• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Is de recoverypartitie Windows 8.1 gewijzigd na de upgrade naar Windows Home 10 ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

гильберт

Nieuw lid
Lid geworden
16 jul 2020
Berichten
22
Waarderingsscore
1
Hello,
Kunnen jullie me uitleggen of na de upgrade van Windows 8.1 naar Windows home10 de recoverypartitie Windows 8.1 PBR_DRV 15,14 GB NTFS Herstelpartitie is aangepast of is deze hetzelfde gebleven? Dit geldt ook voor de (Oem-partitie 1000 MB), de EFI-systeempartitie 260 MB en WINRE_DRV 1000 MB NTFS . Kan ik
als ik de Windows home 10 opnieuw moet installeren na een systeemcrash, nog gebruik maken van deze verborgen herstelpartities?
grtz,
гильберт :(
 
Een paar zware maar interessante vragen, maar op de meeste heb ik geen antwoord.

Wel weet ik dat je nu het beste voorzien bent met een systeembackup door jezelf gemaakt op een externe schijf of tweede interne schijf, met daarbij een kleine herstelschijf om de boel te kunnen opstarten (DVD), en/of een USB stick gemaakt met het Media Creation Tool van MS met daarop de installatie bestanden van Windows 10, waar dan vanzelf na opstarten ermee een kleine herstelomgeving zit om uitsluitend herstel uit te voeren, of een backup terug te kunnen zetten. Maar ook natuurlijk om een verse Windows 10 mee te kunnen installeren.

! Alleen weet ik niet of je met een laatste Windows versie op die USB stick ook een oudere Windows versie vers kan installeren, of dat je daar specifiek die versie voor op stick moet hebben. Daar zou ik ook antwoord op willen weten, ik heb dat nog niet meegemaakt.

Een systeembackup kan je eventueel maken met W10 zelf, in het oude configuratiescherm zit 'Windows Backup (Windows 7)', maar daarbij zou ik als doelpartitie niet groter gaan dan 1,5TB, anders kan aan het eind van de BU wegschrijven een foutmelding de boel afbreken.
Na het maken van de BU wordt gevraagd een Herstelschijf te branden (DVD) om de BU terug te kunnen plaatsen. Doen natuurlijk, al kan je ook de installatie USB schijf voor W10 voor dat doel gebruiken.

Je kan natuurlijk ook een andere programma gebruiken voor de BU, maar die heeft dan zijn eigen specifieke opstartbare herstelschijf nodig om die BU terug te kunnen plaatsen.
 
Oké. Bedankt voor jouw medewerking. Het komt er dus op aan dat men niet meer kan vertrouwen op de verborgen herstelpartities van Windows 8.1 na een upgrade naar Windows 10. Vermits de verborgen herstelpartities door de fabrikant zijn geplaatst.
Om zeker te zijn moet je een image maken van Windows 10 en een herstel usb van de huidige Windows 10. Ik heb een Lenovo laptop B30-40N waar je op de zijkant van de laptop een klein gaatje hebt. Wanneer je daarin in duwt met een paperclip dan kom je in de herstelomgeving terecht. En dan kan je in één moeite jouw Windows 8.1 recoveren. Maar zoals reeds gezegd zal dit waarschijnlijk niet meer werken.
De topic mag worden gesloten.
Grtz,
гильберт :)
 
Die partities blijven behouden in de originele staat en die recovery kan je blijvend perfect uitvoeren zolang je niet zelf ingrijpt en die partities verwijderd of aanpast (in jouw geval niet gebeurd, denk ik). Maar systeemherstel van fabriekswaarden is tegenwoordig niet meer aangeraden (tenzij je W8 beter vindt dan W10). Het is beter - zoals boven vermeld - om met een extern programma (aomei, easus, acronis,..) een image te maken naar een andere/externe schijf en die als je herstelomgeving te behouden/bijwerken. De recovery partitie van bijna 16Gb kan nadien ook gewoon verdwijnen en toegevoegd worden aan de andere.
Heb je al een SSD-schijf erin zitten of is het nog de klassieke HDD die je gebruikt? Eén of meerdere partities?
 
Bedankt voor jouw reactie op mijn vraag.
De recovery partitie van bijna 16Gb kan nadien ook gewoon verdwijnen en toegevoegd worden aan de andere.
Dit begrijp ik niet goed. Bedoel je dat ik de recovery partitie van bijna 16 GB moet leegmaken voor meer opslagruimte? En deze dan samenvoegen met mijn systeempartitie.
Maar zoals je weet is een image alleen niet voldoende en heeft die een usb stick of dvd nodig met de Windows 10 opstartbestanden. Ik heb een usb stick met de Windows opstartbestanden voor Windows 8.1 erop. Moet ik deze opstartbestanden verwijderen en opnieuw een opstart herstel usb in Windows Home 10 maken? Zodat ik deze kan gebruiken samen met de image die ik van mijn Windows Home 10 heb gemaakt?
Grtz,
гильберт :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan