• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kansen als Java programmeur zonder diploma

Status
Niet open voor verdere reacties.

AvdLinde

Nieuw lid
Lid geworden
18 sep 2017
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Ik heb geen opleiding in ICT richting en geen HBO of WO diploma. Toch wil ik graag aan de slag als Java programmeur. Kent er iemand een bedrijf die zij-instromers een kans geeft?

mijn achtergrond
Ik ben 28, heb verschillende studies gedaan, waarvan lerarenopleiding Engels aan de Hogeschool Utrecht de meest recente is. Van deze studies heb ik geen diploma behaald, alleen een propedeuse van de lerarenopleiding Engels.

Nadat ik gestopt was met de lerarenopleiding Engels ben ik onderzoek gaan doen naar wat voor werk ik interessant vind én waar ik zonder diploma toch relatief gemakkelijk zou kunnen instromen. De combinatie van deze twee leidde me naar Java programmeur.

Omscholingstraject
Ik heb inmiddels de volgende cursussen gevolgd:
-Android Development for Beginners via Udacity
-Object Oriented Programming with Java part 1&2, een open online cursus van de Universiteit van Helsinki
-daarnaast heb ik ter verbreding:
-een Android app ontwikkelt (en daarbij met SVN en SQLite gewerkt)

Nadat ik recentelijk de Object Oriented Programming with Java cursus heb afgerond heb ik met 20+ bedrijven contact gehad om te kijken waar ik op dit moment sta. Ik heb vooral gekeken naar Java traineeships en junior posities.

Bij het grootste deel van de bedrijven kreeg ik direct te horen dat ze geen mensen zonder HBO/WO diploma aannemen/opleiden. Er was één bedrijf dat wel met me in gesprek wilde, Young Capital.

Dat gesprek verliep erg goed en ook de capaciteitentest heb ik succesvol afgerond. Helaas heb ik toch niet aan het traineeship mogen beginnen omdat ze geen bedrijf konden vinden dat mij (na het traineeship) van hen wilde overnemen.

Het valt me dus niet mee om een bedrijf te vinden dat verder wil kijken dan het feit dat ik geen diploma/ICT achtergrond heb.

Heb ik dit verkeerd ingeschat? Is het mogelijk om een traineeship te gaan doen / als java programmeur aan de slag te komen zonder diploma?

Ik heb overwogen om een HBO informatica opleiding te gaan doen, maar ik zou het liefst niet opnieuw 4 jaar gaan studeren. Ik wil graag aan de slag en leren van wat ik tegenkom tijdens het werken. Daarnaast een opleiding doen (met hulp van een werkgever) zou wel een optie zijn.

Kent iemand een bedrijf die verder kijkt en zij-instromers zoals ik een kans zou willen geven?
 
Een goede kennis van mij kwam in een traject.
Video’s – Activeringscentrum Power centrum-oost

Hij is ruim een een jaar bezig geweest met keihard studeren en diploma's (Java en Microsoft) te halen.
Heeft geleerd in teamverband te kunnen werken.

Maar hij is inmiddels terug bij af.
Van zijn groep zijn enkel degenen die al een IT opleiding hadden succesvol geweest.
En het bedrijf dat alles had opgezet is inmiddels failliet.

Om jouw kansen te vergroten - kijk eens op de OpenUniversiteit!

Informatie over de cursus Objectgeöriënteerd programmeren in Java 1 - Objectgeoriënteerd programmeren in Java 1
 
Helaas voor jou denk ik dat het erg moeilijk zal zijn om zonder diploma aan de gang te gaan als programmeur.

Veel bedrijven zoeken mensen met een diploma omdat ze dan een bepaald minimaal niveau kunnen verwachten.

Maar als tip zou je losse cursussen kunnen overwegen. Korte HBO cursussen kosten wat geld maar zijn vaak vrij toegankelijk.
 
Er wordt op dit moment toch driftig gezocht naar programmeurs/ict'ers. Recruiters struinen elke dag LinkedIn af.
Het lijkt me niet verkeerd een goed profiel op LinkedIn aan te maken. Let wel. ik schrijf: een goed profiel.
De recruiter moet in dat profiel zien wat voor vlees hij in de kuip heeft en dat dat van voldoende nivo is.
Wat ik zelf belangrijk vind om te vermelden is niet alleen wat voor opdrachten/taken je tijdens je "loopbaan" hebt volbracht, maar ook wat de behaalde resultaten zijn (en eventueel of je HBO denknivo hebt en waar dat uit zou blijken).
Voor een commerçant bv: Mijn opdracht was het binnenhalen van nieuwe klanten. Resultaat: Na 'n jaar had ik drie grote nieuwe klanten binnengehaald welke de omzet van het bedrijf met 20% verhoogde.

"Nadat ik gestopt was met de lerarenopleiding Engels ben ik onderzoek gaan doen naar wat voor werk ik interessant vind én waar ik zonder diploma toch relatief gemakkelijk zou kunnen instromen. De combinatie van deze twee leidde me naar Java programmeur."
Met jouw achtergrond zou ik niet zo specifiek vermelden dat je Java programmeur wilt worden. Voor die posities willen ze gegadigden die direct kunnen produceren. Maak je scoop breder en geef aan dat je in de ict werkzaam wilt zijn. Daar liggen ook allerlei andere functies (verwacht ik want ik kom zelf niet uit die branch).
Als je al zonder diploma's aan de slag wilt komen zul je moeten demonstreren dat je over het "heilig vuur" beschikt. Het is dan niet handig dat je schrijft: waar ik zonder diploma toch relatief gemakkelijk zou kunnen instromen. Dat demonstreert eerder gemakzucht dan heilig vuur.
"Ik heb overwogen om een HBO informatica opleiding te gaan doen, maar ik zou het liefst niet opnieuw 4 jaar gaan studeren."
Dit vind ik voor jouw leeftijd een logische opmerking, maar ik zou hem niet opschrijven.
Verder post je hier blijkbaar onder je eigen naam. Recruiters en hrm managers kunnen ook searchen.
Waarschijnlijk wil je deze discussie niet met hen delen Daarom zou ik aan beheer vragen je account te verwijderen en eventueel onder een andere pseudoniem je account opnieuw aan te maken om de discussie voort te zetten.
 
Zonder moeite is het nog moeilijk aan de bak te komen in de informatica, omdat er niet alleen een kwantitatief tekort is, maar ook een kwalitatief tekort. De tijd zoals juist voor het millennium (de millennium bug zat hier toen ook wel voor iets tussen en hier zochten ze dan gigantische hoeveelheden cobol programmeurs), dat ze uit je eerste jaar aa de hogeschool of universiteit pikten, je 60 000 per jaar aanboden en een klassa A firma wagen is grotendeels voorbij. Dus moet je je enigszins zonder ervaring op een andere manier bewijzen, een eigen programma (zoals je android app) is hierbij zeker een goede start (let wel dat svn vrij verouderd is, al wordt het nog vaak gebruikt hoor)
De beste kansen liggen waarschijnlijk wel bij de iets grotere bedrijven die een young potential programma hebben, dan krijg je de tijd om geleerd te krijgen wat geleerd moet worden.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België is het mogelijk een traject bij de VDAB te doen tot developer, dat is een beroepsopleiding die je in een jaar klaarstoomt tot developer (meestal van een bepaalde taal) in België is dat trouwens voor werkzoekenden gratis.
Nog een vraagje: heb je certificaten van je opleidingen omtrent java?

Verder ook nog meegeven dat er heel wat wishful thinking is in de vacatures naar programmeurs... Vele van de programmeurs (zoals bij java) kennen nog niet de helft van wat er gevraagd wordt.

En wat Veng zegt is wel correct, als werkzoekende is een linkedin profiel zeker geen overbodige luxe... Ik krijg via dat medium bijna dagelijks aanbiedingen. (Al is het de laatste maanden wat minder trouwens ;))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan