• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Kun je via QR-code betalen als je geen bankapp hebt geactiveerd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Ik kreeg van een lokale vereniging een bijdrageverzoek met een QR-code. Ik gebruik (nog) geen bank-app dus dacht ik, laat ik dat eens nalopen. Na het inscannen van de QR-code door een afzonderlijk QR-code progje kreeg ik een Rabobanklink voor vervolg. Die aangeklikt en kon ik kiezen via welke bank ik wilde betalen. Mijn bank gekozen en toen kreeg ik het scherm: "Betalen". Tot zover van wat ik zou verwachten.
Mijn vraag nu gaat over dat laatste scherm. Als ik dat aanklik heb ik dan idd betaald (dat wil ik niet geloven) of krijg ik dan de foutmelding dat ik de betaal-app niet geactiveerd heb?
Het zou vreemd zijn als iemand mijn mobiel zou grissen en via een eigen QR-code een betaling naar zichzelf via een zelf aangemaakte code zou kunnen doen.
Ik kan natuurlijk gewoon doorklikken maar ik weet helemaal nog niet of die QR-code wel veilig is en of ik die betaling wil doen.
Iedereen kan immers een A4-tje maken uit naam van wie dan ook.
 
Een QR code betalen kan alleen van uit een bankapp.(Rabobank gebruik ik) Dit ivm beveiliging.
Dus grote kans dat jij een foutmelding krijgt.
 
Dat is ook voordehandliggend maar omdat ik niet vertrouwd ben met QR-codes én betaalapps ben ik voorzichtig. Zeker nu ik het verschil weet tussen een passieve en actrive QR-code terwijl je dat blijkbaar zelf niet aan de code kunt zien.
Bij een verdachte link kun je ten minste nog naar de domein naam kijken.
 
Altijd verstandig om goed op te letten, er zijn genoeg mensen die zomaar een qr code scannen zonder over de gevolgen na te denken.
 
.... en kon ik kiezen via welke bank ik wilde betalen. Mijn bank gekozen en toen kreeg ik het scherm: "Betalen". Tot zover van wat ik zou verwachten.
Mijn vraag nu gaat over dat laatste scherm. Als ik dat aanklik heb ik dan idd betaald (dat wil ik niet geloven) of krijg ik dan de foutmelding dat ik de betaal-app niet geactiveerd heb?
Je hebt dus nog niet op betalen geklikt, maar zal het zo zijn dat dan het scherm volgt om je pincode in te geven, waarna je zelf de door de bank opgegeven QR code moet teruggeven met de losse (Rabo)scanner?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan