• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Krakende HDD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Medjed

Gevestigd lid
Lid geworden
4 nov 2010
Berichten
309
Waarderingsscore
6
Goedemiddag,

Ik wil vragen of iemand weet (het liefst van eigen ervaring) of er een interne HDD van 4TB bestaat die NIET kraakt en tikt!

Ik heb nu al tweede HDD gekocht binnen 2 weken (WD Red Pro 4TB WD4002FFWX) en hoewel hij minder kraakt en tikt dan vorige (WD Black 4TB, terug verzonden), de geluiden zijn zeker aanwezig, soms tot level irritant. Het is zo’n ouderwetse krakende geluid als HDD ergens mee bezig is en in idle doet ie een regelmatige tik om de 5-10 seconden. Meeste lawaai maakt hij als ik properties van meerdere bestanden wil zien. Pas als hij in slaapstand gaat dan hoor ik niks meer.

Heb ik nou pech met beide HDD’s of hoort het zo? Ik heb ook een WD Red 3TB (3-4 jaar oud) en hij maakt echt 0 (nul) geluiden!

Ik dacht dat de HDD geluiden niet meer bij deze tijd horen,…
 
Zeker de "traditionele HDD's maken geluid. Dit heeft te maken met de manier van werken. De leeskop in de HDD gaat over de schijven die daarin zitten heen. Bij het gebruik van SSD's is geen geluid meer te horen.

HDD's hebben dit geluid, daar is niets tegen te doen.
 
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb 1 SSD (voor Windows) en die maakt geen geluid, dat weet ik ook natuurlijk. Maar als ik een SSD van 4TB wil kopen dan praten we al over een gemiddelde salaris...
Wat ik al zei, mijn 3TB WD Red van 3-4 jaar oud maakt GEEN geluid. Dus wat jij zegt hoeft niet per definitie te zijn. Je moet gewoon geluk hebben.

Iemand anders :)?
 
Zeker wanneer je ze gebruikt om bestanden naartoe te schrijven zullen ze geluid blijven maken. Over het algemeen wordt het ook wat erger als de schijven wat ouder worden.
 
Welke? Maakt hij GEEN geluid?
 
Over het algemeen zijn alle Seagate stille HDD's.
 
Van sommige types WD HDD's is het bekend dat ze veel herrie maken. Hoe het komt dat het ene type/merk meer geluid maakt dan het andere weet ik niet. Wel is het zo dat hoe sneller de HDD wordt, hoe meer herrie hij zal maken. Binnen in de HDD zit een motortje die tegen een staalveer in de kop positioneert. Vroeger waren het zg. stappenmotoren. Ik dacht dat ze tegenwoordig meer over zijn gegaan op lineaire motoren zoals in de CD/DVD speler zit. Waar het om gaat is dat die motoren liefst in "0" milliseconden kunnen starten en stoppen. Dat geeft behoorlijke mechanische krachten. Die komen tot uiting in geluid. Of dat veel of weinig geluid is hangt ook af van de mechanische koppelingen in je kast.
In dit verder niet zo'n interessant filmpje kun je wel goed zien waarom een HDD veel geluid kan maken:
 
Haha, interessant filmpje.
Ik neem aan dat het armpje bij alle HDD's supersnel moet bewegen en dat je het bij sommige goed hoort en bij sommige niet (zoels mijn WD Red 3TB). Mss heeft het te maken met rotatie snelheid? 5400rpm vs. 7200rpm? Het zou niet moeten, dat zijn toch afzonderlijke mechanismen en systemen...
 
Ik vond het ook wel grappig ja.
In het filmpje wordt gekeken hoevveel kracht dat armpje kan opbrengen. Je zie dat dat tamelijk veel is. Dat is nodig om de massa van dat armpje zo snel te kunnen verplaatsen en afremmen.
Je wilt natuurlijk zowel de rotatie als de sensorsnelheid zo hoog mogelijk hebben. Daar zal, afhankelijk van de techniek, best een relatie tussen liggen. Er zit veel wiskunde achter de chips die die snelheid mogelijk maken. Je moet je voorstellen dat het om micrometers gaat. Binnen "no time" moet er zo'n spoor worden opgezocht en "gelocked". Zeer knap allemaal.
Mijn externe HD maakt, als ik meerder taken op geef, ook een geluid als of hij niet lang meer zal leven.
 
Mijn externe Seagaute 2TB 3,5" in USB2 behuizing hoor je niet en is al weer 4 jaar oud.
 
Nee, volgens mij heb ik ergens gelezen dat het iets is dat vooral bij WD hoort.
 
@Veng

Hartelijk dank voor je uitleg boven het filmpje in bericht #8. Dat wist ik niet. Daar heb ik dus weer een hoop van geleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan