• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Keukenblok renovatie Hobby ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Voor mensen die het topic volgen en graag meningen lezen :
sinds 2019 hier inductie en daarvoor '100' jaar gas.

Wij willen nooit meer anders dan inductie.

Een bescheiden voorbeeldje : water in een steelpannetje aan de kook brengen om een eitje te koken kost op de inductieplaat minder tijd dan die je nodig hebt voor een grote plas. Het water in zo'n steelpannetje met een eitje erin, kookt binnen de minuut of zo. Ben je niet snel terug bij het pannetje dan borrelt en spettert het water eruit. Razend snel dus aan de kook.

Vervelende dingen gebeurden in het begin ook : restje nassi of bami van daags ervoor opwarmen en even niet scherp zijn op de instelling (stand 5 of 6 ipv standje 1 of 2) en even 3 minuten niet opletten, leverde keiharde nassikorrels en / of keiharde bamislierten op.
 
Laatst bewerkt:
Mensen willen een iPhone, kopen een Android want Apple is te duur. Later komen ze daar op terug want iOS werkt toch mooier.
Nou daar verschillen de meningen toch behoorlijk over. Ik heb ze beiden maar doen mij maar fijn die Android. Idem v.w.b. Apple PC en gewone PC.
Voor veel mensen is wat ik zei misschien niet logisch, maar het ligt er maar helemaal aan voor welk doeleinde je het gebruikt. En aan je beurs.

V.w.b. het koken moet jij dan ook weten dat ligt aan wat je er mee doet. Je hoeft geen spijt te krijgen. Ik heb ooit ons 5 pits RVS fornuis gekocht, daar staat geen merk op, dat kostte 600 euro nieuw, is inmiddels al een 20 jaar oud en nooit spijt gehad dat ik niet die van 1500 gekocht had. Het ding ziet er ook nu nog uit als nieuw. Mensen die hier komen denken vaak dat ie pas een jaar of 3-5 oud is. Altijd hier voor 4 mensen gekookt 6 dagen per week, tot voor enkele jaren geleden, daar gaat een Bora of welk merk dan ook echt niet beter in zijn voor thuis, want voor de rest gas=gas en merk betaal je ook.

Echter in professionele keukens is die situatie heel anders. Daar staat zo'n ding ook zowat de hele dag aan, dan kan teveel bezuinigen zeker in je nadeel gaan werken, logisch. Daar zijn we het zeker dezelfde mening dat je dan voor optimale kwaliteit moet gaan.
Maar we hebben het hier over thuisgebruik, dan is zo'n dure Bora overkill en zijn er best ook uitstekende goedkopere alternatieven die net zo goed voldoen voor die situatie.

In het goedkope segment heb je natuurlijk altijd bagger ook erbij dat is overal mee.
Goedkoop hoeft echter niet altijd duurkoop te zijn, dat is een achterhaald principe.

Ik had gelezen dat het in Limburg per regio verschilt wat ze gebruiken, maar ook per gezin kan het anders zijn.
Ik vraag me echt sterk af of die Connie Derks die dat schreef wel echt afkomstig is uit Limburg. Want mijns inziens klopt van die uitspraak kant nog wal. Daarnaast begint ze al fout want dat vlees ga je niet gelijk bakken als je dat als recept gaat uitgeven. Dat is not done met zuur vlees.
Natuurlijk zijn er verschillen, dat is met alles zo zelfs met simpele soep.
Kijk ik maak ook graag Goulash. Maar als er mensen zijn die geen knoflook lusten of geen paprika, gooi je dat er ook niet in.

Bij origineel zuur vlees hoort officieel goede appelstroom en peperkoek. Maar net zoals bij alle gerichten wijkt dat af van wat je lust. Sommige mensen houden niet van stroop, dus ja dan alleen peperkoek, sommigen beiden niet, sommigen alleen stroop.
Ik had alleen niet gedacht dat er zoveel verschil in vlees zou zitten. In elk geval is de basis dat hier in dat artikel van oudsher paardenvlees voor gebruikt werd wel hetzelfde, maar dat is dan ook het enige.

Dit komt al een heel stuk meer in de richting:
daar staat ook dat je normaliter paardenpoulet of anders liefst runderpoulet gebruikt.
Maar eerst laten inweken. Daar begint zuur vlees mee. Daarmee trekt het zuur in het vlees.

Je kunt het ook doen zonder in te weken als je haast hebt, maar zo hoort het in elk geval niet.

Ook hier weer... paardenpoulet of runderpoulet.
alleen gebruik ik geen bloem of soepblokjes.

Zoals gezegd je kunt het met alles maken, zelfs met kipfilet, maar origineel is het paarden- of runderpoulet, door mij graag "hondenbrokken" genoemd.

Belangrijkste is in elk geval wel het lekker laten sudderen zodat het op 't gemak goed op smaak komt. Maar ook niet -te- lang want met zuur vlees hoor je eigenlijk wat brokjes vlees te hebben en niet dat het vlees zover uit een gevallen is dat je alleen nog wat losse sliertjes hebt.

Succes alvast en ben reuze benieuwd of het lukt.
Het is niet zo heel moeilijk, maar kan wel heel lekker zijn.
 
@Black Tiger

Ik heb mij keus veranderd en ga het recept maken van jou eerste link.
Want ik denk dat die beter in de buurt gaat komen zoals ik in Schin op geul heb gegeten.
Ook omdat het een site is uit Limburg zelf. Lijkt mij dat die het beter weten, dan de link die ik had geplaatst.

Ik begreep alleen dat je het vlees in azijn liet staan bij taai vlees.
Maar ik gaat het wel volgens de beschrijving maken natuurlijk.
Ik laat jou weten hoe hij is geworden.
 
Nee dat hoort dus inderdaad bij de gewone procedure.

Ben reuze benieuwd!
Ik heb het recept van VisitLimburg gemaakt en het was helaas niet zo lekker als in Schin op Geul.
Ook was hij nog heel zuur, dus moest ik meer basterd suiker en appelstroop toevoegen.
Terwijl ik precies het recept hebt gevolgd.

Wordt de volgende keer een hachee recept, als de rest op is.
Want ondanks dat het voor 4 personen is, heb ik 3 porties kunnen maken.
 
Daarom schreef ik ook dat het "al een heel stuk in de richting" komt. Ik zie diverse recepten schrijven van 50% azijn en 50% water. Maar dat ligt er aan wat je er later mee doen. Als je die mix hoeveelheid blijft aanhouden wordt het inderdaad veel te zuur.
De eerste keer heb ik dat ook zo gedaan en kwam ik zelfs suiker aan het toevoegen. Het smaakte nadien wel, maar nog niet zoals het moest zijn.

Wat ik meestal doe is eerder een verhouding van 70% water en 30% azijn of 60-40 voor in te maken dus in te laten weken.
Als dan het punt komt om het vlees in de pan onder water te zetten, dan gooi ik lang niet alles daarvan in de pan maar slechts een deel. En dan proeven en evt. water bij kiepen zodat het niet te zuur wordt. Het moet eigenlijk maar licht zuur zijn, zodat je als de boel klaar is feitelijk alleen een heel lichte tint zuur proeft aan het vlees maar voor de rest niet meer.

Ik reken daarom ook nooit in porties. Maar het is echt elke keer schipperen en proberen en de nodige keren proeven v.w.b. de hoeveelheid azijn die je er in gooit.

Ik zal je mijn recept eens per pm sturen. Maar ook daarin is van toepassing, veel proeven en aanpassen naar smaak.
 
Ik heb het recept van VisitLimburg gemaakt en het was helaas niet zo lekker als in Schin op Geul.
Ook was hij nog heel zuur, dus moest ik meer basterd suiker en appelstroop toevoegen.
Terwijl ik precies het recept hebt gevolgd.

Wordt de volgende keer een hachee recept, als de rest op is.
Want ondanks dat het voor 4 personen is, heb ik 3 porties kunnen maken.
Ik heb dat recept van VisitLimburg eens goed doorgelezen, ik vrees dat de verhouding water en azijn niet helemaal correct zijn, zeker de helft minder azijn gebruiken dan zat je al heel ver in de goede richting, maar dit alles is een Leermoment en uitdaging :cool:
Het is zoals Black tiger al zegt veel proeven en aanpassen, ik laat dat proeven over aan mijn vrouw,
dan zie ik aan haar gezicht of het goed is of te zuur :joy:
 
ik vrees dat de verhouding water en azijn niet helemaal correct zijn,
Exact, dat is wat ik ook al zei. Maar helaas zie je die verhouding bij meerdere recepten op die manier. Ik vraag me af waar ze die verhoudingen vandaan hebben of dat ze dat van elkaar afgekeken hebben.
 
Goed om te weten dat het recept niet klopt.
Ik wou het zeker nog een keer over nieuw maken, je wordt er van zelf handiger in.
Ik ga het zeker nog een keer maken met dan de helft minder azijn.
 
Goed om te weten dat het recept niet klopt.
Ik wou het zeker nog een keer over nieuw maken, je wordt er van zelf handiger in.
Ik ga het zeker nog een keer maken met dan de helft minder azijn
Goed zo,de aanhouder wint, geef me een tip als je het nogmaals gaat proberen, dan geef ik jou mijn handelingen door vanaf het begin tot het einde :cool:
 
Ik ga eerst het recept van Black Tiger/Richard proberen. Als ik de andere twee bakjes op heb.
Maar ik zal jou zeker om jou recept vragen.
 
Lijkt heel veel op hachee maar daar zit donker bier in en niet zoveel azijn als in dit recept
(bij mij in ieder geval)
Azijn is er in veel varianten de ene is lang zo zuur niet als de ander
kruiden en zuur is eigenlijk altijd een kwestie van proberen en niet teveel tegelijk toevoegen.
 
Hachee is met bier inderdaad, geen hondenbrokken met azijn. :)
Hachee kan inderdaad ook lekker zijn, is dacht ik een andere naam voor stoofvlees, kan me vergissen.

Ben het voor de rest helemaal ook met je eens. Proberen = weten. Een goede kok doet ook altijd alles proeven.
 
bij mij gaan er ook twee eetlepels azijn in de hachee.
en er zijn ook mensen die er onbijtkoek in doen maar dat vind ik niet nodig ik haal het vlees door de bloem om het vocht wat te binden
 
Er zijn veel van die recepten en variaties. Wat ik persoonlijk echt ook lekker vind is "duveltjesvlees".
Eigenlijk ook zoiets alleen dan met andere soorten kruiden.
 
@nlreiniernl

hier heb je nog een stukje nostalgie, zou ik ook wel in mijn keuken willen hebben :heart_eyes:




641c2d943c625-Gasfornuis.jpg
 
Als je geïnteresseerd bent in het renoveren van een keukenblok als hobby, is het belangrijk om je goed voor te bereiden en voldoende kennis en vaardigheden op te doen. Er zijn tal van online bronnen, tutorials en gemeenschappen waar je tips, advies en inspiratie kunt vinden om je renovatieproject tot een succes te maken.
 
Ik ga dit weekend ook aan de slag in mijn keuken. Het ziet er nog aardig top uit alleen de folie laat bij een aantal deurtjes en plintjes los en dat geeft natuurlijk een lelijk gezicht. Ik had gelezen dat dat met een beetje contactlijm op te lossen moet zijn. Ik zag overigens ook dat ik een barst heb in mijn keukenblad van laminaat. Iemand daar nog tips voor hoe ik dat zou kunnen oplossen?

Link verwijderd door moderator, reclame/spam is hier niet toegestaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan