• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Kan Acer extensa 15 ex 215-24 niet opstarten van USB stick (en meer...)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ruud55

Nieuw lid
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
7
Waarderingsscore
1
Zeer recent (minder dan een week geleden) kocht ik een Acer Extensa 15 ex 215-24.
Helaas werd deze laptop geleverd met Windows 11, waar ik niet echt op zit te wachten.
Ik wil dan ook een ander OS installeren, maar tot op heden is dat niet gelukt.
Wat daarbij ook zéker niet helpt, is dat de laptop geleverd wordt met F12 (boot menu) 'disabled'.
Na dit in de setup gewijzigd te hebben, lukt het nog steeds niet van een opstartbare USB stick te starten.
Ook vind ik in de setup de USB stick niet onder 'bootable devices'.
Terwijl ik op elke andere computer wél van deze USB stick kan opstarten...
Helaas is het setup menu ogenschijnlijk zeer summier.
Ik heb uit oogpunt van veilgheid (ik wil de oorspronkelijke installatie niet om zeep helpen), de M2 SSD vervangen door een identiek exemplaar, met als gevolg dat ik in de setup nu helemaal geen HDD/SSD meer zie...
Wie heeft een oplossing zodat ik een 'normale' toegankelijkheid kan verkrijgen en met de laptop kan doen waarvoor ik hem gekocht heb?
Op dit moment ben ik al vrij dichtbij het punt waarop ik alles in de oorspronkelijke doos inpak en het hele pakket rechtop in de afvalcontainer zet...

(Als níets helpt, is de verkoophoek hier wellicht een laatste optie, hahaha!)
 
ik heb met interesse je vraag gelezen. (geleerd door veel schade en schande bij mij zelf) En wellicht komt er hierna een beter advies dat de oplossing gaat geven als mijn ideeën niet van toepassing zijn. Hier gaattie:
1) wáár heb je de laptop gekocht; terug sturen na overleg lijkt mij het meest voor de hand liggend
2) als ik lees over een M2 SSD dan betekent dat dat er een SSD (Samsung?) in zit die makkelijk verwisselbaar is. Klopt dat?
3) en dan zou je kunnen overwegen op een andere pc met Windows 10 (is dat dan dat " andere OS?") een kloon te maken uiteraard op een verse of overtollige SSD (€ 40.-- of zo)
4) en die in je Acer ter stoppen en proberen daarmee op te starten. Bij mij werkte dat wel; wel heb je kans dat een eventuele "Office" op die kloon-ssd in je Acer niet herkend wordt. Soms lukte het mij dan om met mijn Microsoft account de zaak recht te strijken. En een nieuwe Office kost ongeveer € 20.-- .
5) wat betreft inloggen bij Microsoft: Word openen > bestand > account en verder kijken wat de mededeling is of wat de vraag is.
6) en als bij boot-menu de USB-optie niet aanwezig is: is er dan wel een DVD-optie? Dan kan je (op een andere computer) wellicht een opstartbare dvd maken. Werkt wel langzamer.
7) En als het allemaal niet werkt: kijken of de verkoper een Teamviewer-sessie kan doen op de Acer met Windows 11.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor uw reactie.
Ik heb geprobeerd vanaf een opstartbare DVD (met het betreffende OS) op te staren en dat lukte wonderlijk genoeg. (In een externe DVD drive.)
Uiteraard probeerde ik te installeren op de 'nieuwe' M2 SSD, maar het installatieproces stokte na enig 'geknor' van de DVD drive, waarschijnlijk omdat de 'nieuwe' M2 SSD niet herkend werd.
Ook een tweede poging was niet succesvol, waarschijnlijk omdat de 'nieuwe' SSD door de BIOS niet 'geaccepteerd' wordt. (Beveiligen is goed, maar het kan ook te ver doorslaan!)
Waar is de goede oude tijd gebleven dat je gewoon in DOS kon opstarten en letterlijk 'alles' kon doen...
 
mijn digitale ervaring startte pas / al bij Windows 95. Probeer eens met een nieuwe of een afgeschreven ssd (250 GB) monteren in de laptop. Dan opstarten met een (recent gemaakte??) opstartbare dvd is op zich een goed idee. En: contact opnemen met de verkoper? of was dat N.N. op Marktplaats?
 
Ja ik heb dat ook met mijn laptop, ik kreeg de USB wel te zien geloof ik, maar om een ander of Windows 11 vers installeren, ging niet (want bij schijven zag ik niets staan!) Ik vrees dat het met de beveiliging te maken heeft (misschien die TPM) of iets. Dus als er een oplossing is, ik lees mee. Ik heb al eens gehad dat ik er niet kon door de Bitlocker.

En ja er is hier een verkoophoek :)
 
@Ruud55
Misschien is dit iets voor jou, want Windows 10 wordt nog maar enkele jaren ondersteunt, hiermee ben je wel beter voor de toekomst voorbereid ;)

 
In deze laptop is een vrije plaats voor een SATA SSD.
Ik dacht: is het proberen waard.
Dus: M2 SSD eruit, SATA (2,5") SSD erin, voorgeformatteerd en opstartbaar gemaakt en wat denkt u?
Nog steeds niks!

Uitermate frustrerend allemaal... Ik ben geen stuk onbenul als het om computers gaat; in het verleden heb ik diverse computers uit losse componenten gebouwd en volledig werkend geïnstalleerd.
Maar dit een een 'geval op zich'!
 
 
@Ruud55

Mijn bericht nog gezien/gelezen?
Want jij verkoopt iets wat mogelijk niet nodig is.
 
en jammer dat je geen contact had met de verkoper, je hebt toch garantie, en ik vind het redelijk veel geld voor een laptop. Op zich niks mis mee, maar waarom blijf je niet bij Windows 11. Wellicht dat je bij een nieuwe laptop wéér van dit soort ofr andere tegenvallers ziet.
 
Inmiddels is het apparaat de deur uit...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan