• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Intern geheugen controleren, bij opstartprobleem Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

James-

Nieuw lid
Lid geworden
1 mei 2018
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Is er een manier om te controleren hoeveel intern geheugen er nu in de PC zit, zonder dat Windows 7 juist opstart?

Windows blijft hangen op het scherm met het Windows logo. Hierdoor kan ik niet in taakbeheer komen om het intern geheugen (of werkgeheugen) te controleren. Ik wil kijken of er al 4 GB in zit, want als dat het geval is, kan ik het geheugen niet verder uitbreiden.
 
Veilge modus (F8) wil ook niet?
 
Bios openen, afhankelijk van je type pc is dat tijdens de opstart DEL of ESC of F1. Je kan dit meestal zien in het begin net als je de pc hebt opgestart.
 
Heeft weinig met het intern geheugen te maken dat Windows niet doorstart.
 
Volledig met Lange Pier eens!

@James- misschien moeten we dit topic anders behandelen namelijk je helpen om Windows weer te laten doorstarten?
 
Idd. vandaar ook mijn vraag of de F8 nog werkt. Als die werkt en je kunt opstarten in de veilige modus kun je (bijna) alles oplossen wat maar mis is gegaan binnen de installatie.
 
Inderdaad. Daarom wil ik van James weten wat hij wil. Misschien hoort hij iets bij het opstarten of is hij door iets anders op een spoor gezet.
 
Dank voor alle reacties. F8 werkt nu weer, hoor ik. Dus er is nu geprobeerd het systeem in de veilige modus te starten. Het probleem is nu dat de PC niet opstart in de veilige modus (evenmin in de 'normale' modus). Bij beide blijft het systeem hangen, tijdens het laden. Bij de veilige modus blijft het systeem hangen wanneer alle bestanden worden ingeladen. Er wordt vermoed dat onvoldoende intern geheugen hier de oorzaak van is en als dit wordt aangevuld, het opstartprobleem dan is opgelost. Blijkbaar zal dit niet tot de oplossing leiden, lees ik hierboven. Los daarvan, kunnen wij nu niet zien of het zinvol is om het geheugen uit te breiden (misschien wordt er al maximaal geheugen gebruikt). Een belangrijk detail is dat als resultaat van een opstartherstel-proces 'memory management' wordt getoond. Houdt dat in dat het geheugen uitgebreid moet worden? (indien dat nog mogelijk is).
 
Dan gaan we eens kijken of we je verder kunnen helpen. En kijken we naar het hele plaatje.

Merk en type van de pc? Kan je dat hier eens neerzetten?
 
Stap eens van het idee af dat het ook maar iets met het geheugen heeft te maken, zelfs met 1 GB werkt W7 nog en daarnaast wordt ook nog eens het wisselbestand gebruikt, vaak tergend langzaam maar het werkt wel.

Start met een W7 herstel of volledige cd/dvd of USBstick op en zet een herstelpunt terug.
Met deze tool eventueel op te halen, kies wel voor de juiste versie.
https://www.heidoc.net/joomla/techn...icrosoft-windows-and-office-iso-download-tool
En waar heb je de backup op staan?
 
Stap eens van het idee af dat het ook maar iets met het geheugen heeft te maken, zelfs met 1 GB werkt W7 nog en daarnaast wordt ook nog eens het wisselbestand gebruikt, vaak tergend langzaam maar het werkt wel.

Start met een W7 herstel of volledige cd/dvd of USBstick op en zet een herstelpunt terug.
Met deze tool eventueel op te halen, kies wel voor de juiste versie.
https://www.heidoc.net/joomla/techn...icrosoft-windows-and-office-iso-download-tool
En waar heb je de backup op staan?

Bedankt voor jullie reacties.

Van het idee af: ik help een ander. Die blijft hangen in het idee dat het aan het geheugen ligt. Ik heb aangegeven dat het daar waarschijnlijk niet aan zal liggen. Denk bovendien ook dat de PC al op max. geheugen draait (4GB) en er niets meer bij past, dat zou ik nog wel kunnen controleren, als ik naar binnenkom.

W7 herstel: hoe? Het herstelpunt is niet bereikbaar in de fase waarin we nu zitten. We komen Windows 7 niet binnen. Kan dit dus ook op een andere manier, het herstelpunt bereiken en opdracht hiertoe geven? Er is al meermaals geprobeerd het systeem naar een ander herstelpunt terug te zetten. Wat de terugkoppeling is die we daarop ontvangen, zal ik nakijken en hier plaatsen, als ik weer in Windows kom. Wij hebben geen volledige cd/dvd of USB stick in bezit met Windows 7. De backups van de documenten staan op een externe HD schijf en in Drive, die zijn 'in veiligheid gesteld'.

Ik heb een vraag over de link naar Heidoc. Moeten we dit programma downloaden op een andere computer, op een lege DVD plaatsen en vervolgens die DVD in de gecrashte PC en laten uitvoeren? Zo ja, hoe kunnen we die DVD of de inhoud daarop bereiken als Windows niet laadt? Is daar een alternatieve route voor?

Merk en type van de pc? Kan je dat hier eens neerzetten?
De acer aspire sa85-f97z (desktop pc).
 
Wij hebben geen volledige cd/dvd of USB stick in bezit met Windows 7
Met die gegeven tool, uiteraard op een andere PC downloaden, kun je de juiste versie W7 ISO downloaden die je dan met Imgburn b.v. op een DVD zet of met Rufus op een USB stick, daar start je dan mee op en ga naar de reparatieconsole v.a. dat opstartmedium met de installatie bestanden van W7.

Een herstel CD is ook te gebruiken, te maken op elke W7 PC.
Links voor het meeste wat je nodig hebt.
https://www.schoonepc.nl/instal/bootcd.html
https://www.pc-helpforum.be/topic/28795-herstelschijven-voor-windows-vista-windows-7/
https://rufus.akeo.ie/
http://www.imgburn.com/index.php?act=download
 
Ok, dank je wel. Ik ga met het bovenstaande aan de slag. Zodra ik updates heb, meld ik me graag weer.

Intussen heb ik doorgekregen dat:
- In de normale modus: Windows blijft hangen op het Windows logo (bij het laden);
- In de veilige modus, nu sprake is van een blauw scherm, met de mededeling: IRQL_not_less_or_equal

Als dit ergens op duidt, hoor ik 't graag. Ik ga me even verdiepen in de bovenstaande instructie.
 
Nog even een vraag, ik heb in principe 1 alternatieve computer om het programma mee te downloaden op en daar past geen CD / DVD in (daar is geen ingang voor). Dit is een (windows 8) laptop. Ik zie alleen niet in hoe groot het programma is, zodat ik kan berekenen hoe groot de USB stick moet zijn die ik hiervoor moet aanschaffen om het programma op te plaatsen. Edit: 3 MB.

Stap 1 is dus USB stick aanschaffen en Windows ISO downloader exe. op deze stick plaatsen. Update volgt.
 
Stap 1 is dus USB stick aanschaffen en Windows ISO downloader exe. op deze stick plaatsen. Update volgt.
Lees nog eens goed wat ik schreef want zo werkt het niet.
En de USB stick dient minimaal 4GB te zijn.
 
Ik kan het begrijpen dat je moeite hebt met de grote hoeveelheid informatie die je hier krijgt.

Laten we het dan stap voor stap doen:

1 Ik wil je adviseren om de link van Lange Pier naar Schoone PC te gebruiken. Die is erg duidelijk.
2 Pak een lege usb stick van minimaal 4 gb en stop die in de computer waarmee je de herstel ISO gaat maken.
Volg dan de stappen van SchoonePC

https://www.schoonepc.nl/instal/bootcd.html#w78pe
 
Ik ga vandaag een USB stick kopen die groot genoeg is en het programma daarop plaatsen. Ik heb geen DVD nodig verder om iets op te branden? En opstarten vanaf de USB, om windows 7 te installeren, lukt op mijn PC? Ik begrijp die formulering van schoonpc niet helemaal namelijk. Dat kan aan mij liggen, maar vind zijn uitleg / formulering ietwat complex. Waardoor ik er niet uitkom met zijn stukje.
 
Zijn uitleg is duidelijk, maar omdat het voor alle moderne Windows versies geldt zie jij misschien bepaalde bomen niet in het bos.
Maar goed lezen is een kunst.
 
Ik quote even de instructie waarnaar verwezen werd:

Windows 7/8.1 PE
Door op te starten vanaf een DVD (of USB-stick) met Windows 8.1 PE kan een op Windows 8.1 gebaseerde Preinstalled Environment (met ondersteuning van SATA- en RAID-configuraties) worden gecreëerd waarmee partities buiten Windows 8.1 om zijn te benaderen. Beschikt u over een Windows 8.1 installatie-DVD? Probeer dan eens de opstartbare Windows 8.1 PE te maken, de procedure is redelijk eenvoudig!
bron

- Door op te starten vanaf een USB stick met Windows 8.1. --> Wat ik onduidelijk vind, is of dit ook geldt voor Windows 7. Want niet alle besturingssystemen werken hetzelfde. Dus er ontstaat bij mij twijfel of ik deze instructies dan ook voor Windows 7 moet volgen (ondanks dat het erboven staat, in de kop), omdat ik niet de verkeerde stappen wil nemen.
- Vervolgens lees ik: kan op een Windows 8.1 gebaseerde preinstalled environment (met ondersteuning van SATA- en RAID-configuraties) --> wat is dit precies?
- waarmee partities buiten Windows 8.1 om zijn te benaderen --> wat zijn partities?
Voor mij als beginner, is het om deze reden niet duidelijk hoe ik te werk moet gaan.

Vervolgens Google ik op Windows 7 ISO installeren (om te weten of ik ter voorbereiding meer moet meenemen bij de Mediamarkt dan alleen een USB stick) en kom ik deze pagina tegen:

Voor een installatie van Windows vanaf een usb-stick zijn een aantal dingen nodig. Allereerst moet u beschikken over een usb-stick met minimaal 4GB vrije ruimte. Voor een paar centen heeft u tegenwoordig u al zo’n stick. Het tweede belangrijke punt is dat uw computer de mogelijkheid van het booten (opstarten) van usb ondersteunt. Nu zullen de meeste computers van minder dan 4 jaar oud die mogelijkheid wel bieden, maar voor de zekerheid kunt u dit nazoeken in de handleiding of de BIOS-instellingen. Bij de boot-opties in het BIOS vindt u meestal een regel als ‘boot from usb‘, ‘boot other device‘ of een soortgelijke regel. Het derde – en eveneens belangrijke punt – is dat u beschikt over een installatie-dvd van Windows uw Windows Vista of 7 versie.De bestanden die zich hierop bevinden heeft u namelijk straks nodig om het besturingssysteem vanaf de usb-stick te installeren.
bron

In het bovenstaande citaat lees ik dat ik een installatie DVD van Windows 7 nodig heb. Klopt dat daadwerkelijk? Vandaar mijn dat er een beetje onduidelijkheid is ontstaan. Als ik van jullie te horen krijg, dat ik geen installatie DVD nodig heb, dan klopt de info op deze website gewoonweg niet. Dat terwijl het me toch een betrouwbare website lijkt die door een expert wordt bijgehouden. Dat creeert de onduidelijkheid (tegenstrijdigheid).

Ik lees dat de computer opstarten vanaf een USB stick moet ondersteunen. En dat de meeste computers van minder dan 4 jaar oud die mogelijkheid wel bieden. De PC waar het om gaat is 11 jaar oud. Kan iemand van een afstand aan de hand van het typenummer hierboven, checken of een USB opstart mogelijk is?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan