• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Kan Thunderbird niet updaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Botton

Nieuw lid
Lid geworden
24 aug 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
1
In het verleden heb ik altijd Outlook gebruikt, maar uiteindelijk ben ik overgestapt op Thunderbird, omdat dit open source is.
Nu had ik het probleem dat ik mijn Outlook e-mails alleen maar via een omweg (via een software van derden) in Thunderbird en kon krijgen. Ergens op internet vond ik in een forum dat via Thunderbird 31.8.0 de mail van Outlook probleemloos geïmporteerd kon worden. Dit heb ik gedaan en wonder boven wonder: dit werkt. Er stond bij dat Thunderbird uiteindelijk zelf zou updaten naar een courante versie.

Helaas is dit laatste niet het geval. Ik heb alle instellingen al nagelopen. In het schermpje "Over Mozilla Thunderbird" staat keurig het versienummer 31.8.0 en de tekst "Thunderbird is actueel" en daaronder "U gebruikt momenteel het relaese-updatekanaal."

Als ik een nieuwe versie van Thunderbird download en installeer, zou je verwachten dat deze over de oude versie heen gaat. Zowel de oude als de nieuwe gaat naar "C:\Program Files\Mozilla Thunderbird". Helaas wordt de nieuwe installatie om een of andere reden er toch naast geïnstalleerd, want ik krijg de vraag of Thunderbird het standaard programma moet worden en mijn oude e-mails zie ik niet verschijnen. Alleen de mail die nog op de server bij de provider staat.

Ook als ik terug ga naar de snelkoppeling van de oude versie (deze blijft staan) krijg ik de vraag of Thunderbird mijn standaard programma moet worden. Voor mij is een logische verklaring dat er in het verleden structurele wijzigingen in de werking plaatsgevonden hebben. Wat voor mij zou betekenen dat ik waarschijnlijk eerst naar een of meer oudere versies moet updaten, voordat ik naar een courante versie kan.

Mijn vraag is dus of iemand mij hierin verder kan helpen.
 
Updaten is iets anders dan opnieuw installeren. Dat laatste heb jij nu gedaan. Er zit denk ik weinig anders op dan je mailprogramma opnieuw in te richten.

Wat je het beste kan doen;
Verwijder alle versies van Thunderbird die je nu op je computer hebt
Download de nieuwste versie van de officiële website, installeer deze en richt je programma in.
 
Ook als ik terug ga naar de snelkoppeling van de oude versie
Kun je eens kijken waar je oude versie staat?
Met de rechter muisknop op de snelkoppeling klikken en dan "bestandslocatie openen" doen.
Als je dan ook bij een snelkoppeling aan komt, dit nogmaals doen.

Van wat ik hier zo lees, heb ik het vermoeden dat je in eerste instantie misschien gebruik hebt gemaakt van een portable versie van Thunderbird.

Andere mogelijkheid is dat je te lang gewacht hebt.
Die 31.8.0 versie is namelijk van 2015 en dat is 7 jaar geleden. Er is veel veranderd dus grote kans dat je niet meer kunt updaten van 31.8.0 naar de huidige 102.2.0 versie.

Ik zie dat ik tegelijk aan het schrijven was met Rubensky.
Maar beste is inderdaad om je huidige versie te deinstalleren en dan de nieuwe versie installeren. Als je Imap gebruikt moet deze je mails weer terug laten zien.

Indien je pop3 mail gebruikte, zou ik eerst even een backup maken van de mails zodat je ze later weer kunt importeren.
 
Wat voor mij zou betekenen dat ik waarschijnlijk eerst naar een of meer oudere versies moet updaten, voordat ik naar een courante versie kan.
Dat noemt men downgraden en zal niets aan je probleem verhelpen .

Alleen de mail die nog op de server bij de provider staat.
Als je alleen de e-mails ziet staan die je op de server ziet staan , staat je e-mail adres ingesteld als POP3 . Wil je ze allemaal zien staan moet je het e-mail adres instellen als IMAP .
Thunderbird 31.8.0 is een portable versie of draagbare versie die je niet moet installeren maar naar een USB stick kan downloaden om overal mee te kunnen nemen .

Outlook is ook geen e-mail programma maar een webmailapplicatie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst bedankt voor de reacties, maar ik wil toch wat kanttekeningen plaatsen bij deze reacties.

@Rubensky
Kijk ik op de pagina Thunderbird-software-update mislukt | Hulp voor Thunderbird dan zie ik in de laatste alinea: "Thunderbird bijwerken door de nieuwe versie over de huidige versie te installeren." In theorie zou dit dus mogelijk zonder te spreken over opnieuw installeren en inrichten.

@Fietser
Als ik van versie 31.8.0 naar bijv. versie 45.5.1 en vervolgens naar 78.6.1 om uiteindelijk op de meest actuele versie te komen. Dan upgrade ik naar een oudere versie.

Outlook en in dit geval 2016 is wel degelijk een e-mail programma

Mijn email staat inderdaad op pop3. Dit is een bewuste keuze, zodat ze direct gedownload worden naar de PC met een backup naar mijn NAS.

Wat wel mogelijk is dat we het over een portable Thunderbird versie hebben. dit ga ik in ieder geval verder uitzoeken. Ook zou er een verklaring gevonden kunnen worden in het "te lang gewacht". Dit is wat ik bedoelde met upgraden naar een oudere (voor de volledigheid hoger dan 31.8.0). Evt. in stappen.

Jullie hebben mij in ieder geval geholpen met oplossingsrichtingen.
 
"Outlook en in dit geval 2016 is wel degelijk een e-mail programma"
Dan heb je het blijkbaar over Outlook als onderdeel van Office.
Volgens mij kun je gewoon je mails van Outlook exporteren en vervolgens in Thunderbird importeren.
Sterker nog, je moet dit ook rechtstreeks kunnen met de huidige Thunderbird.
6307dad91b741-Mail_importeren.jpg
 
Volgens mij kun je gewoon je mails van Outlook exporteren en vervolgens in Thunderbird importeren.
Dat moet inderdaad kunnen .Zelfs je contactpersonen .
Eerst exporteren en dan importeren .
Hier een instructie video
 
Als ik van versie 31.8.0 naar bijv. versie 45.5.1 en vervolgens naar 78.6.1 om uiteindelijk op de meest actuele versie te komen. Dan upgrade ik naar een oudere versie.
Nee dan upgrade je van een oudere versie naar een nieuwere of hogere versie .
 
Ik zou de nieuwste versie van Thunderbird installeren, de mails rechtstreeks proberen binnen te halen en vervolgens de oude versie verwijderen.
Lukt het niet, dan zou ik onderstaande "ImportExporttool" installeren (heb ik er ook in zitten maar het is lang geleden dat ik het gebruikt heb) en kijken of je daar mee kunt importeren.
 
Thunderbird 31.8.0 is een portable versie of draagbare versie
Dat kun je zo niet zeggen, het ligt meer voor de hand dat het een release is. Staat ook als zodanig genoemd in het overzicht.

@Botton: Gezien het pop3 is zou ik ofwel backuppen, ofwel doen wat Veng schreef, alleen als beide Thunderbirds in dezelfde map gaan komen kan het misschien een dingetje worden met nadien oudere leftovers te verwijderen na deinstallatie van de oude versie.

Nog even los van het feit dat tegenwoordig nogal het nodige (op instructie van Microsoft) in de appdata/local etc. mappen geinstalleerd wordt.

Upgraden in stappen is waarschijnlijk niet meer mogelijk, maar je kunt het proberen.
Met deze bijvoorbeeld:
daar zijn er nog wel meer te vinden. Misschien dat ie vanaf een bepaalde versie wel weer automatisch verder gaat updaten.
 
Allemaal erg moeilijk.
Maak van je huidige Thunderbird installatie een back-up met MozBackup. (let op dat je alle gewenste bestanden aanvinkt zoals e-mails, adressen enz.)
Verwijder de huidige versie en installeer de nieuwe versie, zet met MozBackup de back-up terug.

Alhoewel het een oude versie is, gebruik ik het nog steeds en werkt feilloos.
 
@maestro12: Idd een goede tip en werkwijze. Ik zal Mozbackup ook eens bekijken want ik kende dat niet.
Alternatief is de "default" folder met alle mails enz. veilig stellen, Thunderbird grondig verwijderen en daarna de laatste versie opnieuw installeren en de default folder weer goed instellen.
(De default folder heeft een vergelijkbare naam met: "9k1mgv16.default", dus xxxxxxxx.default)
Aanvulling: Ik zie nu dat Mozbackup wel een erg oud programma is. Voor Win98!! Ben benieuwd of het nog goed werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het progje geprobeerd. Hij slaat idd een file op. Ik kan het adresboek echter niet aanvinken dus die staat er niet bij. Dat is wel jammer.
Mijn huidige werkwijze is echter dat ik de .default folder op een aparte drive heb staan en ik die regelmatig back-up. Als nood heb ik ook de accounts in Outlook ingesteld maar gebruik ik verder niet. Alleen om af en toe de inboxen te legen.
 
Ik heb het progje geprobeerd. Hij slaat idd een file op. Ik kan het adresboek echter niet aanvinken dus die staat er niet bij. Dat is wel jammer.

Als je 'unknown files' ook mee back-upped, dan heb je ook je adresboek mee genomen (abook.mab en history.mab)
 
Ik heb "Unknown files" laten staan, dus allemaal aangevinkt.
abook.mab en history.mab staan er echter niet bij. Wél abook.mab.bak en history.mab.bak
Ook abook.sqlite en history.sqlite staan er bij.
History kan ik overigens wel aanvinken, adressbook niet.
 
Hmm, je hebt gelijk ik loop achter
Mozilla support zei:
BTW the SQLITE files are the new address book database format files in V78, replacing the mab formatted files in Thunderbird 68.
 
Er wordt heel veel meer informatie gegeven in dit topic. Dieper dan mijn kennis van dit pakket gaat. De reden dat ik mijn eerste bericht schreef is omdat ik denk dat de twee verschillende versies nu met elkaar schuren en het daarom niet lekker gaat.
 
Uiteindelijk bleek het heel simpel. Versie 31.8.0 blijkt gewoon een x86 (32 bits) versie te zijn, terwijl 102.2.0 een 64 bits versie is. Daarom kwamen ze naast elkaar resp in "Program Files (x86)" en "Program Files" te staan ipv over elkaar (update).

Over de import versie van Thunderbird kwam ik in het verleden te veel nadelen (beperkingen) tegen. O.a. zou dit ten koste van de opmaak gaan, dus heb ik dit destijds niet aangedurfd. Zeker omdat ik veel betaalde "tools" tegenkwam om dit te voorkomen, heb ik dit niet eens geprobeerd. Daarnaast was ik al een tijdje geleden overgestapt en kan ik nu niet meer importeren vanuit Outlook, simpelweg omdat de Outlook bestanden niet meer actueel zijn.

Het blijkt nu dat ik de e-mails en profielmap van versie 31.8.0 gewoon kan kopiëren naar 102.2.0, dus wat mij betreft is mijn probleem dus opgelost.

Alle gegeven informatie was voor mij in ieder geval voldoende om verder te zoeken in richtingen waar ik niet direct bij stil stond.
 
Mooi dat het is opgelost.
 
Top, was net aan het denken over die mappen om daar naar te kijken, maar hoeft dus niet meer. Was mij in elk geval niet bekend dat je die hele oude profielmap ook in 102.2.0 kunt gebruiken dus dat is fijn om te weten als iemand nog eens iets soortgelijks vraagt.

Mooi te lezen dat het opgelost is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan