• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kan iemand me dit uitleggen (wat zou dat zijn , hmm ??)

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ps Ging me dus om ogenschijnlijk veel minder verschil in prestaties bij howmanyfps.com ivg UserBenchmark. Zie nu dat praktijk in een spel dat wel is, maar iets genaamd "geekbench" bij eerste, geeft ook een groter verschil, toch eigenaardig. Nou ja, tuf moor door met core duootje, maar kon nieuwsgierigheid toch ff niet bedwingen. Praat wat lichtelijk (nee niet acht.... ...l i c h t e l i j k*) in mezelf of in de lucht, nou ja, wie mee wilde lezen horen, wees welkom.

Sorry voor mijn flauwe humor, sterker dan ikzelf, bedankt voor aanhoren.
 
Zonder verder in te gaan op de resultaten: heb je wel door dat bij de ene test de E8400 met de i3 vergeleken wordt, en bij de ander de E6420 ? Daar zit nogal een verschil in:

 
Oh nee, dacht dat ik dezelfde had, moet dit even aanpassen dan, als dan nog opgaat tenminste , tuurlijk. Bedankt.
 

Maar nog steeds dan dus dat zowat 6 keer sneller zou moeten zijn Maar in b.v. een potje digitaal schaak of weet ik veel (spelletje/game dus), het een stuk minder scheelt.

Ps Site deugd misschien niet, of ik begrijp niet hoe te lezen, snap niet hoe core 2 duo ooit zoveel fps kan halen in de vermelde (2e zeker haast, wat ik van meen van te weten) spellen. ook geven balkjes 4 of meer keer een grotere waarde aan, maar staat er iets als 110 procent betere performance, mij logica hier een beetje zoek (nog meer nu wat nader bekijk).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar ik zie dat de i3 op alle fronten sneller is, dat het hier of daar meer/minder is, heeft er ook mee te dat niet iedere game de i3 ten volle kan benutten (ietwat oudere of budget games) daarbij komt ook nog dat de i3 weliswaar standaard op 3Ghz functioneert net zoals de e8400, maar de i3 heeft ook nog een (automatische) turbo tot 4,1Ghz en 4 threads tegen 2 van de e8400
 
Spellen weergegeven maken volgens mij gebruik van 4 cores, wat een i3 ten volle gebruikt volgens mij, 4 threads komt dacht ik op hetzelfde neer. Zeker op alle fronten sneller, maar minder dan je zou denken, als je naar de fps kijkt alleen, snap niet waarom dat dan niet 4 to 6 keer of meer sneller is, zelfs het dubbele dan nog niet eens. Daar verwonderde ik me wat over.
 
Ik denk dat de bus (Front Side Bus, or FSB) dat niet aan kan, de bottlenek Je kan wel 4 maal zoveel handelingen in de CPU uitvoeren, maar elke handeling moet ook over de bus naar de randapparatuur. En de bus draait veel langzamer (8x vaak ?) dan de CPU. Elke handeling moet wachten tot de vorige af is, een reden dat een programma niet zo maar van meer dan één core gebruik maakt Ze moeten er specifiek voor geschreven zijn, want je wil wel dat alle gebeurtenissen chronologisch uitgevoerd worden.
 
Dus in de praktijk is een snellere processor niet meteen een ook zoveel snellere pc. En is het niet mogelijk programma's te schrijven op een manier dat een bv 3 keer snellere processor het programma ook 3 keer zo snel draait, of is dat in meer of minder gevallen een onmogelijkheid, vraag ik me af. Dan ben je toch gou op het verkeerde been gezet door de specificaties van zo'n apparaat, als toekomstige programma's wel geoptimaliseerd kunnen worden, dan is nog te begrijpen. Anders vraag je je af waarom dan snellere processor te zetten in pc, die eigenlijk hem niet eens vol benutten kan. Zoals misschien ziet ben ik niet heel grondig thuis op dit terrein, maar lijkt op eerste oog dan toch dat ergens iets niet erg handig, bewust of onbewust wordt aangepakt. Het is beetje denk ik omdat lijkt dat toch minimaal i3 moet hebben als overal zo hoor en liefst latere generatie, terwijl hier core 2 duo heb, waarvan denk, weet niet waarom veel sneller zou moeten, toch klein peer presure probleempje wat last van denk ik. Misschien beter eens naar de psycholoog (sowieso wel, daar niet van, ffies terzijde maar).
 
Ik denk wat je eerst moet definiëren wat een snellere processor is. Simpel gezegd zijn de prestaties die een processor levert flink afhankelijk van de taak of taken die hij moet uitvoeren. Of de processor 2, 4, 8 of 16 cores (processing units) heeft is totaal irrelevant en levert geen snelheidswinst op als je maar één programma er op draait die zo geschreven is dat het geen gebruik kan maken van alle aanwezige cores.

Zie een processor maar als een tweebaans snelweg. Als je er maar één vrachtwagen over wil laten rijden is er er geen winst als je hem uitbreid naar een zesbaans snelweg. Je kan toch maar over één baan tegelijk laten rijden.
Het wordt helemaal anders als je de lading van die vrachtwagen kan verdelen over dertig auto's. Dan heb je wel een gigantische winst als je de tweebaans snelweg verbouwd naar een zes baans snelweg.

Wat een tweede factor is, waarom snellere processoren vaak niet echt sneller aanvoelen is dat er voor veel dingen regelmatig gewacht moet worden. Op data die van het internet moet komen, gebruikers die op een knop moeten klikken of tienduizend andere redenen waarom de processor moet wachten.

Terwijl ik dit tekstje typ is mijn processor nog niet boven de tien procent geweest, ondanks dat mijn computer naast de webbrowser nog andere programma's draait. Op dit moment draaien er meerdere virtuele computers op mijn computer. Een Virtuele Windows 11 machine, en Linux mailserver en de windows 10 waar ik dit in typ. Voor mijn gebruik is een machine met veel cores handig, want ik gebruik ze. Zou ik alleen maar Tetris of een ander simpel spelletje spelen, is dat zware overkill.

Spellen weergegeven maken volgens mij gebruik van 4 cores, wat een i3 ten volle gebruikt volgens mij, 4 threads komt dacht ik op hetzelfde neer. Zeker op alle fronten sneller, maar minder dan je zou denken, als je naar de fps kijkt alleen, snap niet waarom dat dan niet 4 to 6 keer of meer sneller is, zelfs het dubbele dan nog niet eens. Daar verwonderde ik me wat over.
FPS, of Frames Per Second, zegt weinig over de processor, maar meer over de videokaart.

Een zware, snelle videokaart, met daarbij een processor die precies snel genoeg is voor het spel levert betere prestaties, meer FPS, als een supersnelle processor met veel cores en een trage budget videokaart.


Daarom is het zo belangrijk als je een nieuwe computer wil kopen of (laten) bouwen dat je een idee hebt hoe je die computer wil gaan gebruiken. Als als architect huizen wil gaan ontwerpen in een 3D pakket heb je andere prioriteiten als iemand die de hele dag aan boek in Wordt loopt te werken.
Kijk maar in een paar topics over nieuwe computers, meestal is de eerste vraag die gesteld wordt, als de topicstarter het al niet vermeld heeft: "Waar wil je hem voor gaan gebruiken? "
 
In die test werden dus spellen/games gedraaid om te kijken wat het extra opleverde, neem aan dat ze daar niet een videokaart hebben gebruikt die
de boel bottleneckte, Dus daar kon je zien leek mij wat de winst in de praktijk was, En ook spellen die vol gebruik maken van 4 threads van i3, waar de core 2 duo er "maar" 2 heeft. En dan zelfs niet het dubbele halen, waar in een andere grafiek (vraag me de reden niet waarom) die aangeeft 5 tot 6 keer sneller te zijn. Verbaas me wat over dat grote verschil. Maar eigenlijk kan om mij verder ook wel gelaten, Laptop is goed waar ik hem
voor nodig heb, daar gaat het idd uiteindelijk om. Bedankt voor de antwoorden, kan om mij in principe wel dicht, al is de test op deze site
me nog steeds een raadsel.
 
Spellen weergegeven maken volgens mij gebruik van 4 cores, wat een i3 ten volle gebruikt volgens mij, 4 threads komt dacht ik op hetzelfde neer.
Nee dat is niet waar. Een core is een fysiek ding, 4 CPU's zal ik maar zeggen, terwijl een thread een virtuele stroom data is. Als een core 2 threads heeft betekent het zoiets als dat de CPU tussen twee compleet verschillende taken kan switchen, maar het kan daarmee niet meer dan 50% van de tijd aan één thread geven, en is daarmee gelijk aan een gewone dubbelcore, met enkele threads.
Dus die twee CPU's die je vergelijkt hebben gewoon allebei twee cores.

Die Geekbench 5 benchmarks die je ziet kloppen ook niet qua lijnlengte, dus verkijk je niet.

Ik zelf neem dit soort vergelijken met een korrel zout. Als je spellen speelt of video bewerkt wordt het belangrijker natuurlijk, maar dat is bij mij niet.
 
Wilde maar zeggen, de i3 werd ten volle gebruikt, is een programma voor vier cores geschreven dan vraagt het alles van die i3 met 4 threads dacht ik, is een programma voor twee cores geschreven, dan spreekt het maar een deel van het vermogen van die i3 aan leek me, al zal alleen het voordeel van multi threading vervallen, en niet dat hele core ongebruikt wordt gelaten, dus hoeveel procenten dat gaat geen idee van, maar iets zou dat zijn, en dan zou je geen kloppende eindresultaten hebben op die manier, leek me, of ik vergis me , u zegt het maar. Maar kan wel dicht, anders wordt vermoeden, lang verhaal, andere dingen zich aangediend ondertussen. Nog een bedankje (er vanaf) als toch plaats voor redelijk nutteloos topicje even was, aan wie er maar over gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan