• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies intel i5 8400 overklokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

RalfVerheijen

Junior lid
Lid geworden
2 apr 2013
Berichten
90
Waarderingsscore
0
Hoi!
Ik was aan het kijken naar mijn processor temperaturen tijdens het gamen, en zag dat mijn core temperature hoger was dan mijn socket temperature. Is dit niet raar? Op mijn core ziet de cpu 65 graden, en op de socket maar 45. Omdat de heatsink meer aan de "core kant" zit zou je toch verwachten dat deze lager is?
Ik vraag me dus af naar welke temperatuur ik moet kijken bij het optimaliseren van mijn systeem. Weet iemand misschien of coffee lake een ingebouwde thermometer heeft? Of dat de temperatuur wordt middels eerdere benchmarks door intel?

Thanks!
 
De berekeningen in de processorkernen (de cores) veroorzaken de warmte. Het lijkt me daarom logisch dat de cores het warmst worden. Die 'maken' immers die warmte.
De temperatuur van de cores moet je in de gaten houden. Bij een te hoge temperatuur van de processorkernen zal de processor ofwel gaan throttlen (op een lagere snelheid werken) ofwel de computer zal zichzelf uitschakelen.

Welk programma gebruik je nu om de diverse temperaturen te meten? Zelf gebruik ik daarvoor HWiNFO64. Dat programma meet voortdurend de temperatuur van diverse onderdelen.

Hieronder een klein gedeelte van de sensormetingen met HWiNFO van mijn computer:

5b41d513401a4-2018-07-08_11_08_39-HWiNFO.png


TjMAX is de maximale temperatuur van de processor. Die is bij mijn processor 105 graden Celsius. Als de temperatuur hoger zou dreigen te worden, dan schakelt de computer zichzelf uit. Bij mij is daar geen sprake van. Uit de afbeelding kun je aflezen dat de kernen dan eerst nog 70 tot 81 graden warmer moeten worden dan ze nu zijn.
 
De berekeningen in de processorkernen (de cores) veroorzaken de warmte. Het lijkt me daarom logisch dat de cores het warmst worden. Die 'maken' immers die warmte.
De temperatuur van de cores moet je in de gaten houden. Bij een te hoge temperatuur van de processorkernen zal de processor ofwel gaan throttlen (op een lagere snelheid werken) ofwel de computer zal zichzelf uitschakelen.

Welk programma gebruik je nu om de diverse temperaturen te meten? Zelf gebruik ik daarvoor HWiNFO64. Dat programma meet voortdurend de temperatuur van diverse onderdelen.

Hieronder een klein gedeelte van de sensormetingen met HWiNFO van mijn computer:

5b41d513401a4-2018-07-08_11_08_39-HWiNFO.png


TjMAX is de maximale temperatuur van de processor. Die is bij mijn processor 105 graden Celsius. Als de temperatuur hoger zou dreigen te worden, dan schakelt de computer zichzelf uit. Bij mij is daar geen sprake van. Uit de afbeelding kun je aflezen dat de kernen dan eerst nog 70 tot 81 graden warmer moeten worden dan ze nu zijn.

Dankje voor je antwoord! Zelf gebruik ik HWMonitor. Maar ik vertrouwde de waardes niet helemaal omdat mijn core dus socket temperature dus lager uitvalt da mijn core temperature. Hierdoor vroeg ik me af of de weergegeven core temperatuur wel juist is. Op andere programmas worden ook dezelfde waardes weergegeven. Het zou ook het moederbord kunnen zijn dat een verkeerde socket temperatur leest?
 
omdat mijn core dus socket temperature dus lager uitvalt da mijn core temperature.
Van die zin snap ik helemaal niets.
De socket is het onderdeel van het moederbord waar je de processor in laat vallen, of anders gezegd: het onderdeel van het moederbord waarop je de processor monteert. Het lijkt me logisch dat de socket minder warm is dan de processorkernen zelf.
Je moet ook niet over de 'core' spreken, maar over de 'cores'. Ja meervoud, want moderne processors hebben meer cores (kernen). Mijn eenvoudige 5 jaar oude processor heeft al 4 kernen.
 
Van die zin snap ik helemaal niets.
De socket is het onderdeel van het moederbord waar je de processor in laat vallen, of anders gezegd: het onderdeel van het moederbord waarop je de processor monteert. Het lijkt me logisch dat de socket minder warm is dan de processorkernen zelf.
Je moet ook niet over de 'core' spreken, maar over de 'cores'. Ja meervoud, want moderne processors hebben meer cores (kernen). Mijn eenvoudige 5 jaar oude processor heeft al 4 kernen.

Mijn core temperature is hoger dan mijn socket temperature. Dat bedoel ik te zeggen, ergens verkeerd gegaan met typen. Na wat onderzoek op internet blijkt namelijk dat de socket temperature vaak hoger blijkt dan de core temperature.
Ik probeer uit te vinden waarom dat bij mij andersom is.
 
Ik heb intussen een aantal topics gelezen over het uitlezen van de sensorwaarden in diverse programma's zoals HWiNFO, HWMonitor en dergelijke.
In het volgende topic worden de uitslagen van HWMonitor besproken: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2226520/hwmonitor-readings-cpu-temps-package-temps.html
Misschien had jij dat topic ook al gelezen? Zie daar de reactie van bartholomew.

En ik begin nu pas te beseffen dat ik veel te weinig van deze materie weet om jou goed van advies te kunnen dienen. Er zit meer aan vast dan ik in mijn onnozelheid dacht. Ik heb me nog nooit bezig gehouden met overklokken, aan de ene kant omdat ik -voor wat ik met mijn pc doe- al voldoende heb aan de standaardinstellingen/-afstellingen en aan de andere kant omdat ik ervan overtuigd ben dat overklokken schadelijk zou kunnen zijn voor je hardware. Ik ga namelijk uit van de stelling: hoe koeler je hardware, des te langer die mee zal gaan.
Ik zal het verder reageren in dit topic daarom overlaten aan andere forumleden die wel zelf ervaring hebben met overklokken.
 
Ipp zijn de cores altijd hoger in temperatuur maar door de vele foutmetingen lijkt het vaak dat de socket temp hoger is.

Wat het belang om dat te willen weten ontgaat mij, dingen schakelen zichzelf uit mocht de temp te hoog worden en met een goede CPU koeler is dat zelden het geval.

Snap zelf ook nooit al dat overclocken, "vrougah" had het best wel zin maar tegenwoordig presteren de CPU's meer dan voldoende en schiet er je weinig mee op, staat wel leuk in de benchmarks.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan