• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Krijg jpg en raw bestanden niet geopend

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ramonda

Nieuw lid
Lid geworden
27 jun 2019
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Wie kan mij helpen?

Ik heb met een Canon EOS 7D op vakantie foto's gemaakt. Nu heb ik op 2 dagen heel veel foto's gemaakt, en blijken de laatste bestanden van die dagen beschadigd. Het gaat in totaal om ongeveer 250 foto's.

Terwijl ik de foto's maakte, zag ik de afbeelding terug op de camera. Ik had al veel foto's gemaakt, ook foto's die ik terug kon zien op het betreffende SD-kaartje. Ik kon de laatste foto die ik had gemaakt terug kijken, maar daarna de voorgaande niet meer. De storing is ineens ontstaan, maar slechts op 2 dagen en met gebruik van dezelfde SD-kaart die ik 3 weken lang heb gebruikt. Het zijn ook niet 2 aaneengeschakelde dagen, maar gewoon willekeurig 2 dagen.

Ik heb de foto's gekopieerd van de SD-kaart naar mijn laptop. Hier zijn de foto's ook niet op te zien. Ik krijg de melding dat de bestandsindeling niet wordt ondersteund. Alle foto's zijn gemaakt in JPG en RAW. Als ik kijk naar de eigenschappen, dan wordt er een normale hoeveelheid mb aangegeven. Datum en tijd klopt ook gewoon. Wat me wel opvalt is dat ik bij de foto's die ik wel kan zien, ik ook gegevens vindt over de gebruikte ISO-waarde en dergelijke. Die zie ik niet bij de beschadigde items.

Is er een programma dat ik kan gebruiken om deze foto's te herstellen? Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn en hoe ik dit op kan lossen? Als er nog aanvullende gegevens zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Alvast dank!
 

En hoe had je ze gekopieerd?

Toestel aan de laptop hangen en dan kopiëren of overzetten via verkenner b.v.
Raw bestanden zou door de meegeleverde software op de notebook als foto te zien moeten zijn.
 
Ik heb ze via een cardreader in een map op een Microsoft Surface gezet. Ik heb de Canon trouwens geleend van iemand, dus ik heb geen specifieke software hiervoor op mijn laptop staan.

Ik heb "Foto's" geprobeerd, dan krijg ik de melding dat de bestandsindeling niet wordt ondersteund. In "Paint" geeft hij de melding "kan niet openen". Paint 3D dezelfde melding. Bij "Adobe Photoshop Express" krijg ik de melding "Fout. Het orginele bestand wordt niet ondersteund of is beschadigd".

De RAW-bestanden zie ik trouwens terug als .CR2. Ik krijg dan wel dezelfde meldingen.
 
Zo wil dat meestal niet, wel kopiëren als het toestel aan het notebook via de USB hangt via verkenner en ik gaf een link waar je alle nodige software zelf op kan halen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga ik straks proberen. Bedankt voor je antwoorden en hulp tot zover! Ik laat weten of het wel/niet gelukt is.
 
.CR2 bestanden zijn Canon RAW bestanden, en daar heb je de Canon software (Digita Photo Professional) voor nodig, maar ik lees dat Adobe Photoshop Express ook .CR2 kan openen. Het kan echter geen kwaad om meerdere programma's te proberen, en dan is de Canon software er natuurlijk ook eentje.

Als je gaat repareren is het waarschijnlijk net iets makkelijker om de RAW images te doen (zeker wanneer je elke foto in beide formats hebt), want JPG repareren is waarschijnlijk moeilijker omdat het een gecomprimeerd format is, en .CR2 niet.
En een CR2 heeft ook een JPG preview in zich, misschien kan je die zien te recoveren, iets is altijd beter dan niets.
Lees de eerste reactie van André eens in dit topic, hoe deze het freeware programma 'ExifTool ' hiervoor gebruikt met de opdracht
exiftool -b file.cr2 > file.jpg


 
Even een update. Het duurde even, want ik had de camera en het kaartje al terug gegeven en de persoon van wie ik het had geleend woont niet in de buurt.

Maar: Canon software gedownload, camera aangesloten op de pc en gekeken of ik die foto's op die manier kon bekijken. Helaas, niet gelukt. Wat wel heel gek is: de eerste foto die ik niet meer kon zien, kan ik nu ineens wel zien. De rest niet helaas.

Ik ga bovenstaande nog proberen. Ik heb ook nog de tip gekregen om Recuva te proberen, hoewel er bij is gezegd dat hij me weinig kans geeft.

Mocht iemand nog een tip hebben: ik hoor het graag.
 
Als ik het probeer met Exiftool in de .cr2 en ook met .jpg dan krijg ik onderstaande melding. Niet erg hoopvol, denk ik zo.
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    120,6 KB · Weergaven: 4
Laatst bewerkt:
Kopiëren naar de PC en dan onderstaande tool proberen, niet de sd kaart in de kaartlezen doen, dat werkt niet.
 
Misschien een stomme vraag: maar de extentie is nu verkeerd. Ik heb .CR2 of .JPG. Hoe kan ik hier .RAW van maken?
 
"Entire file is binary zeros"....
Ik hoop niet dat ze allemaal zo zijn.

Als laatste ! maar echt als laatste, na foto-recovery, vanwege mogelijk destructieve handelingen t.o.v. de bestandsstructuur, is een gewone schijfcontrole van Windows te proberen. Wanneer je alleen een controle uitvoert, zonder reparatie, dan zie je nog wat info vooraf of er een fout in het bestandssysteem zelf wordt gezien. "Alleen nullen" zou kunnen wijzen op het uitlezen van een ongebruikt deel van een nieuwe kaart.
Je hebt daar natuurlijk wel steeds het originele kaartje voor nodig.

Status van het kaartje opvragen in een opdrachtprompt met chkdsk x: (zonder verdere parameters), hoeveel beschadigde sectoren worden er dan gemeld ?
 
Laatst bewerkt:
Ik durf het niet te zeggen. Ik heb alles geleend van iemand. Hij had dit nog niet eerder meegemaakt met dit kaartje.

Ik merk dat ik PhotoRec wel erg ingewikkeld vind. Heb er een You Tube filmpje naast gehad, maar ik kom er niet echt uit.
 
Hier heb je in de eerste reactie van Phil Harvey wat meer info over de opdracht om de JPG uit een CR2 te halen met Exiftool,
Het allerlaatste commentaar kan je zelfs nog wat hoop geven, want ik meen dat deze man wel iets van het programma weet.
 
PhotoRec (step by step) vind ik ook niet zo overzichtelijk, maar ik heb het dan ook nog niet hoeven gebruiken. Youtube helpt mij daar nooit zo bij, ik heb liever een tekstuitleg waar ik zelf de snelheid en het begrip kan bepalen.
 
Mocht je de kaart terug moeten geven, dan heb je hier nog een mogelijkheid om een schijf-image te maken naar een harde schijf, zodat je misschien later verder kunt recoveren. Recoveren vanaf harde schijf (of SSD) is al zo veel sneller dan via de kaartlezer:


In Windows kan je een schijfletter aan een image koppelen. Ook kan je meerdere images maken, en zo b.v. een meer destructieve schijfcontrole met reparatie in Windows er op eentje loslaten ;)
Gebruik dan eerst chkdsk x: /f (reparatie bestandsstructuur) en check.
En daarna nogmaals chkdsk x: /f /r (vervanging beschadigde sectoren) en check.
 
Laatst bewerkt:
De parameter /r impliceert /f overigens.

En Photorec komt wel spartaans over maar is naast de betaalde versies van recovery tools de enige gratis tool die foto's volledig kan recoveren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan