• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Jurisisch vraagje over sessiecookies

Status
Niet open voor verdere reacties.

JKL

Gevestigd lid
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
209
Waarderingsscore
2
Hoi allemaal!

Volgens de privacywetgeving zijn websites verplicht hun bezoekers toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies, tenzij het functionele of analytische cookies zijn.

Als je in PHP de functie session_start() gebruikt, wordt er ook een sessiecookie aangemaakt. Bij mijn weten kan je hier van alles inzetten, waardoor het voor mij niet duidelijk is of deze cookie mag of niet. Toch is er maar 1 sessiecookie, ook als je meerdere sessies hebt lopen. Ik heb hier niks over kunnen vinden via Google, dus de vraag is simpelweg: moet je toestemming vragen voor het gebruik van deze sessiecookie?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Hallo,

Had je dit al gevonden?

Nederlandse cookiewetgeving
Artikel 11.7a van de Telecommunicatiewet[4] (in de volksmond "Cookiewet") is sinds juni 2012 van kracht. Deze wet vereist van elke website die bezoekers vanuit Nederland trekt dat de bezoeker wordt geïnformeerd over welke cookies er worden geplaatst op zijn of haar computer en waar deze voor dienen. Dit kan via een privacystatementpagina. Daarnaast moet elke bezoeker vanuit Nederland vooraf eenmalig expliciet toestemming geven voor het plaatsen van deze cookies. Toestemming vragen kan via een pop-up of een balk bovenaan de website met een knop "Ik geef toestemming" (ev. de optie "Ik geef geen toestemming"). Het verwijzen naar hoe cookies achteraf te blokkeren zijn via de browser is niet voldoende.

Voor technisch noodzakelijke cookies, zoals een winkelmandje of een inlogformulier, is geen toestemming vereist. Voorbeelden waarvoor wel toestemming is vereist zijn: Google Analytics, Google Maps, YouTube, Facebook, Twitter enz. Zonder toestemming mogen er geen cookies worden geplaatst en is het aan de eigenaar van de website om die functionaliteiten te blokkeren, of de gehele website te blokkeren.
 
Ja dat moet. Iedere cookie is een cookie en daar moet je toestemming voor vragen.
 
Cookie toestemming heeft deze site o.a. nodig, mijn forum niet.
Want op mijn forum worden er geen cookies van derden of reclame getoond.
 
Analyse hoeft inderdaad niet. Maar sessie cookies waar je gebruikersgegevens in opslaat zijn een ander verhaal. Volgens mij moeten die wel worden vermeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan