• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kapotte harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

WilliamR

Vaak hier
Lid geworden
4 jun 2006
Berichten
726
Waarderingsscore
5
Hallo allemaal,

Ik had een backup schijf in mijn pc die ineens mijn pc heel erg traag maakte. De computer zag de schijf nog wel maar heeft er toegang meer toe. zodra ik de schijf heb verwijderd uit mijn pc heeft mijn pc geen snelheid problemen meer.
ik heb de schijf ook via Linux proberen te benaderen maar dit mocht ook niet lukken.

Is hier iemand die of een programma weet of een persoon/bedrijf die deze schijf kan kopiëren omdat hier nogal veel voor ons belangrijke bestanden op staan.

ik hoor graag of dit mogelijk is
 
Wordt de bestand als RAW weergegeven in schijfbeheer? Wordt er een melding weergegeven b.v. smart.

Terughalen kan met verschillende programma's. Ik weet alleen niet of onderstaand programma gratis of betaald is.

Anders kun je het met recuva proberen.

De gratis variant kan veel terugvinden. Nadeel is wel, dat het bij een grote schijf lang kan duren.
 
Als het een backup is heb je de data toch nog gewoon op je ander schijf?
en kan je een nieuwe backup maken.

Er zijn genoeg bedrijven die een schijf kunnen proberen te herstellen of in ieder geval de data er af te halen

Als je even Google gebruikt met data recovery hdd kan je er 1 uit pikken of een stukje software kopen.
Maar let wel als het echt belangrijk is en het mag wat kosten kan je hem beter gelijk wegbrengen en niet zelf gaan proberen.
 
EaseUS Data Recovery Wizard is niet gratis, het is zelfs één van de duurste EaseUS programma's. Echter het werkt alleen als de schijf nog toegankelijk is, maar ik vermoed dat dat ook voor andere apps geld.
 
Er zijn genoeg bedrijven die een schijf kunnen proberen te herstellen of in ieder geval de data er af te halen

Als je even Google gebruikt met data recovery hdd kan je er 1 uit pikken of een stukje software kopen.
Maar let wel als het echt belangrijk is en het mag wat kosten kan je hem beter gelijk wegbrengen en niet zelf gaan proberen.
Dit.

hoe minder jij zelf met de schijf doet, des te beter de kansen zijn om het te herstellen. Stellar in utrecht heeft een goede reputatie op dat gebied. prijzen zijn stevig, maar bij stellar weet je van tevoren waar je aan toe bent omdat ze vaste prijzen rekenen voor recovery. En op No cure no Pay basis. (Stellar® Data Recovery - Nr.1 in Nederland - Topservice en Prijsgarantie)
 
Wordt de bestand als RAW weergegeven in schijfbeheer? Wordt er een melding weergegeven b.v. smart.

Terughalen kan met verschillende programma's. Ik weet alleen niet of onderstaand programma gratis of betaald is.

Anders kun je het met recuva proberen.

De gratis variant kan veel terugvinden. Nadeel is wel, dat het bij een grote schijf lang kan duren.
Hoi Roxmarie,

Bedankt voor je reactie. ik denk dat je de vraag verkeerd begrepen hebt of ik was niet duidelijk. De schijf is zichtbaar maar wordt alleen niet gelezen
 
Dit.

hoe minder jij zelf met de schijf doet, des te beter de kansen zijn om het te herstellen. Stellar in utrecht heeft een goede reputatie op dat gebied. prijzen zijn stevig, maar bij stellar weet je van tevoren waar je aan toe bent omdat ze vaste prijzen rekenen voor recovery. En op No cure no Pay basis. (Stellar® Data Recovery - Nr.1 in Nederland - Topservice en Prijsgarantie)
Hoi Enigma147,

bedankt voor de reactie, dit geld natuurlijk ook voor de andere mensen die gereageerd hebben.

Ik was niet helemaal volledig, de schijf heet Back-up en daar was hij oorspronkelijk ook voor bedoeld. Inmiddels is er ook overige zooi op gekomen zonder Back-up zoals trouwfoto's :p
voor mij is dit niet zo belangrijk maar kan voorstellen dat dit voor mijn vrouw wel erg belangrijk is.
Dus ga toch een bedrijf zoeken die dit kan doen zonder dat ik zelf ga zoeken en rommelen.
 
Ik denk dat je inderdaad een koude douche krijgt als je die kwijt raakt. En dan druk ik mij nog mild uit. ;)

Trouwens, trouwfoto's zonder backup??? Wil je graag een maand op de bank slapen of verplicht de mand van de hond (indien aanwezig) gaan delen? :) Dat soort dingen MOET je gewoon backups hebben. Het liefste ook nog eentje buitenshuis, bijvoorbeeld in de cloud of bij familie.
 
je hebt helemaal gelijk maar het is meer van dat doe ik nog wel een keer en dan crashed de boel
 
Oei dat is vervelend. Wat je kan proberen is met Easeus Data Recovery Free te kijken of die nog wat kan terugvinden. Om de data effectief terug te halen is betaling wel noodzakelijk. Kost 66,69 euro dan:
Free Download Data Recovery Software for File Recovery in 2023 - EaseUS Data Recovery

Voor mij is dat toch de beste. Er zijn nog andere gratis recovery tools, maar mijn ervaring daarmee is dat ze meestal toch niet zoveel terughalen of de bestanden worden benoemd of je krijgt een hele andere indeling.

Mocht dat niet werken, dan kan je de schijf nog steeds aanmelden voor hardware recovery.
 
Oei dat is vervelend. Wat je kan proberen is met Easeus Data Recovery Free te kijken of die nog wat kan terugvinden. Om de data effectief terug te halen is betaling wel noodzakelijk. Kost 66,69 euro dan:
Free Download Data Recovery Software for File Recovery in 2023 - EaseUS Data Recovery

Voor mij is dat toch de beste. Er zijn nog andere gratis recovery tools, maar mijn ervaring daarmee is dat ze meestal toch niet zoveel terughalen of de bestanden worden benoemd of je krijgt een hele andere indeling.

Mocht dat niet werken, dan kan je de schijf nog steeds aanmelden voor hardware recovery.
niet mee eens.

Als je erover denkt om het uit te besteden naar een datarecovery bedrijf is het beter om dan niets meer met die harde schijf te doen.

Het kan namelijk zijn dat de draaiuren die jouw hobbyen nodig heeft, en ja recovery van een gemiddelde harde schijf van tegenwoordig kan makkelijk uren duren, kan extra schade opleveren, bijvoorbeeld aan het oppervlakte van de disks, waardoor recovery, zelfs in een lab, niet werkt.
 
Tja het is een afweging die de TS zelf zal moeten maken. Als de schijf nog herkend wordt op de computer is een software recovery voldoende. Anders ga je nodeloos veel geld uitgeven wat soms tot in de duizenden euro's kan lopen. Als de schijf voor hardware recovery wordt opgestuurd zie je hem nooit meer terug. Na een mislukte software recovery is hardware recovery nog steeds een mogelijkheid. Ja ook als de oppervlakte van de disks verder beschadigd is.

De aard van het defect van de schijf kan je trouwens ook controleren door de smartgegevens uit te lezen. Crystaldiskinfo is daarvoor aanbevolen, gewoon gratis en geeft een goed overzicht van de gezondheid van de schijf:
 

Duizenden euro's?? Ja, als het onderdeel is van een gecompliceerde raid set, maar niet voor een simpele disk.

Analyse van het probleem is gratis, als het een dag kan wachten. En dan kan je altijd nog beslissen wat je doet.
 
Tja het is een afweging die de TS zelf zal moeten maken. Als de schijf nog herkend wordt op de computer is een software recovery voldoende. Anders ga je nodeloos veel geld uitgeven wat soms tot in de duizenden euro's kan lopen. Als de schijf voor hardware recovery wordt opgestuurd zie je hem nooit meer terug. Na een mislukte software recovery is hardware recovery nog steeds een mogelijkheid. Ja ook als de oppervlakte van de disks verder beschadigd is.

De aard van het defect van de schijf kan je trouwens ook controleren door de smartgegevens uit te lezen. Crystaldiskinfo is daarvoor aanbevolen, gewoon gratis en geeft een goed overzicht van de gezondheid van de schijf:
Hoi Dave,
Als ik de pc opstart krijg ik elke keer een checkdisc van dit station
Momenteel ziet Windows de schijf maar op het moment dat er iets gevraagd wordt van de schijf gebeurd er niets.
Als ik de disc wil gaan uitlezen is het dan ook niet van belang dat er toegang gekregen wordt op de schijf.
 
Hallo tauri

Kan je de schijf eens controleren met Crystaldiskinfo?

Wat zegt schijfbeheer over de schijf?
Daarvoor klik je met de rechtermuisknop op de Windowsvlag in de taakbalk en kies je voor Schijfbeheer. Daar moet je normaal de schijf, de partitienaam, schijfletter en hoe de schijf geformatteerd is (meestal NTFS, soms ook RAW)

Succes!
 
hoi Dave,

Ik heb Crystaldisk info laten draaien maar op me eigen pc wilde hij de disc niet lezen. Nu heb ik de schijf in mijn backup PC gestopt en daar gaf crystaldisk info aan waarschuwing met een gele bal
De gele bal refereerde naar sector 5 en 6.
Verders heb ik op aanraden van windows of cristaldisk deschijf geformateerd en zelfs dan geeft cristaldisk de waarschuwing aan.
Recuva is nu bestanden aan het terughalen. Duurt nog 20 uur.

P.S. kan ik op een of andere manier mijn forum naam wijzigen?
 
P.S. kan ik op een of andere manier mijn forum naam wijzigen?
Dit kan alleen een administrator, welke naam zou jij graag willen?
Dan kan ik dit even achter de schermen vragen of dit aangepast kan worden.
 
Ik dacht dat het je om de data ging?

De schijf formatteren is niet de meest slimme optie die ik daarvoor kan verzinnen.
je hebt met die actie het boven water halen van de data in ieder geval niet makkelijker gemaakt
 
William,

je gebruikersnaam is naar je voorkeur aangepast.
 
hoi Dave,

Ik heb Crystaldisk info laten draaien maar op me eigen pc wilde hij de disc niet lezen. Nu heb ik de schijf in mijn backup PC gestopt en daar gaf crystaldisk info aan waarschuwing met een gele bal
De gele bal refereerde naar sector 5 en 6.
Verders heb ik op aanraden van windows of cristaldisk deschijf geformateerd en zelfs dan geeft cristaldisk de waarschuwing aan.
Recuva is nu bestanden aan het terughalen. Duurt nog 20 uur.

P.S. kan ik op een of andere manier mijn forum naam wijzigen?
Als Crystaldiskinfo een waarschuwing geeft is het foute boel. Zeker als het zoals bij jou gaat om meerdere sectoren. Kijk even wat je met Recuva hebt kunnen terughalen.

Een andere goede en gratis recovery tool is PhotoRec:
TestDisk Download

Zoals eerder gezegd zou ik ook adviseren je schijfje te laten doorzoeken met de gratis trial van Easeus Recovery. Je kan dan altijd zelf nog beslissen of je overgaat tot betalen van het bedrag, afhankelijk van wat er gevonden werd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan