• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kolommen in alle subdirectories hetzelfde?

Holograph

Nieuw lid
Lid geworden
28 mrt 2025
Waarderingsscore
0
Ik heb een map met heel veel submappen en foto's. Nu wil ik graag dat alle (sub)mappen weergegeven worden in detailweergave mét een toegevoegde kolom Cameramodel.
Hoe ik dat in een map kan regelen weet ik wel maar is het mogelijk om dit in alle onderliggende mappen van toepassing te laten zijn, zonder iedere map opnieuw aan te maken?

Dit is de enige methode die ik ken. Het is een wat vage weg die je rationeel moet lopen, want echt logisch is het niet.
Je moet een sjabloon gaan kiezen. Begrijp dat je maar vijf verschillende sjablonen voor mappen kan instellen. Onthou welke sjabloon het wordt, zodat je die niet verpest door hem later voor weer een andere map te gebruiken, dan moet je namelijk weer opnieuw beginnen.
De namen van de sjablonen zijn maar namen, en als je een sjabloon nodig hebt (één van de vijf beschikbare) dan kan het zo maar zijn dat je een totaal vreemde naam moet gebruiken, b.v. 'Muziek' voor je belastingenmap of zo.
Na elke kleinste wijziging moet je deze hele weg weer opnieuw lopen, dus probeer hem gelijk goed te zetten.
De vijf beschikbare (niet herbenoembare) sjablonen zijn:

Diverse bestanden
Documenten
Afbeeldingen
Muziek
Video's

Zo'n sjabloon kan je voor verschillend gelegen mappen op alleen die schijf instellen, op een andere schijf moet je weer voor die schijf instellen.

================================
Als eerste, zet jouw hoogste fotomap (de eerste waar je het voor wil instellen) exact zoals je wenst, breedte van kolommen, welke kolommen, details of pictogrammen etc..

1)
Terwijl in die map, in het menu 'Start' klik je op 'Eigenschappen'.
Onder tab 'Aanpassen' kies je één van de vijf beschikbare sjablonen voor inhoud onder "Deze map optimaliseren voor" (Bijvoorbeeld Afbeeldingen)
Zet een vinkje bij "Deze sjabloon ook op alle onderliggende mappen toepassen".
OK jezelf er uit.

2)
In het menu 'Beeld' klik je 'Opties - tab Weergave' - "Op mappen toepassen".
OK jezelf er uit.
(Bewaar deze tekst, je gaat hem nodig hebben ;) )

Als je nu heel ergens anders op die schijf een map ook datzelfde sjabloon wil geven is het een kwestie van uitleg (1) volgen, (2) is dan niet meer nodig. (2) gebruik je alleen na wijziging van de inhoud van een sjabloon.

Als je een sjabloon wijzigt, zal je alle mappen die nu dat sjabloon hebben ook wijzigen. Bijvoorbeeld als je het sjabloon Documenten gebruikt en een nieuwe invulling geeft, dan zullen de mappen in je map Documenten waarschijnlijk ook gewijzigd worden omdat die nu dat sjabloon al hebben. Dat kan dus wat slordig worden. Kies voor jouw gebruik dus liever Afbeeldingen of Video's.

Dit is een ondoordacht hoekje van Windows, dat is mijn excuus :devilish: Het bestaat zo al decennia.

Laatst bewerkt:
Ik kende deze mogelijkheid nog niet. Dank voor het delen.

Graag gedaan.
Je bent niet de enige die dit niet kende, omdat het niet intuïtief is, vooral omdat voor het instellen twee aparte vensters geopend moeten worden, Mapopties en Eigenschappen. Tel daar nog maar bij op dat knoppen een te vage text kregen door onvolledige vertalingen.

Hier vond ik in mijn aantekeningen nog een link naar de Windows 8.1 uitleg, misschien dat invaren vanaf een andere uitleg het begrijpelijker maakt. Het is inmiddels wel veranderd in de zin dat daar nog over Bibliotheken gesproken wordt (waar dit onder W8.1 niet voor werkt), bibliotheken is dacht ik meer een cloud gebeuren geworden, maar daar weet ik niks van:

Vergat ik, er zit in de Verkenner rechts-onder nog wel een knopje waarmee je in elk venster voor Icoon of Detailweergave kan kiezen. Die wordt in elke individuele map apart onthouden (zover ik geprobeerd heb), los van de instellingen. De aanwezigheid van die knop maakt het ook weer wat onvoorspelbaarder.

Laatst bewerkt:
Ik ken deze optie al heel lang, gebruikte ik sowieso al in XP en ooit in 95 bij mijn weten ook al eens gebruikt.

Echter let op, er zit een beperking aan. Ik had op een gegeven moment bijv. dat al mijn mappen op icoon weergave sprongen terwijl ik meer dan de helft op detailweergave had gezet. Kwam ik in Windows 7 achter.
Maar op een gegeven moment is het "vol". Dat heeft dus met de pictogramcache te maken.
Daar wordt ook hier bij Microsoft over gesproken bij een fix, alleen die fix werkt dus niet altijd is mijn ervaring.

En je moet goed opletten, als je per ongeluk ergens verkeerd op "dit voor alle mappen doen", dan staat opeens bij alles ook alles weer anders.
En bij sommige updates wil het ook opeens vaag genoeg wel eens veranderen hier en daar, zeker als je er veel hebt, weer die pictogramcache als oorzaak vermoed ik.

Ik ken deze optie al heel lang, gebruikte ik sowieso al in XP en ooit in 95 bij mijn weten ook al eens gebruikt.
Geen W95. Ik heb net een papieren gebruiksaanwijzing van Windows 98 gekeken (jawel, 1594 pagina's), en die had het niet, het zal in de NT serie zijn gestart, zal wel Windows 2000 geweest zijn.
Er zat (in W98 zeker) wel een knop "Op alle mappen toepassen" maar die had een andere uitwerking.
Later heette dat 'dus "Op mappen toepassen" waarvan ik de tekst niet goed gekozen vind.

Echter let op, er zit een beperking aan. Ik had op een gegeven moment bijv. dat al mijn mappen op icoon weergave sprongen terwijl ik meer dan de helft op detailweergave had gezet. Kwam ik in Windows 7 achter.
Maar op een gegeven moment is het "vol". Dat heeft dus met de pictogramcache te maken.
Ik hoop dat dat met de tegenwoordig overvloedige hoeveelheden geheugen verleden tijd is geworden. Bij Windows 8 en eerder hoorde je dat zeker nog wel eens. Die fix is ook uit de W7 tijd.

En je moet goed opletten, als je per ongeluk ergens verkeerd op "dit voor alle mappen doen", dan staat opeens bij alles ook alles weer anders.
Het vage "Op mappen toepassen", dat is de achilleshiel, dan past het sjabloon zich aan zoals je Verkennervenster op dat moment staat en kan je misschien overnieuw beginnen. Je kan in dat venster namelijk ook nergens zien om welk sjabloon het gaat. Er staat alleen "U kunt deze weergave op alle mappen van dit type toepassen", terwijl dat in het hele andere venster bij de sjabloonkeuze heet: "Welke soort map wilt u gebruiken ?".
En dit staat er al zo sinds XP minstens.

Laatst bewerkt:
Er zat (in W98 zeker) wel een knop "Op alle mappen toepassen" maar die had een andere uitwerking.
Later heette dat 'dus "Op mappen toepassen" waarvan ik de tekst niet goed gekozen vind.
Geen W95 dan. Dan zal ik me met deze vergissen want ik wist toch bijna zeker die gezien te hebben in een pré XP versie.
Wat was het verschil dan met dit "op mappen toepassen" en wat er in XP was als die functie? Want als die in 98 zat dan heb ik het toch goed onthouden, alleen zat ik dan een versie te vroeg. :)

In Windows 7 heb ik er vrij veel gebruik van gemaakt, meer dan in XP in elk geval en toen begon ik dus ook tegen de genoemde problemen op te lopen.

Die fix is ook uit de W7 tijd.
Klopt, maar zoals je kon lezen heeft die fix bij mij niet geholpen. En daar had ik ook 32 GB geheugen in liggen. Maar ik vermoed om die reden dat die maximale pictogramcache grootte vermoedelijk in Windows ergens vast ligt.

Met die sjablonen kiezen is het exact als jij zegt, 1x de verkeerde gebruiken en dan is het feest ook voorbij.
Eigenlijk jammer dat je niet eenvoudig zelf sjablonen kunt aanmaken daarvoor, dat zou de zaak een stuk vereenvoudigen. Zou ook logisch zijn als dit ook zou kunnen.

Geen W95 dan. Dan zal ik me met deze vergissen want ik wist toch bijna zeker die gezien te hebben in een pré XP versie.
Wat was het verschil dan met dit "op mappen toepassen" en wat er in XP was als die functie?
De Windows 1 t.m. Windows 3.1 en hoger (tot W98SE als laatste) waren MS-DOS gebaseerde OS. De NT versies niet, NT is parallel in de tijd ontwikkeld zonder MS-DOS.
Nou lees ik in Wiki:
"The first version of Windows NT, 3.1, was produced for workstation and server computers."
Heb jij misschien met zoiets gespeeld ?
Na NT 3.1 was het NT 4.0, 2000, en XP, allemaal NT versies (New Technology)

Wel een uitdaging, maar ik heb dan maar een pagina uit de W98 bijbel gescanned. Boven en op de bewuste knop staat in ieder geval:
"U kunt alle mappen er hetzelfde laten uitzien: Zoals de huidige map".
Duidelijk één instelling, niet de keus uit 5 sjablonen.
(Maar de tekst was toch anders dan ik schreef)

Windows-98_mapopties.jpg

Laatst bewerkt:
Heb jij misschien met zoiets gespeeld ?
Ik heb met NT3 en 4 ooit gespeeld, maar daar nooit die optie gebruikt, ik herinner het me dan van W98 want dat screenshot wat jij plaatst, is wat ik in herinnering heb. Alleen had ik in gedachten dat dit ook zo in W95 zat maar ik weet nu zeker dat dit 98 was.
Heb net een screenshot van 95 gezien. :)
Tot hier toe is het inderdaad anders dan je beschreef.

Duidelijk één instelling, niet de keus uit 5 sjablonen.
Ja exact, dat was die wat ik gebruikte en ook gebruikte in XP en Windows 7. Dus dan heb ik die vanaf XP gebruikt als het goed is.
Die 4 standaard sjablonen gebruikte ik niet, omdat ik de bestaande wilde behouden zoals ze waren.
Daarom gebruikte ik voor alle mappen op mijn bureaublad de template "diverse bestanden" en dan ging het dus regelmatig mis dat opeens sommige van die mappen op het bureaublad toch weer een andere weergave hadden.
Daarnaast kun je gewoon met de verkenner ook een eigen indeling geven per map. En daar ging het ook nog wel eens mis in W7 dat opeens ergens zo'n indeling weer veranderd was hier of daar of meerdere plekken. Maar goed, water door de zee.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn bureaublad vol stond met iconen en mapjes dus dat helpt zeker mee met het veroorzaken van dit soort kleine euveltjes.

Maar inderdaad in 98 gebruikte ik die iets andere optie om die andere weergave instellingen op -alle- mappen toe te passen inderdaad.
In XP dus de "diverse mappen" instelling/sjabloon.

Dat was even de nostalgie . . . Ons nieuw lid Holograph viel wel met zijn neus in de boter 🫢

Oeps ja dat wel. Maar nu weet hij in elk geval wel dat beiden bruikbaar zijn en ook het verschil ertussen.

Excuseer @Holograph voor deze nostalgie, denk je dat het verder gaat lukken? Zo nee, zeg het gerust!

Zojuist weer wat gespeeld met dit gebeuren, en de traantje staan in mijn ogen 😂🥲😢

Waar je erg op moet letten: als je IN een map staat en je gaat instellen zoals uitgelegd, moet je zorgen dat er géén andere map (submap) per ongeluk geselecteerd staat. Anders open je de Eigenschappen van DIE map, en stel je een ander map in. Je moet eerst even links naast de rij klikken om niks geselecteerd te hebben in die map.
Of je gaat een level hoger en selecteert juist wel die bewuste map.

Nog een punt, dit klopt niet.
Zo'n sjabloon kan je voor verschillend gelegen mappen op alleen die schijf instellen, op een andere schijf moet je weer voor die schijf instellen.
Een sjabloon geldt voor alle volumes op je systeem.

Laatst bewerkt:
Verbeterde uitleg, nu nog lekkerderder !
Ik heb het maar opnieuw op een rijtje gezet, want ik vond het verwarrend worden:

Je kan in de Verkenner 5 sjablonen instellen voor mapweergave. Aan elk sjabloon kan je zoveel mappen (eventueel met submappen) koppelen als je wil. Zo'n gekoppelde map zal dan de vensterindeling hebben zoals de andere met dat sjabloon gekoppelde mappen, en de indeling ziet er uit zoals jij hem instelde voor die sjabloon.

Moeilijk puntje: de 5 sjablonen hebben al 5 specifieke namen die niet te wijzigen zijn. De vijf beschikbare (niet hernoembare) sjablonen zijn:

Diverse bestanden
Documenten
Afbeeldingen
Muziek
Video's

Een map (eventueel met submappen) koppelen aan een sjabloon en een gewenste indeling geven:

Als eerste, zet de map (de eerste/hoogste waar je het voor wil instellen) exact zoals je wenst, breedte van kolommen, welke kolommen, details of pictogrammen etc..
Als dat gebeurt is, zorg dan dat er in die map géén item geselecteerd staat, anders zal je (foutief) voor dat item gaan instellen. Dé-selecteer dus alles door even links van alle items langs de rand te klikken.

1)
Terwijl in die map, in het menu 'Start' klik je op 'Eigenschappen'.
Onder tab 'Aanpassen' kies je één van de vijf beschikbare sjablonen voor inhoud onder "Deze map optimaliseren voor" (Bijvoorbeeld Afbeeldingen)
Zet indien gewenst een vinkje bij "Deze sjabloon ook op alle onderliggende mappen toepassen".
OK jezelf er uit.

2)
In het menu 'Beeld' klik je 'Opties - tab Weergave' - "Op mappen toepassen".
OK jezelf er uit.
(Bewaar deze tekst, je gaat hem nodig hebben ;) )

Opmerkingen:

* Als je een sjabloon wijzigt, zal je alle mappen die nu dat sjabloon al hebben ook wijzigen. Bijvoorbeeld als je het sjabloon Documenten wijzigt, dan zullen de mappen in je map Documenten waarschijnlijk ook gewijzigd worden omdat die nu dat sjabloon al hebben. Dat kan dus wat slordig worden. Kies dus een sjabloon (-naam) wat past bij de mapsoort, want al je documenten met b.v. een cameramodel of videolengte weergeven is onbruikbaar en slordig.

* Als je later ergens anders een map ook datzelfde sjabloon wil geven is het een kwestie van uitleg (1) volgen, (2) is dan niet nodig, zelfs ongewenst (!) om het gevaar dat je een bestaand sjabloon overschrijft. Je kan in dat venster helaas ook niet zien welk sjabloon er dan wordt overschreven. Uitleg (2) gebruik je dus alleen na aanpassing van de instellingen (venster lay-out) van een sjabloon.

* De 5 sjablonen gelden voor je hele systeem, dus alle volumes, zelfs op je USB sticks.

* Als je een sjabloon voor een hele tak (map + submappen) hebt ingesteld, kan je indien gewenst daarna ergens onder in een submap weer een ander sjabloon instellen.

* er zit in de Verkenner rechts-onder nog een knopje waarmee je in elk venster voor Icoon of Detailweergave kan kiezen. Die wordt in elke individuele map apart onthouden (zover ik geprobeerd heb), los van de instellingen, en zelfs voor mappen op een USB stick nadat deze verwijderd is geweest.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan