• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

kvm van meerdere pcs naar meerdere pcs

Status
Niet open voor verdere reacties.

xennex82

Gevestigd lid
Lid geworden
9 aug 2015
Berichten
396
Waarderingsscore
0
Hoi mensen,

Ben op zoek naar een KVM oplossing maar het is nogal ingewikkeld :p. Misschien doe ik hier een idee op.

Ik moet eigenlijk plaatjes maken maar ik zal het duidelijk proberen te houden.

  • Twee PCs in n ruimte maar ook twee monitoren
  • Dus ook twee toetsenborden
  • Eigenlijk dus een 2x2 matrix maar volledige "alles kan alles bedienen" is niet noodzakelijk

Ik heb n draadloos toetsenbord (+ muis) waarmee ik twee systemen wil kunnen bedienen. Is van Logitech en dat kan je niet steeds softwarematig op een andere receiver instellen dus KVM is nodig.

De video wordt in feite geswitcht vanaf de "hoofd" werkplek via HDMI en dit geldt ook voor audio dus ik hoef in feite helemaal geen audio te switchen.

D.w.z de receiver doet dat werk.

Dat betekent:
Code:
   ???(hdmi)???   werkplek 2 (monitor (vga), tobo, muis), computer 2
  ?
receiver
  ?
   ???(hdmi)????    werkplek 1 (monitor (hdmi), tobo, muis), computer 1

wat ik bedoel is dat computer 1 en computer 2 allebei een HDMI bron zijn, maar het HDMI signaal gaat alleen naar monitor 1.

Ik wou hieronder verder gaan in een nieuwe post voor de ... mentale helderheid, maar dit forum voegt posts samen dus ik laat het ff zo. Groetjes.

Oh en hij gooit bij het opslaan of bewerken (bewerken geloof ik) alle speciale tekens weg dus...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je hebt niet vermeld met welke Windowsversie jij werkt en dat is ook belangrijke informatie om jou zo mogelijk te kunnen helpen.
 
Al eens naar software als teamviewer gekeken?
 
Ik hoef nog geen hulp, ik ben nog niet eens klaar met praten. Dat is nogal lastig met dit forum (kwa software).

Al eens naar software als teamviewer gekeken?

Ik heb wel eerder geprobeerd om VNC en NX te gebruiken in Linux. De NX software (Nomachine NX) deed het niet in Linux. VNC kreeg ik uiteindelijk wel aan de praat. Maar VNC had een trage refresh kwaliteit, ik wilde eigenlijk zeggen heeft natuurlijk geen audio. Geen audio transfer. En de refresh is ook slecht, de kwaliteit is dus grafisch gewoon minder. TeamViewer heb ik nog niet geprobeerd moet ik zeggen. Maar een software oplossing is eigenlijk altijd bewerkelijk.

Een hardware oplossing is eigenlijk altijd gewoon fijner, vind ik? Dat is eigenlijk altijd zo. Hardware KVM is niet het besturen van een andere PC, het is daadwerkelijk het gebruiken van een andere PC. Een voorbeeld is gaming. Je gaat niet zomaar kunnen gamen op een andere PC met zoiets als TeamViewer, ik bedoel een oplossing als remote desktop of remote view.

Nee de video switching voor deze PC (zeg "pc 1") heb ik al voor elkaar. Audio dus ook. Alleen van PC veranderen betekent een USB dongle (ontvanger) verplekken en dat is nogal lastig. Ik kan niet zo goed lopen ook, dat maakt het lastiger, hoewel het niet relevant is hier.

Ik zat serieus al te denken, ik zit serieus te denken aan allerlei switches en splitters ... aan hardware matige switches om die manier waarop de KVM werkt te veranderen zeg maar. Ik leg het verkeerd uit.

Switches waardoor je de controle hebt over welke VGA poort wordt geswitchet door welke console. Ik bedoel dat omdat ik al een monitor heb op mijn hoofdlocatie ik net zo goed de monitor op de andere locatie kan dwingen een ander beeld te laten zien dan de hoofdlocatie. Dan kan je dus niet tegelijk op beide locaties op dezelfde pc. Aan de andere kant als je wel op beide locaties op dezelfde PC wilt kun je weer niet een verschillend beeld laten zien.

Dus als je accepteert dat je maar n KVM-toetsenbord hebt wat de switching kan doen moet je kiezen tussen "of allebei de monitoren hetzelfde beeld" en "of allebei de monitoren een verschillend beeld".

Ik bedoel dat dan het keyboard switcht naar PC 1 en op dat moment switcht de monitor (op locatie 2) naar PC 2. Als je dan het keyboard switcht naar PC 2 dan switcht de monitor (op locatie 2) weer naar PC 1. Dat is het "alternating" idee. Converse is dat keyboard en monitor 2 gesynched zijn waardoor je altijd hetzelfde beeld hebt (op locatie 2) als wat het toetsenbord (op locatie 1) bedient. Ingewikkeld he :p.

Maar op zich zijn beide dingen handig; als je alleen bent heb je alleen "sync" nodig en als er iemand anders is heb je juist weer "alternating" nodig.

Maar als iemand anders er is kan het ook weer handig zijn om dezelfde te bedienen, als je iets wilt laten zien of zo.

--- Update ---

Op straffe van dat dit mogelijk wordt samengevoegd met het vorige bericht zal ik dan kort even het idee uit de doeken doen wat niet zo'n geweldig idee is maar het is even het idee van nu.

Als ik wil kunnen switchen tussen "alternating" en "sync" zonder daar teveel moeite voor te hoeven doen (wat zou betekenen dat ik de monitor aansluiting op de KVM omwissel) heb je dus iets nodig dat dat makkelijker kan doen, dat die switch kan maken voor je. Nu is het natuurlijk mogelijk om een "gelijk naar kruis" switch te maken door twee splitters op te bouwen met twee switches er achter. Die dan omgekeerd geschakeld (gebruikt) moeten worden, ik bedoel dat je op beide een andere ingang moet kiezen (switch A staat op PC 1, dan moet switch B op PC 2, etc.). Dit gaat dan alleen maar om beeld.

Daarmee schakel je dan 2 monitor kabels van "gelijk" naar "kruislings". Alleen dat kost al 54 euro alleen maar voor dit switch gebeuren. Dan heb je nog niet de KVM zelf. Dat is dus 54 euro om het kruislings switchable te maken en dan heb je nog geen gelijkgeschakeld iets met maar n knop.

(Omdat je dan twee switches hebt die je tegengesteld moet bedienen).

Ik heb tot nu toe nog niet gesproken over VGA en DVI. VGA apparatuur is vrij goedkoop, maar DVI-I apparatuur is eigenlijk niet beschikbaar. Je kunt niet (goedkoop) DVI-D en -A tegelijk switchen, dus geen digitaal en analoog signaal tegelijkertijd, hoewel daar niet echt een goede reden voor is. Dus je moet kiezen tussen DVI-D switching en VGA switching, over het algemeen. Daarnaast zijn er wel dingen die op afstand bediend kunnen worden maar dat begint volgens mij bij vrij duur. Dat wil zeggen dat je heel cheap uit China dingen kan krijgen met een remote control maar niet iets wat je makkelijk digitaal kunt aansturen, dat begint weer bij ca. $52 maar er is misschien iets dat via het network bediend kan worden voor ca. $25 maar die komt dan weer met een 9V voeding wat lastig is.

blauw-2x2-mini-vga.jpg


--- Update ---

Deze heeft dan weer een usb (5V) aansluiting en komt met afstandsbediening. De meeste Chinese producten zijn oerlelijk off factory en doen meer denken aan jaren 70 retro dan iets anders. Soms schrijven ze engelse woorden zoals "SWTICH" verkeerd en brengen die dan (jaren?) in productie.

retro-2x1-mini-vga-usb.jpg


--- Update ---

Dit is dan weer een volledig KVM model. Die dingen kosten niet meer dan 8 euro.

cute-2x1-kvm-switch.jpg


Inclusief verzending, that is.

--- Update ---

Dit het het apparaat wat ook in Nederland te koop is maar dan onder een ander merk als Knig ofzo:

cheap-2x1-mini-vga-no-power.jpg


Het kost zo'n 3,50. Inclusief verzending. :p.

--- Update ---

Alleen voor DVI is praktisch niets te krijgen of het is "schreeuwend" duur.

Maar goed het idee was dus....

Code:
DVI kabel --------> splitter --> A  |
                             --> B  |   (A+C) --> switch ---->
DVI kabel --------> splitter --> C  |                            KVM  ----> monitor
                             --> D  |   (B+D) --> switch ---->

Het enige nadeel hiervan is dat je die twee switches afzonderlijk moet bedienen. Maar nu heb je dus wat ze noemen een 2x2 matrix switch en het kost zo'n 40 euro als je dus chinees shopt. En twee maanden wacht op de levering. Ja het goedkoopste is 28 euro. Dan ga je van 2x DVI (male) naar 2x DVI (male) met dus een 2x2 switch ertussen.

Alleen VGA natuurlijk.

Je hebt alleen geen enkele vorm van remote control maar dat is ook niet echt de bedoeling. De eerst goedkoopste remote control crap via UTP kost dus al aardig wat meer (ca. 40 euro extra) en de eerst goedkoopste Nederlandse matrix switcher is 120 euro. Maar die heeft dus geen remote control. De eerst goedkoopste Nederlands-aanschafbare RS-232 VGA switcher is zo'n 60 euro en daar heb je er dan twee van nodig. De eerst beschikbare chte remote-controlled 2x2 Matrix is van ... nee die heb ik niet gevonden.

Blackbox heeft een 4x2 DVI matrix switcher voor 300 euro. En een 2x1 VGA switcher voor 200 euro. Wat een ander merk dus verkoopt voor 60 euro. De enige 2x2 VGA matrix met afstandsbediening kost ca. $70 van Chinese makelij en heeft een crappy afstandsbediening.

De enige 2x2 VGA matrix met afstandsbediening en RS-232 kost ca. 125 dollar. De enige schappelijke DVI-D switch is zo'n 40.

schappelijke-dvi-d-switch.jpg


Eigenlijk kan je concluderen dat DVI gewoon niet beschikbaar is of het is schreeuwend duur, en dat of VGA of HDMI de enige oplossingen zijn. En alle switchers voor DVI (op eentje na) zijn eigenlijk DVI-D.

De enige DVI-I switch die er goed uit ziet kost 125 euro. Uit "Nederland". Taiwans merk.

Aten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In case anyone cares....

cubiq-setup.png


Dit is wat ik nu bedacht heb. De VGA switch is de "master switch" die de monitor switcht tussen "black" en "kvm".

Met andere woorden als je aan "black" zit en je wilt die monitor ook daadwerkelijk gewoon echt op zwart hebben (de zwarte pc) dan kun je deze loshalen van de KVM en rechtstreeks op zwart zetten (via de splitter).

Als je de monitor echter naar KVM schakelt (via de master switch) dan zal de monitor het systeem volgen waar het toetsenbord mee werkt.
 
Je hebt er een mooi plaatje van gemaakt, xennex. Mijn complimenten daarvoor. Maar verder ben ik allang het spoor bijster geraakt.
Toen jij dit topic startte op 3 december dacht ik nog even dat het over een eenvoudige kvm switch ging, waardoor je met 1 toetsenbord, 1 muis en 1 monitor 2 computers kunt bedienen. Zoiets heb ik ook wel gebruikt (en nog steeds liggen). Met 1 druk op de switch schakelde ik dan over van computer A naar computer B. Was wel handig, als je ruimtegebrek hebt.
Ik maakte echter gebruik van een bedrade muis en toetsenbord en van de VGA (D-sub) aansluiting op de monitor. Jij hebt duidelijk andere wensen.
Ik reageer hier alleen even om te laten merken dat er toch wel mensen zijn die jouw topic lezen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oh dank je wel, dat is lief hoor.

Het gaat echt om meerdere PCs met meerdere PCs, om het zo te zeggen.

In bovenstaande situatie (het plaatje) is het maar n computer (toetsenbord+muis+monitor) (dus n plk) die beide computers bedient.

Nu is dat standaard KVM toch?

Maar de plek bij de ndere computer bedient ook d computer. Dus niet alleen kun jij die computer bedienen, de persoon die daar zit kan dat ook. Dat komt gewoon omdat die computer zowel is aangesloten op de KVM, als op het eigen toetsenbord en muis (en monitor).

Mr je kunt n monitor natuurlijk niet aansluiten op twee bronnen. Dat wil zeggen die moet f aangesloten zijn op de KVM, f op de eigen computer direct.

f die monitor moet gewoon twee ingangen hebben en daar tussen kunnen switchen, maar dat heeft die van mij op het moment niet. Daarom is het nu wat ingewikkelder. Daarom die extra switch; omdat de monitor het zelf niet kan.

Wat het wel mooier maakt is dat die switch nog RS-232 bediening heeft ook waardoor ik het zou kunnen automatiseren :p. En hij heeft een afstandsbediening :p. Alles bij mij in huis heeft nu een afstandsbediening :p (omdat ik moeilijk kan lopen).

Maar simpel gezegd:

- het is gewoon n computer die door twee computers (personen, werkplekken) bediend kan worden.

- de nder computer (de hoofd computer) kan dat niet; die is van 1 persoon, maar.... die persoon kan wel de monitor van de andere computer switchen naar de eigen computer. Lol, ingewikkeld. Ik maak nog wel eens een plaatje waar alles op staat, want de HDMI receiver staat er niet op en de USB verbindingen ook niet.

Maar dit is het resultaat nu: (als ik het genstalleerd heb, en ik moet nog een maand op een zending wachten).

* "Ik" kan de witte pc bedienen n de zwarte PC.
* "Mijn vriendin" kan alleen de zwarte PC bedienen.
* "Ik" kan het beeld van de witte PC op de monitor van de zwarte PC toveren.
* "Mijn vriendin" kan besluiten om alleen het beeld van de Zwarte PC te willen zien.

* Zij kan dus de effecten van de (VGA) switch ongedaan maken. Dat wil zeggen zij kan de VGA switch gebruiken om niet de KVM te willen zien, die het beeld geeft op dat moment (mogelijk) van mijn (Witte) PC.

* Dus degene die bij Zwart zit kan besluiten welk beeld getoond moet worden: Zwart of KVM.

* Dat zou ook mogelijk zijn met een ordinaire monitor met een ingangsselector.
* Maar het grappige is dat ik dat ding straks misschien over RS-232 (seriel) kan bedienen ook n het heeft een afstandsbediening (infrarood) dus ik heb dan feitelijk een monitor die ik digitaal kan bedienen wat betreft ingangselector.

Het spijt me dat ik het niet beter uit kan leggen. Ik zal het plaatje wel uitbreiden met de HDMI en de USB kabels :p. Maar dat is zo ingewikkeld en moeilijk om te doen :p.
 
Krijg ik de indruk dat jij geen Windows maar Linux gebruikt?
Zo ja, welke distributie?
 
Ik zit op dit moment in Windows 10 (al weer een tijdje) maar inderdaad gebruik ik soms veel Linux. Ik gebruik Kubuntu (nu 16.04).

Maar dat is ook de reden dat het voor mij allebei de kanten op moet werken, hoe meer gebaseerd is op software, hoe lastiger het voor mij wordt.

Laat ik zeggen dat deze PC (wit) alleen Windows 10 draait omdat Linux op de een of andere manier de AMD software RAID niet goed ondersteunde. Ik ... weet nog steeds hoe ik alle arrays kan activeren in Kubuntu, hoewel het dan in OpenSUSE weer wel werkte, wat vreemd is, maar ik heb er nog geen studie naar gedaan.

De andere PC (Zwart) draait dan Windows 10 en Linux. Vervolgens ondersteunt OpenSUSE die software raid wel maar kan er weer niet van opstarten en dat is weer ontzettend veel gedoe om dat uit te zoeken hoe je dat dan voor elkaar kan krijgen.

--- Update ---

Ik heb het plaatje wat uitgebreid. Niet erg mooi gedaan, maar dit is de totale situatie nu (straks).

Q. E. D., of copyright Bart (c). :p.

cubiq-setup_expanded_new.png


Zoals je ziet bedient het spul bij Zwart gewoon Zwart.

Het spul bij Wit (laten we zeggen bij de Witte monitor) (TV) bedient de KVM die dus zowel zwart als wit kan bedienen.

Dus Zwart heeft feitelijk 2 sets aan controls, wit 1. Dat gaat zo makkelijk met USB tegenwoordig.

Zowel zwart als wit hebben twee beeldschermen: ze kunnen allebei (via de KVM) op de monitor en ze kunnen allebei (via de Receiver) op de TV. Dat zijn dus allebei switches. De ene switch wordt bediend met het toetsenbord (Logitech, de zwarte) en de andere wordt bediend met de afstandsbediening van de receiver (of de receiver zelf natuurlijk).

De TV wordt dus "dubbel bediend" maar de monitor ook via de KVM. Wat is nu het geval echter van deze setup (switch na de KVM): als ik wil kan ik de monitor loskoppelen van de KVM door hem op Zwart te switchen. Dat is de horizontale lijn van Zwart naar de Monitor.

Beide PCs hebben dus een HDMI uitgang (die naar de Receiver gaat) en een DVI uitgang (die naar de KVM en de splitter gaat). Dus dat is voor beide computers een dubbele monitor aansluiting die je dan moet clonen in Windows (of in Linux) om op beide schermen hetzelfde beeld te hebben, zodat je makkelijk kunt switchen van beeldscherm. Omdat de Receiver altijd aan staat is dit niet zo erg voor het systeem, er wordt niet gereconfigureerd (heel erg) als de TV uit gaat.

In Linux kan het vrij moeilijk zijn though en je moet zorgen dat je hoofdscherm de juiste resolutie hebt. In mijn geval heb ik de monitor op 1440x900 normaal en de TV op 1360x768. Dat is dus dicht bij elkaar. In Windows krijg je dan dat je een rand krijgt op een van de twee monitoren (met nVidia tenminste). In Linux kun je het zo instellen dat de 1360x768 geschaald wordt naar 1400x900 of feitelijk schaal ik vanaf 1402x900 naar 1360x768, dat klinkt gek maar dan heb ik het beste beeld (als het origineel dus 1400x900 is, krijg ik op de TV daar een kopie van alsof de schaling plaatsvindt vanaf 1402x900 ofzo). (1400x900 is 16:10 maar 1360x768 is 16:9 dus dat is niet gelijk hetzelfde te maken zo mooi).

Dus dat is wel het nadeel, je zit met extra gedoe omdat je twee monitoren aan het klonen bent met verschillende resoluties. Maar het werkt wel dusverre. Als ik nu dit beeld (1360x768) op de Monitor zou zetten dan zou je dus een resolutie krijgen van 1400x791 ongeveer met twee zwarte balken om de 791 op te vullen tot 900 (snap)?.

Dat is op de monitor niet zo prettig omdat het beeld dus vergroot wordt dus scherp is het niet (in Windows). In Linux is het ook niet scherp maar heb ik meer controle (met meer gedoe, dat wel). En als ik wil kan ik het scherp maken (geloof ik).

Met andere woorden het voornaamste gedoe van dit systeem is de verschillende resoluties. Als je een monitor hebt van 1080p en ook een TV van 1080p zal dat dus in elk geval niet uitmaken.

Ik kan dit plaatje nog wel verbeteren maar ik heb nu gewoon junk eraan toegevoegd (originele plaatje is nog hetzelfde, zoals je ziet).

--- Update ---

Ik zal zeggen dat het nog ingewikkelder is :p.

Maar dat komt door de audio.

Eigenlijk een losstaand iets. De receiver heeft twee zones, en de luidsprekers (2) bij de Computer (Monitor, Zwart) staan op een andere zone dan de luidsprekers in de huiskamer zeg maar.

Alleen de luidsprekers van Zone 2 kunnen alleen aangestuurd worden met Analoge audio. Da's leuk, maar voor de rest gebruik ik Digitale audio (te weten, meestal gewoon 5.1). Nu moet je dat normaal gesproken op de Receiver met elkaar kunnen combineren.

En dat kan, als je Toslink (SPDIF) + analoge audio naar de receiver stuurt gaat dat prima. Waarom? Beide zitten dan op dezelfde geluidskaart dus voor Windows (of Linux) maakt dat geen verschil, het signaal wat je over Toslkink / SPDIF stuurt gaat ook automatisch gelijk over Analoog omdat het dezelfde geluidskaart is.

Maar je hebt ze allebei nodig. En toen had je HDMI en toen was het kut. Waarom? HDMI heeft geen analoog. Maar het is wel een andere geluidskaart, het is een ander "device" dan je reguliere geluidskaart (of onboard).

Dus hoe ga je nu weer audio sturen over zowel HDMI als Analoog, als het verschillende devices betreft? Wel, dat kan. Met "Stereo Mix" van Realtek en Via. Maar het werkt niet voor 5.1 en werkt dus blijkbaar alleen met de analoge uitput, en ik kan het dus alleen gebruiken als ik de analoge uitgang als hoofduitgang gebruik en en dan daarna nog een keer uitstuur over HDMI. Da's kut.

Dus dat werkt al weer niet. Nou dan zeg je dan gebruik je de Optische (SPDIF) uitgang toch? Jawel maar mijn receiver is zo stom dat hij HDMI altijd voorrang geeft over S/PDIF ook als er geen signaal op zit :p :p :p. Oeps.!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan