bewerkt:
awel ik vind deze dus nergens .. blijkbaar is dit een verborgen systeemmap en alhoewel hier de optie aanstaat om ook de verborgen mappen en bestanden weer te geven blijft deze verborgen !
 
had er blijkbaar overheen gekeken … ben dan ook al wakker van 3.25u
*hier is deze amper 1.41GB
11222
 
Mijn Windows 10 Enterprise is nog geen tien dagen oud, echter de WinSxS map in Windows is al 10,8 GB (11.700.927.375 bytes) groot.
 
Amper 1.4 GB. Mazzelpiet;)
Mijn WinSxS is 4.3 GB maar dat is niet de "Installer" map waar we het hier over hebben. Mijn eigen installermap is 8.9 GB.
Blijkbaar zet de windowsinstaller bij nieuwe installaties de instalatiefile in die map maar haalt er vaak de oude niet uit. Zo slipt die map dus vol.
Maar ook die WinSxS zou ik wel willen opruimen maar dat is nog een graadje hachelijker. Als je te veel uit de installer map opruimt kun je die progs niet meer deïnstalleren en moet je een nieuwe installatie doen om dit weer wél te kunnen. Als je de WinSxS map verziekt, verziek je volgens mij windows zelf.
 
op één van de virtuele Windows(en) 10 is deze hier amper 48Mb.. begrijpe wie begrijpe kan !
*snap dus al helemaal niet waarom dat deze bij sommigen zo groot is .. ben denkelijk bij de gelukkigen .
 
Uit één van de links meen ik begrepen te hebben dat dat van je geïnstalleerde programma's af kan hangen. De ene zondigt meer dan de ander.
Anders is 43 tot 93 GB niet te verklaren.
"Windows Installer is a new installation technology introduced by Microsoft, it is able to realize the fast distribution, fast repairing and many other functions which other installer programs do not have. But this installation technology has one drawback: leaves some residual files or information in the system, for example: Live Messenger will leave the installer package of previous version after upgrading each time, and WICleanup enables you to scan these residual files and supports deleting automatically. "
En zo zijn er waarschijnlijk veel meer onzorgvuldige installers.
 
Laatst bewerkt:
De Installermap in Windows is bij mij 2,65 GB (2.853.804.718 bytes)
 
in het totaal zijn er hier 102 programma's geinstalleerd en in gebruik ...welliswaar niet alle gelijk maar toch dat deze regelmatig aangesproken worden ...want gebruik je een bepaald programma een geruime tijd niet dan kan dit automatisch ook verwijderd worden **indien deze optie ingesteld werd !
 
@Abraham: 2.65 GB lijkt me redelijk. Ik had die PatchInstaller (maar met Kaspersky en MBAM actief) toch al opgestart en zou van de 8.3 GB er 2.5 kunnen verwijderen.
@Emi: Bofferd:laughing:
 
Welke installermap wordt hier bedoeld? Die in de windows map is bij mij 3GB groot. WinS&S is 8.5GB groot. Zijn dit normale waarden?
Het is mij wel al opgevallen dat mijn systeembackup regelmatig ineens tot soms 30GB kleiner is.
Hoogste waarde is dan zo'n 80GB en deze zakt dan ineens naar 50GB waarna die dan weer stillaan volloopt tot die weer leegloopt en dan begint de cyclus weer.
Iemand enige verklaring hiervoor?
Niet dat dit een probleem is want mijn pc loopt perfect.
 
We hebben het hier over de map "Installer" welke alle installerfiles van al je progs bevat. Precies weet ik het niet maar een "paar" GB lijkt me geen probleem en normaal. Kom je boven de 10 GB dan heb je mogelijk een aantal reduntante/overbodige files.

WinS&S: Clean Up the WinSxS Folder
Bij mij is die 7.6 GB
en lees ook:
 
Hoi Veng
Dit artikel heb ik daarjuist ook gelezen, dacht al dat die link me bekend voorkwam. Ik heb beide tips daarin uitgevoerd (via de taakplanner en via de CMD-regel), beide lijken me wel niets verwijderd te hebben. Ik vermoed dat windows zelf regelmatig die mappen opschoont want de laatste melding in de taakplanner is van een 10 dagen geleden. De installermap is maar net 3GB groot? niet abnormaal denk ik.
Wat betreft de WinS&S map die lijkt me ook niet abnormaal groot.
De oudste bestanden in de installer map zijn van december 2016 (nog steeds van de eerste installatie) nog een paar van 2017 en de grootste hoop is van 2018. Die van 2018 hebben die van 2017 vervangen denk ik.
Mijn systeemschijf (windows) heeft nog 400GB over van de 500GB (SSD), een van 250GB zou voldaan hebben want al de rest staat op 4 interne HDD's. Van mijn backups staat er een set op de interne schijven en een set extern. Bij een probleem zet ik gewoon de backup terug en tot nu toe lijkt me alles nog even snel te werken als toen mijn pc nieuw was.
 
Voor de WinS&S map zal het wel kloppen dat Windows die zelf opruimt. Ik lees daar ook weinig problemen mee en ergens op een site van Microsoft lees ik ook dat dat door Windows zelf wordt opgeruimd.
Voor de Installer map geldt dat blijkbaar niet:
"for example: Live Messenger will leave the installer package of previous version after upgrading each time, and WICleanup enables you to scan these residual files and supports deleting automatically. "
Met WICleanup kun je dat blijkbaar oplossen, een teken dat dat dus niet automatisch door Windows gebeurt.
Ik zie nu drie progjes om te helpen de Installermap op te schonen:
  1. msicuu2.exe van Microsoft. Die delete volgens mij alleen corrupte files met het risico dat je later niet meer kunt deïnstalleren: Download Windows Installer CleanUp Utility - MajorGeeks
  2. WICleanup: https://appnee.com/wicleanup/
  3. PatchCleaner_1.4.2.0: PatchCleaner - Browse /PatchCleaner/v1.4.2.0 at SourceForge.net
Zie ook de links in mijn openingspost
 
Ik gebruik helemaal niets aan schoonmaak programma's. Hooguit een verdwaalde keer de standaard cleaner van Windows. Op mijn laptop is genoemde map 743 MB.
 
Als je systeem niet dichtslibt hoef je blijkbaar ook niets te gebruiken.
Ik gebruik regelmatig Ccleaner om een probleem met FF op te lossen. Die wil vaak bepaalde acties van mij niet accepteren. Wel als ik gecleaned heb. Zal te maken hebben met het feit dat ik mijn geschiedenis en cache graag bewaar om iets terug te zoeken, ook al weet ik dat ik die anders in kan stellen.
Wat de precieze oorzaak is weet ik echter niet. Verder loop ik regelmatig mijn "temps" na, want die lopen ook vol. Na een grote update gebruik ik ook de verkenner om de overbodige systeemfiles te wissen.
Dit alles om mijn images niet te groot te laten worden want die bewaar ik ook een aantal en dat loopt dan wel in de vele GB's.
 
Deze post was blijkbaar dubbel!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan