Beste
@frederiek_1981,
Ik heb een PC met de volgende hardware:
- processor: 2-core, 64-bit, 2,8 GHz
- geheugen: 4 GB (667 MHz)
- SSD: 240 GB (een SSD geeft beperkte snelheidswinst t.o.v. een HDD)
Deze configuratie is UITSTEKEND geschikt voor een Linux Mint Cinnamon (64 bit) installatie. Ik werk er zelf al jaren mee! Beter nog: Installeer een Ventoy.net bootloader op de HDD/SSD, maak een swap-partitie aan met gParted, en copieer de ISO van Linux Mint (geen Rufus/Balena Ethcer etc. gebruiken) naar de Ventoy-partitie, tesamen met alle andere Linux-ISO's die je wilt uitproberen. Misschien vind je Ubuntu mooier, die heeft een desktop met grote iconen (GNOME).
Vergeet Micrososoft/Apple, de systeemeisen zijn extreem/onzinnig.
Welke Dell-laptop heb je nu? Ik heb een Dell Latitude D810 (1-core-2 GHz-CPU, 2 GB RAM), en daar draait antiX (32bit-sysvinit-full) uitstekend op. HDD/SSD heb je eigenlijk niet nodig: boot ook vanaf USB-stick (geldt voor de meeste Linux-distro's). USB 2.0 is 60 MB/s, dat is prima om je OS op te draaien.
Je kunt al een prachtige refurbished laptop kopen voor EUR 90,- Google maar eens op "HP Chromebook 11 G5 EE refurbished", en echt: 4GB RAM is prima.
Ik bouw zelf antiX-installaties voor hele oude hardware. Op een 32bit-laptop met 1-core-1,2 GHz CPU en 1 GB RAM kun je nog comfortabel werken!
Tegen de e-waste!
A je to! Odie (◕‿◕✿)