• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuws Kritiek lek in Google Chrome maakt remote code execution mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aarie25

NCF Goeroe
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
12 apr 2013
Berichten
25.779
Waarderingsscore
1.403
Een kritieke kwetsbaarheid in Google Chrome maakt het mogelijk voor aanvallers om systemen op afstand over te nemen. Alleen het bezoeken van een malafide of gecompromitteerde website of het te zien krijgen van een besmette advertentie is voldoende. Er is geen verdere interactie van gebruikers vereist. Google heeft een beveiligingsupdate uitgebracht om het probleem te verhelpen.

De kwetsbaarheid, aangeduid als CVE-2022-2156, werd op 11 juni door Mark Brand van Google Project Zero aan het Chrome-team gerapporteerd. Het probleem bevindt zich in het "Base" onderdeel van de browser en maakt een use after free mogelijk waardoor een aanvaller buiten de sandbox van Chrome code op het systeem kan uitvoeren. In het ergste geval is daardoor volledige systeemovername mogelijk. Verder geeft Google geen details over de kwetsbaarheid.

Hoewel kritieke beveiligingslekken weinig voorkomen in Chrome staat de teller dit jaar al op vijf, wat meer is dan in voorgaande jaren. In het geval van kritieke kwetsbaarheden probeert Google de beschikbare update binnen dertig dagen onder alle Chrome-gebruikers uit te rollen. Details kunnen vervolgens na zestig dagen openbaar worden gemaakt.

Verder verhelpt Chrome 103.0.5060.53 dertien andere kwetsbaarheden, die een lagere impact hebben. Updaten naar de nieuwste Chrome-versie zal op de meeste systemen automatisch gebeuren. Gebruikers die direct de update willen ontvangen zullen een handmatige controle moeten uitvoeren.

Bron Security.nl
 
Wordt wel een rommel bij Google Chrome op deze manier.
 
Ze blijven steeds weer kritieke lekken vinden.
Vorig jaar ging het ook al goed : unamused:
 
Aan de ene kant is dat positief, er blijven minder lekken over, aan de andere kant komt het de betrouwbaarheid niet ten goede.
 
Gelukkig ben ik geen Chrome gebruiker, want het gebeurd mij iets te vaak.
 
Zelf wel een gebruiker en ja, ik weet het is een keuze. Daarnaast een veelvuldig Edge gebruiker. Allebei werkt het voor mij prima.

In mijn geval hapert Firefox weer net iets te vaak.
 
Daar heb ik dan weer geen last van, bij mij werkt Firefox altijd zonder problemen. :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan