• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Kan ik mijn huidig systeem upgraden?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kurveekyl

Gevestigd lid
Lid geworden
3 nov 2011
Berichten
425
Waarderingsscore
4
Mijn huidig systeem is al weer van 2016 en denk deze niet volledig te vervangen maar de nodige essentiële onderdelen te vervangen die nefast zijn voor probleemloos mijn video bewerkingen en foto bewerking programma's te kunnen draaien. Begin te ondervinden dat mijn systeem in bepaalde bewerkingen soms begin te haperen en de bewerking programma's al eens durven vast te lopen ook. Hieronder mijn huidige configuratie. Liefst zou ik de kast met voeding willen behouden, alsook de videokaart.
Denken jullie dat het volstaat mijn moederbord, processor, geheugen en SSD schijf te vernieuwen om terug een deftige computer te creëren voor mijn bewerkingen van foto en video (ja soms tegelijkertijd) . Kortom, wat kan er behouden blijven en wat moet er vernieuwd worden met welke onderdelen. Budget denk ergens tussen 1000 en 1400 euro? Dank voor de aandacht en mij op weg te helpen naar een boost van mijn huidig systeem...Mvg. Kurt
Computersysteem 2016.png

Hieronder de configuratie van toen in detail:
Computersysteem 2016.png
 
Laatst bewerkt:
Begin te ondervinden dat mijn systeem in bepaalde bewerkingen soms begin te haperen en de bewerking programma's al eens durven vast te lopen ook.
Dat heeft weinig met de hardware te maken maar met de software en wat bedoel je precies?

Systeem kan nog jaren mee, de huidige Intel processoren zijn niet echt veel sneller dan die uit de vorige series, alleen AMD heeft wel een inloop slag gemaakt.

Wat je zou kunnen doen, een zware videokaart aanschaffen en daarmee renderen.
 
Dat heeft weinig met de hardware te maken maar met de software en wat bedoel je precies?

Systeem kan nog jaren mee, de huidige Intel processoren zijn niet echt veel sneller dan die uit de vorige series, alleen AMD heeft wel een inloop slag gemaakt.

Wat je zou kunnen doen, een zware videokaart aanschaffen en daarmee renderen.
Wat ik meemaak is, als ik in Photoshop bepaalde filters toepast dat hij moeite heeft om deze te berekenen, duurt lang en soms loopt het programma vast. Is nochtans de laatste versie van PS en Windows 10 is onlangs terug opgezet met een schone lei.

Betreft een andere videokaart, wat heb je zelf in gedachten LP, waarvoor dank bij voorbaat...
 
Ik zou ook al beginnen met de videokaart te vervangen (vb MSI GeForce RTX 3060 Ti) en de data HDD door een SSD voor rendering (vb Samsung QVO 870 1Tb). Je hebt ook de mogelijkheid op je moederbord om een M.2 SSD aan te sluiten (vb Samsung 980-500Gb). Dan kan je je huidige SSD clonen naar de M.2 (of een schone installatie is nog beter). De "oude" SSD kan je nadien gebruiken voor backup of enkel voor rendering. Dat zijn onderdelen die je dan nadien ook perfect naar een nieuwe configuratie zou kunnen meenemen, mocht het alsnog (wat ik betwijfel) geen verschil maken. Waarschijnlijk staat in de instellingen van Photoshop vermeld/aangeduid dat het geheugen van de GPU (videokaart) dient te worden gebruikt. Dat kan je ook wijzigen naar shared memory op de SSD.
 
Een wat oudere test, maakt allemaal niet zo veel uit maar kan er idd op, met
een sata of nvme protocol.
Wat ik meemaak is, als ik in Photoshop bepaalde filters toepast dat hij moeite heeft om deze te berekenen,
Is dat niet te achterhalen wat de oorzaak is in een logboek?

Hier zie je welke kaarten waarvoor geschikt zijn.

Je kunt hier even kijken of er iets voor je bij zit.
wat heb je zelf in gedachten LP
Kijk even naar het advies van @artstudiog, die heeft meer ervaring op dit gebied.
 
Ik zou ook al beginnen met de videokaart te vervangen (vb MSI GeForce RTX 3060 Ti) en de data HDD door een SSD voor rendering (vb Samsung QVO 870 1Tb). Je hebt ook de mogelijkheid op je moederbord om een M.2 SSD aan te sluiten (vb Samsung 980-500Gb). Dan kan je je huidige SSD clonen naar de M.2 (of een schone installatie is nog beter). De "oude" SSD kan je nadien gebruiken voor backup of enkel voor rendering. Dat zijn onderdelen die je dan nadien ook perfect naar een nieuwe configuratie zou kunnen meenemen, mocht het alsnog (wat ik betwijfel) geen verschil maken. Waarschijnlijk staat in de instellingen van Photoshop vermeld/aangeduid dat het geheugen van de GPU (videokaart) dient te worden gebruikt. Dat kan je ook wijzigen naar shared memory op de SSD.
Ok artstudiog, bedankt voor deze tips allemaal. Betreffende de harde schijven heb ik wel al wat aangepast: Mijn "C" schijf is een EVO 850 SSD van Samsung, net als mijn "F" schijf waar al mijn filmmateriaal op staat. Heb dan nog twee gewone HDD's zitten ("D" en "E") waar ik gewoon fotomateriaal en filmmateriaal verzamel. Het rekenwerk van Premiere en Photoshop gebeurt toch voornamelijk op mijn "C" schijf neem ik aan? Zou het dan beter zijn met zo'n m.2 SSD als "C" schijf te gebruiken? Zo ja, dan kieper ik die fysieke harde schijven eruit en neem ik deze m.2 als "C" schijf en de SSD's EVO 850's gebruik ik nog gewoon als opslag, dus mijn "D" en "E" schijf. gebruik nooit de systeemmappen (Afbeeldingen - Documenten - Video's - Downloads) op mijn "C" schijf, de locatie van deze verplaats ik allemaal naar mijn "D" schijf. Dit is toch geen probleem neem ik aan?
Schermafbeelding 2021-09-30 152830.png
 
Dat is dus de ideale combinatie: een m.2 SSD als C-schijf voor windows en andere programma's (en als ie groot genoeg is ook voor rendering), een sata SSD als D-schijf voor je persoonlijke-/systeemmappen en dan nog een klassieke HDD die je als backup kan gebruiken (image van C en sync van D).
Wat betreft Adobe, kan je altijd eens kijken bij Preferences...performance om te zien of je daar iets kan aanpassen. Je kan daar een beetje spelen met het RAM-gebruik en je zal zien dat ie daar standaard ook gebruik maakt van het video-geheugen (GPU). Ik heb zelf daar bij het RAM-gebruik 60% staan van mijn 64Gb RAM en het gebruik van het GPU-geheugen aangevinkt (heb een MSI NVidia Geforce RTX 2070 super GPU met 8Gb GDDR).
En de verwijzingen die LP geeft in bericht #5 zijn ook zeker de moeite waard om eens door te nemen. Het verschil tussen de RTX 3060ti en de RTX 3070 zit 'm vooral in de CUDA cores die vooral door Adobe wordt gebruikt (en de prijs uiteraard): vergelijking (al iets ouder artikel, prijzen kloppen niet meer maar de gegevens wel) en benchmark.
 
Laatst bewerkt:
Dat is dus de ideale combinatie: een m.2 SSD als C-schijf voor windows en andere programma's (en als ie groot genoeg is ook voor rendering), een sata SSD als D-schijf voor je persoonlijke-/systeemmappen en dan nog een klassieke HDD die je als backup kan gebruiken (image van C en sync van D).
Wat betreft Adobe, kan je altijd eens kijken bij Preferences...performance om te zien of je daar iets kan aanpassen. Je kan daar een beetje spelen met het RAM-gebruik en je zal zien dat ie daar standaard ook gebruik maakt van het video-geheugen (GPU). Ik heb zelf daar bij het RAM-gebruik 60% staan van mijn 64Gb RAM en het gebruik van het GPU-geheugen aangevinkt (heb een MSI NVidia Geforce RTX 2070 super GPU met 8Gb GDDR).
Ach ok en bedankt hoor Artstudiog maar dat renderen kun je dat kiezen waar hij dat moet doen dan? Dacht altijd sowieso op de C schijf?
 
Standaard op de systeemschijf (C dus) maar dat kan je inderdaad wijzigen. Kan ook zijn dat ie rendert naar systeemmap en dan maakt ie een Adobe map onder Mijn Documenten en da's bij jou op de D schijf. Moet ik eens nakijken op mijn pc maar ben pas morgen terug thuis.
 
Standaard op de systeemschijf (C dus) maar dat kan je inderdaad wijzigen. Kan ook zijn dat ie rendert naar systeemmap en dan maakt ie een Adobe map onder Mijn Documenten en da's bij jou op de D schijf. Moet ik eens nakijken op mijn pc maar ben pas morgen terug thuis.
Bedankt hoor artstudiog, jij en Lange Pier hebben mij veel bijgeleerd bij mijn problemen waarvoor oprechte dank. Grts Kurt
 
Graag gedaan en laat hier gerust een update achter over je systeem, welke oplossing je hebt gebruikt en over het resultaat van een eventuele upgrade. Ook voor ons en anderen interessant om te volgen.
 
Net eens "PC-statuscontrole" losgelaten op mijn systeem en blijkt dat ik niet kan upgraden naar Windows 11. Zal dan toch maar wachten om voor mijn bovenstaand probleem geld uit te geven want zal een nieuw systeem worden, vroeg of laat.
Zo weten we ook weeral waar we staan :(
Windows 11.png
 
De switch naar W11 is zeker geen verplichting en zal sowieso optioneel worden aangeboden. Mijn hoofdpc blijft ook W10 draaien alhoewel die in aanmerking komt voor W11. De testPC draait al op W11. En zoals reeds gemeld kan je eventuele uitgaven perfect meenemen naar een nieuwe setup in de toekomst.
 
De switch naar W11 is zeker geen verplichting en zal sowieso optioneel worden aangeboden. Mijn hoofdpc blijft ook W10 draaien alhoewel die in aanmerking komt voor W11. De testPC draait al op W11. En zoals reeds gemeld kan je eventuele uitgaven perfect meenemen naar een nieuwe setup in de toekomst.
Oke, nogmaals dank voor de info. Zal eerst beginnen met het goedkoopste, namelijk een andere SSD voor mijn "C" schijf. Artstudiog, zou mijn systeem ook de 980 PRO versie aankunnen van 500 GB? SSD 980 PRO 500 GB. Dan zou ik meteen voor nog een sneller exemplaar gaan en al mijn programmas laten draaien met deze schijf in plaats van te laten renderen op een andere schijf. Is dit haalbaar aub? Bedankt nog eens...
 
Waarom ga je daar in investeren?
Maakt echt geen drol uit.
Ja maar haalt het dan uit zo ene aan te schaffen zoals artstudiog aanbeveelde tegenover mijn huidig Evo 860 die er al in zit (weliswaar geen m.2)
 
Waarom ga je daar in investeren?
Maakt echt geen drol uit.
Bij normaal gebruik zou ik je gelijk geven, maar in dit specifieke geval weet ik het nog zo net niet. Disk I/O is een vrij belangrijk gedeelte van videobewerking, dus een snellere SSD is iets waar TS zeker baat bij kan hebben.

En het is een upgrade die redelijk kostenneutraal is, omdat hij gegarandeerd overgezet kan worden naar een nieuwe machine. Het is geen weggegooid geld (misschien op wat prijsontwikkelingen na).
 
Bij normaal gebruik zou ik je gelijk geven, maar in dit specifieke geval weet ik het nog zo net niet. Disk I/O is een vrij belangrijk gedeelte van videobewerking, dus een snellere SSD is iets waar TS zeker baat bij kan hebben.

En het is een upgrade die redelijk kostenneutraal is, omdat hij gegarandeerd overgezet kan worden naar een nieuwe machine. Het is geen weggegooid geld (misschien op wat prijsontwikkelingen na).
Ja idd, maar heb er zelf al achter gekomen dat een 980 Pro niet in mijn systeem zal passen, is een gen 4.0 x4 en mij MB ondersteunt enkel 3.0 x4 dus dit is uitgesloten. Zal dan maar de "gewone" versie daarvan nemen. Nee, wilde gewoon eens weten wat de meerwaarde is van die EVO 980 m.2 tegenover een SATA 3 EVO 860 die nu al in mijn systeem zit.
 
Gen 4.0 X4 past en werk in een gen 3.0 x4 slot, alleen niet op maximale snelheid.
Dus je zou ook alvast een Gen 4 kunnen kopen.
 
Alleen in synthetische benchmarks zijn ze geweldig veel sneller maar in de praktijk niet, als je ze nieuw wil aanschaffen en je bord heeft die optie, prima maar om ze te wisselen heeft weinig nut.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan