Qua merk en functies zijn er 3 toppers. Qnap, Asustor en Synology.
Qnap heeft de laatste jaren vaker security issues die dan wel opgelost worden maar die Asustor en Synology niet lijken te hebben (of niet bekend maken).
Synology is in Nederland heel goed gesupport net als Qnap, maar ik zou om die reden voor Synology nu kiezen op dit moment.
Waar je op moet letten qua functies is wat je wilt. Hoeveel ruimte je wilt hebben, of je wel of niet raid wilt gebruiken. Stel je wilt heel veel ruimte en je wilt raid 5 gaan draaien kun je het beste een 4 disk systeem nemen. Hoe meer disks hoe duurder natuurlijk.
Je kunt ook een 2 disk systeem nemen zonder raid of met raid 1. Bij gebruik van raid gaat er altijd ruimte af.
Stel je hebt 4 stuks 2 TB schijven, dat is 8 TB. In raid 5 hou je dan feitelijk maar iets van 5,6 TB over dacht ik, de rest is voor raid gereserveerd.
Over het algemeen hebben die topmerken wel zo'n beetje alle software die nodig is.
Wil je meer snelheid, dan zul je op CPU snelheid en RAM moeten gaan letten, hoe sneller hoe duurder uiteraard ook.
Er zijn zoveel modellen dat er wel voor elk iets wenselijks te vinden is.
@Rubensky heeft ook Synology, dus die heeft vermoedelijk ook nog tips.
Zelf heb ik Qnap en Asustor en ben er zeer tevreden over, echter als ik nu een nieuwe erbij zou moeten kopen zou het vrijwel zeker een Synology gaan worden. Of weer Asustor als die nog steeds aanzienlijkgoedkoper zijn nu, heb al een tijdje niet meer naar prijzen gekeken.