• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Is deze goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

frederiek_1981

Bekend gezicht
Lid geworden
5 aug 2019
Waarderingsscore
4
goede laptop Acer Aspire E1 met nieuwe configuratie Windows 11
videochip Radeon Quad core HD8330
Scherm 15.6 inch
8 gb geheugen
cpu AMD A4 - 5000
totale opslag 1000 gb HDD
CD / DVD
webcam

Met welke intel komt dit overeen ?

IK heb er maar één oordeel over. Totaal waardeloos, tenzij je nog een deurstopper of een presse-papier nodig hebt.

De cpu is 11 jaar! geleden op de markt gekomen en was toen al een instapmodelletje.
En die windows 11 is met handigheden erop gezet, omdat W11 op dat soort antieke hardware niet wil installeren en zonder enige garantie dat het blijft werken. En geen SSD erin? gewoon kansloos.

Ik heb wel andere woorden voor dan goed....

Duidelijk genoeg?

En deze

Volledige specificaties:
Processor: Intel Core i5-1135G7 4-core Processor 2.4GHz up to 4.2GHz, 8MB cache
Graphics Card: Intel Iris Xe Graphics with shared graphics memory
Memory: 16GB, DDR4, 3200MHz
Hard Drive: 256GB M.2 PCIe NVMe Solid State Drive
Display : 15.6-inch FHD (1920 x 1080) Anti-glare LED Backlight Non-Touch Narrow Border WVA Display
Keyboard: Silver Backlit Keyboard
Wireless : Intel Wi-Fi 6 AX200 2x2 (Gig+) + Bluetooth 5
Ports & Slots: 1x MicroSD Card Reader, 2x USB 3.2 Gen 1, 1x Headphone/Microphone Combo, 1x Power jack, 1x HDMI 1.4, 1x USB 3.2 Gen 1 Type-C (DP/PowerDelivery)
Primary Battery : 4-Cell Battery, 53WHr (Integrated)
Power: 65 Watt AC adapter
Dimensions & Weight: Height: 0.70 2. Width: 14.02”, Depth: 9.23" . Weight: 3.72 lbs
Cover: Platinum Silver

@frederiek_1981

Wat is jou budget en waarvoor ga je de laptop gebruiken.
Dan kunnen wij voor jou kijken wat een goede optie is.

Vrees dat het budget veel te laag is voor een notebook met de laatste technologieën.
De betere merken zijn Dell, BTO en Skikk.

Mijn budget is maar 300 max. Daarom dat ik kijk naar een tweedehands. Ik doe enkel bureauwerk. Maar moet wat vlot zijn. Ik heb nu een dell laptop, maar via de gewone weg kan daar geen win 11 op. Ik heb een 7de generatie i5 intel.

Zijn zat 2e hands Dell's te koop met een cpu van minimaal de 8e generatie en W11, google maar eens.
Je hebt nog tijd tot oktober 2025 overigens.

Mijn budget is maar 300 max. Daarom dat ik kijk naar een tweedehands. Ik doe enkel bureauwerk. Maar moet wat vlot zijn. Ik heb nu een dell laptop, maar via de gewone weg kan daar geen win 11 op. Ik heb een 7de generatie i5 intel.

Of je koopt een jaar extra ondersteuning bij. dan kun je nu nog twee jaar vooruit ->

Als de ondersteuning voor Windows 10 stopt over een jaar, kunnen consumenten een jaar langer updates krijgen voor 30 dollar. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. Het was al langer bekend dat consumenten langer updates konden krijgen.

Of je koopt een jaar extra ondersteuning bij. dan kun je nu nog twee jaar vooruit ->

Als de ondersteuning voor Windows 10 stopt over een jaar, kunnen consumenten een jaar langer updates krijgen voor 30 dollar. Dat heeft Microsoft bekendgemaakt. Het was al langer bekend dat consumenten langer updates konden krijgen.
En hoe doe je dit dan. Zou misschien ook kunnen, aangezien windows 12 op komdt is kan ik tegen dan een nieuwe kopen

En hoe doe je dit dan. Zou misschien ook kunnen, aangezien windows 12 op komdt is kan ik tegen dan een nieuwe kopen
Als je meer tijd nodig hebt voordat je overstapt op een Copilot+ PC of ander nieuw Windows 11-apparaat, helpt een Extended Security Updates (ESU)-programma van één jaar voor $30 USD jouw Windows 10-apparaat te beschermen. Inschrijving voor dit programma is mogelijk in 2025.

Ik ga er van uit dat je van zelf een melding in Windows update gaat krijgen.
Anders deze site in de gaten houden.

Je MOET ook geen windows 11 installeren. Het is al vaak gezegd, Microsoft stopt de beveiligingsondersteuning vanaf oktober 2025 maar windows 10 blijft wel werken. Als je je browser(s) up-to-date houdt en je een goeie (gratis) antivirus gebruikt, kan je die dus nog jaren blijven gebruiken. Als alles nog goed werkt is het jammer om de laptop nu weg te doen, zeker als het maar enkel om wat bureauwerk en internet/mail gaat. Een 7de generatie intel i5 is daar zeer goed voor geschikt. Dan kan je later nog altijd kijken of er iets interessant op je pad komt om te switchen, er zullen eind volgend jaar veel tweedehandsen op de markt komen.

Ben ik het niet mee eens. Natuurlijk is een virusscanner en het up-to-date houden van je software nodig. Maar Windows beveiligingsupdates heb je ook nodig voor een veilig systeem.
Beveiliging bestaat uit meerdere lagen. En je wilt niet dat daar de schakel Windows updates tussen uitvalt.

Ik doe enkel bureauwerk. Maar moet wat vlot zijn.
Welke programma's zijn daarbij voor jou van belang? Mogelijk kan een Linux distro zoals Zorin OS iets voor jou zijn. Verwacht daarmee geen supersnel systeem met jouw huidige laptop, maar je hebt daarmee dan wel een systeem met regelmatig beveiligingsupdates.

Voor alleen wat bureelwerk , kun je zoals Gouwepeer citeert gaan voor een Linux distro .In het begin is dat wat wennen , maar daarna ga je Windows vergeten . Mijn voorkeur zou dan gaan naar Linux Mint Cinnamon , en met een SSD schijf en 8 GB RAM erin zal die ook echt snel werken .
Maar waarom geen keuze maken voor een refurbished laptop .
En moest je van plan zijn er één te bestellen, vraag dan om er een maagdelijke SSD in te plaatsen, een SSD zonder besturingssysteem en/of andere software. Op 20-25 minuten installeer je zelf een volledig gebruiksklare Linux laptop.

Beste @frederiek_1981,

Ik heb een PC met de volgende hardware:

- processor: 2-core, 64-bit, 2,8 GHz
- geheugen: 4 GB (667 MHz)
- SSD: 240 GB (een SSD geeft beperkte snelheidswinst t.o.v. een HDD)

Deze configuratie is UITSTEKEND geschikt voor een Linux Mint Cinnamon (64 bit) installatie. Ik werk er zelf al jaren mee! Beter nog: Installeer een Ventoy.net bootloader op de HDD/SSD, maak een swap-partitie aan met gParted, en copieer de ISO van Linux Mint (geen Rufus/Balena Ethcer etc. gebruiken) naar de Ventoy-partitie, tesamen met alle andere Linux-ISO's die je wilt uitproberen. Misschien vind je Ubuntu mooier, die heeft een desktop met grote iconen (GNOME).

Vergeet Micrososoft/Apple, de systeemeisen zijn extreem/onzinnig.

Welke Dell-laptop heb je nu? Ik heb een Dell Latitude D810 (1-core-2 GHz-CPU, 2 GB RAM), en daar draait antiX (32bit-sysvinit-full) uitstekend op. HDD/SSD heb je eigenlijk niet nodig: boot ook vanaf USB-stick (geldt voor de meeste Linux-distro's). USB 2.0 is 60 MB/s, dat is prima om je OS op te draaien.

Je kunt al een prachtige refurbished laptop kopen voor EUR 90,- Google maar eens op "HP Chromebook 11 G5 EE refurbished", en echt: 4GB RAM is prima.

Ik bouw zelf antiX-installaties voor hele oude hardware. Op een 32bit-laptop met 1-core-1,2 GHz CPU en 1 GB RAM kun je nog comfortabel werken!

Tegen de e-waste!

A je to! Odie (◕‿◕✿)

Laatst bewerkt door een moderator:
Mss dzt ik overstap naar een vaste pc tweedehands. Is deze in bjjlage iets

Bijlagen

• Screenshot_2024-12-06-14-22-41-22_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    Screenshot_2024-12-06-14-22-41-22_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    214,3 KB · Weergaven: 22
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug