• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Kan niet meer opstarten na update

Status
Niet open voor verdere reacties.

corb

Junior lid
Lid geworden
13 jan 2022
Berichten
30
Waarderingsscore
7
Wie kan mij verder helpen, wat is er gebeurd.
Ik heb Linux op mijn oude laptop.
Ik wilde de laatste updates installeren, alleen tijdens het bijwerken was mijn batterij leeg, en dus de laptop uit.
Als ik hem oplaad en weer aanzet, krijg ik de volgende melding.

Minimal BASH-I like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions.Anywhere else TAB lists possible device or file completions.
grub> -

Maar wat ik doe ik kom niet verder. Wat is evt hiervoor de oplossing.

Groet Cor
 
Oeff.. Dat is niet handig... Wat voor OS hebben we het over?
Heb je een dual boot?

Ik denk dat je grub om zeep ligt. Dat is vaak nog wel redelijk eenvoudig te fixen met dpkg.
 
Wat bedoel je met OS
Ik heb geen dual boot
 
Dit komt waarschijnlijk wat onaardig over maar hoe kan je Linux installeren en gebruiken als je niet weet wat een OS is?

Anyway, OS = operating system. Linux is een verzamelnaam van besturingssystemen.
 
@corb - je zal toch meer info moeten geven, welke Linux distro in jouw laptop draait.
Want Grub kan hersteld worden, maar als wij niet weten welke distro jij gebruikt,
kunnen wij je geen gerichte aanwijzingen geven.
 
Ik heb Linux Mint 21 "Vanessa erop staan
 
Mint, check. Oke wat je moet doen is het volgende. Je moet van een Linux Mint Live USB opstarten en dan onderstaande uitvoeren.

Fixing “minimal BASH like line editing is supported” Grub error​

The process is simple if you follow the steps carefully (not blindly). You may have to change the partition names as per your system.

Step 1: Boot in to the live Linux USB.

Step 2: You need to find out iif your system uses EFI or BIOS. To do that, open the terminal and use the following command to list your partitions:

sudo fdisk -l
Look closely in its output because it could be a huge output. If you see something like EFI, it’s an indication that your system has EFI. This information is important in later stages.

Device Start End Sectors Size Type
/dev/sda1 2048 976895 974848 476M EFI System
/dev/sda2 976896 40038399 39061504 18.6G Linux filesystem
/dev/sda3 40038400 79099903 39061504 18.6G Linux filesystem
/dev/sda4 79099904 468875263 389775360 185.9G Linux filesystem
You need to note two things here. The partition where EFI is installed (if it is installed) and the partition where root partition is installed.

Step 3 (for UEFI systems only): Now, what you need to do is to reinstall grub.

Mount the root partition first. I am using /dev/sda2 for root but you should change this with what you have on your system:

sudo mount /dev/sda2 /mnt
If you have EFI system, mount that partition as well:

sudo mount /dev/sda1 /mnt/boot/efi
Now, the next step is to finally install grub for UEFI system like this:

sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot --bootloader-id=ubuntu --target=x86_64-efi --efi-directory=/mnt/boot/efi
Restart Ubuntu Linux using this command:

shutdown -r now
You should have the grub back to normal.

Step 3 (only for non-EFI system): Installing grub on non-EFI system is even easier.

Mount the root partition of Linux:

sudo mount /dev/sda1 /mnt
And then install grub:

sudo grub-install /dev/sd1
Reboot and it should be fine.
 
@corb - kijk op onderstaande link:

Op die site vind jij nog meer tips voor Linux Mint.
 
Dit komt waarschijnlijk wat onaardig over maar hoe kan je Linux installeren en gebruiken als je niet weet wat een OS is?
Komt misschien ook wat onaardig over, maar weet jij wel hoeveel mensen er zijn die Windows gebruiken en niet eens weten wat een OS is? Da's hetzelfde. ;)

@corb Grub reparatie zou e.e.a. moeten fixen met wat geluk. Zie link van Abraham545.
 
GELUKT.
Vraag me niet hoe, gewoon mazzel denk ik.
Wat heb ik gedaan: Opgestart met usb stick en op F12 blijven klikken
Zo kon ik een keuze maken voor Linux en startte hem op en het werkte.
Echter als ik hem opstart kreeg ik weer de Grub te zien, dus weer opgestart zoals hierboven.
Toen kwam ik Boot repair tegen en geprobeerd.
En nu werkt het weer normaal.
Bedankt voor jullie hulp, ben toch hier weer wijzer geworden.

Groet Cor
 
Je kan voor de zekerheid nog even het volgende commando in de terminal zetten (met aangesloten voeding):
Code:
sudo apt update && sudo apt upgrade -y && sudo apt dist-upgrade -y
Op die manier worden alle updates en bijbehorende instellingen nog even nagelopen en bijgewerkt.
 
Komt misschien ook wat onaardig over, maar weet jij wel hoeveel mensen er zijn die Windows gebruiken en niet eens weten wat een OS is? Da's hetzelfde. ;)

@corb Grub reparatie zou e.e.a. moeten fixen met wat geluk. Zie link van Abraham545.
Nee dat weet ik niet, jij wel?
Is trouwens niet het zelfde. Windows is de standaard. Dat OS krijg je gewoon standaard op een computer gelevert. Loop een willekeurige elektronicazaak binnen, wedden dat er niet 1 computer te vinden is welke standaard met Linux gelevert wordt?

Dus je bent gewoon eigenhandig met het OS bezig en ik verbaas me er over dat je dan niet weet wat een OS is.
 
Laatst bewerkt:
Nee dat weet ik niet, jij wel?
Vreemd dat je dat wel weet want dat is wel zo ja en is ook vrij logisch.
Is wel hetzelfde. OS is OS, of je nu over de standaard spreekt of over iets anders.

Je krijgt Windows meestal standaard op een computer geleverd ja, vandaar ook dat de meesten gewoon weten dat het Windows is en niet dat het een OS is.
Zo wordt er ook veel over Linux gesproken, dus totaal niet vreemd dat een Windows gebruiker het als Linux ziet en niet weet dat het een OS is.

Het enige verschil is dat het Linx een ander OS is dan Windows. Ik wil ze de kost niet geven wat van Android naar Ios overstappen of omgekeerd en niet weten dat dit beiden OS systemen zijn, en dan wordt het argument met meest gebruikt toch wel lastig. :)
 
Wat betekent Windows OS?


Een operating system (OS), of besturingssysteem, is een programma (meestal een geheel van samenwerkende programma's) dat na het opstarten van een computer in het geheugen geladen wordt en dat de functionaliteiten aanbiedt om andere programma's uit te voeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan