• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Langzame Computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

ATFGro

Bekend gezicht
Lid geworden
22 jan 2012
Berichten
107
Waarderingsscore
0
Geacht Forum,

Sinds kort loopt (het register van) mijn laptop vol met rommelfiles. Daardoor is de laptop traag en kunnen soms geen programma's gestart worden of het duurt verschrikkelijk land voordat een app opkomt. Het lijkt alsof er een (malware)generator constant files in het systeem pompt. Als ik met ncleaner een System Clean doe worden er heel veel (van honderden tot meerdere 10-duizenden) files verwijderd (ncleaner noemt dat reg entries, de naam van de verwijderde files is FormData (zie bijlagen)).

Andere registercleaners als Wise Care, Winutilities en Spybot herkennen deze rommel niet!

Gaarne advies en support hoe dit probleem kan worden opgelost.

Met dank, ATFGro
 

Bijlagen

  • ncleaner 10maart.docx
    128,1 KB · Weergaven: 3
  • IMG_20200310_142247.jpg
    IMG_20200310_142247.jpg
    6,4 MB · Weergaven: 6
Begin met en scan met Malwarebytes en Adwcleaner.
Registersleutels vertragen de boel niet, wat staat er in de logboeken?
 
Download
52063a40e2e64-Farbar_Recovery_Scan_Tool_canned.png
Farbar Recovery Scan Tool 32 of 64 bit van één van de onderstaande links
Farbar Recovery Scan Tool 32 bit (x86)
Farbar Recovery Scan Tool 64 bit (x64)
Downloadlokatie: Dit programma absoluut naar het bureaublad downloaden dan wel daar naar toe verplaatsen!
Opmerkingen
: Alle openstaande programma's en webpagina's dienen afgesloten te zijn.

Antivirusprogramma en actieve malwarescanners dienen al voor je FRST.exe start gedeaktiveert zijn!
Hier en hier vindt je gegevens hoe antivirusprogramma's en spywarescanners te deaktiveren.

FRST opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: dubbelklik op FRST.exe.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: via rechtsklik op FRST.exe of FRST64.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

FRST start op:
  • Wanneer het programma is geopend klik dan op de knop Yes bij de disclaimer.
  • Druk vervolgens op de Scan knop.
  • Aansluitend zullen twee logbestanden - FRST.txt en Addition-txt aangemaakt worden en op het bureaublad opgeslagen worden.
.

Voeg beide logs toe aan jouw volgende antwoord.

Hoe de logs bij te voegen, kijk dan hier:
 
Beste Abraham54,

Dank voor uw reactie.

Bijgaand 2 kopieën van de logboeken Systeem en Toepassingen (vraag van Lange Pier, zijn misschien niet meegekomen vanwege de ongeldige extensie) en de logbestanden van FRST64.

Met dank, ATFGro
 

Bijlagen

  • Addition.txt
    46,2 KB · Weergaven: 3
  • FRST.txt
    144,6 KB · Weergaven: 1
Hallo ATFGro - welcome back.

Installeer in Chrome en ook in Firefox uBlock Origin!

Spybot gaat jouw computer uit, waardeloze scanner en het zelfde geld in mindere mate voor SAS.
Malwarebytes MBAM is gewoon de beste!


Waarschuwing: onderstaande bewerking is enkel voor deze computer bedoeld,
het toepassen hiervan in een andere computer zal tot schade in Windows leiden.


We gaan
51a5c8edc4692-icon1337952077.png

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) opnieuw gebruiken.

Download de bijgevoegde Fixlist.txt naar de dezelfde locatie
of verplaats Fixlist.txt naar waar ook FRST.exe aanwezig is.​

Farbar Recovery Scan Tool (FRST.exe) met de fixlist.txt gebruiken
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8 en Windows 10: via rechtsklik op
    577bf0efb8088-FRST.png
    FRST.exe en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
  • Als het programma wordt gestart, klik dan op Ja in de popup.
  • Druk op de Fix knop.
  • Na de fix wordt een logbestand - Fixlog.txt - in dezelfde locatie aangemaakt van waaruit FRST.exe is gestart.
  • Voeg Fixlog.txt als bijlage toe aan jouw volgende bericht.
 

Bijlagen

  • Fixlist.txt
    5,7 KB · Weergaven: 2
Hallo Abraham54

Bijgaand de Fixlog.
Ik heb daarna nCleaner nogmaals laten checken, met als resultaat dat het probleem er nog is (bijlage).

Groet, ATFGro
 

Bijlagen

  • Fixlog.txt
    15,8 KB · Weergaven: 2
  • nCleaner check na FRST met Fixlist.docx
    128,2 KB · Weergaven: 2
Ik heb nCleaner onderzocht en wat jij meld aan verwijderde registry entry's zullen die van MS zijn die terugzet worden.
Met als gevolg dat je in de war wordt gebracht omdat hetzelfde aantal weer gevonden wordt.
Mijn conclusie: nCleaner reinigt het Windows register te rigoreus.

Daarbij is het feitelijk ongezond voor Windows dat het register continu onderworpen aan registercleaning.
Ook moet je weten dat allang onderzocht is wat een schoon- versus vuil Windows register doet met de prestaties van de computer.
Helemaal niks namelijk; dat ligt aan het feit dat Windowse enkel dat uit het register laadt, dat benodigd wordt.

Hoe staat het inmiddels met de traagheid?
 
Beste Abraham54

Dat verklaart mogelijk waarom de andere registercleaners niets vinden.
Toch is er iets niet in orde. Wij hebben een identieke 2de laptop die dit probleem niet heeft. Geen grote opruiming bij activeren ncleaner.
Het andere vreemde is dat dat de foute laptop nog steed traag wordt als de laptop gebruikt wordt en daardoor apps en windowsfunkties na aktiveren of niet opstarten (rondje blijft draaien) of pas na lange tijd opstarten. Dat gebeurt o.a. ook bij taakbeheer en bij start.
Na de ncleaner scan reageert de laptop (even) sneller om ogenblikken later weer trager te worden.
Het is frustrerend. Bij W7 had ik deze problemen niet en er lijkt iets goed mis te zijn aangezien onze andere laptop dit niet vertoont, ook niet bij of na cleanen met ncleaner.
Kortom, helaas nog steeds langzaan.

Groet, ATFGro
 
Waar draait jouw computer op - een harddisk of een SSD?

En welk type Acer precies gebruik jij?
 
Hallo Abraham54,

De laptop is een Acer ASPIRE 7 A715-74G-544W, met 512 GB SSD.

Ik heb nog liggen denken aan het probleem van de grote hoeveelheden files (FormData) waardoor het lijkt dat die de laptop vertragen.
Met nCleaner worden die verwijderd en dan is de laptop sneller. nCleaner noemt dat verwijderde key's (removed key) maar de cleaning gebeurt met het onderdeel "clean system and applications" en niet met "registry clean and repair". Met dit laatste onderdeel wordt niets bijzonders gevonden. In het onderdeel clean system and applications is aangevinkt: 1583923497675.png

en dat lijken allemaal datafiles en geen registeritems. Lange Pier merkte in de eerste reactie na mijn noodkreet op dat registersleutels de boel niet vertragen, maar geldt dat ook voor heel veel niet-standaard registersleutels?
Waardoor kunnen zoveel file (soms meer dan 60000!) het systeem vertragen als het geen registersleutels zijn? Het lijkt een constante DDOS aanval van binnenuit. Op een of andere wijze is een file-tje of appje binnengedrongen, niet gezien door de firewall en de anti-virus. Misschien in een gezipte applicatie meegekomen en bij uitpakken geïnstalleerd?
Het rare is dat dit "mechanisme" -wordt kennelijk actief na opstarten van de laptop- ook niet zichtbaar is in de set actieve processen (of het moet zich onzichtbaar verbonden hebben met een actief windows proces, waardoor dat niet met bijv. taakbeheer zichtbaar is).

Zomaar een aantal gedachten. Geen idee of dat helpt (hoop van wel).

Groet, ATFGro
 
Hoe zijn de computers bij jouw thuis met internet verbonden?
Gedraad of via WiFi?
 
Hallo Abraham54,

Internetverbinding in beide gevllen, kabel en WiFi.

Via een ander probleem zou het zicht op dit probleem kunnen veranderen. De laptop waarmee ik het genereren van FormData files heb ontdekt had W10 update 1909 (de november update). De andere laptop waarin het FormData probleem zich niet voordeed (nCleaner gaf het niet als gigantisch file cleaning) had nog de april update 1903.
Nadat ik ge-update heb (1903 naar 1909) geeft nCleaner ook hierin het FormData probleem in grote aantallen.

Zonder het te kunnen beredeneren heb ik het gevoel dat de nieuwe (en laatste) update de oorzaak ik van het genereren van deze files.
De laptop met de nieuwe update heeft geen app-jes, programma's, ed. gedownload en ik heb alleen maar volgens de windows regels de update gedaan (via start-instellingen-bijwerken) en daarna nCleaner gedraaid om te kijken of hier het probleem zich ook voor zou doen. En ja dus, ruim 75000 files.
Daarom verdenk ik de laatste versie van W10 ervan dat er iets niet goed zit.

Clean System and Applications in nCleaner moet wel 2-4 keer achter elkaar gestart worden voordat het fenomeen zich voordoe, maar soms gebeurt dat ook al bij de eerste keer.

Het maakt het er niet makkelijker op.

Groet, ATFGro
 
Jouw verhalen komen op mij over alsof je een nCleaner obsessie hebt.

Ik stel jouw voor Windows 10 op een schoongeveegde SSD schoon te installeren.
Als office pakket stel ik je voor om Free Office 2018 van Softwmaker te gebruiken.

Je hebt daar wel een licentie voor nodig en die krijg je met achterlaten van jouw gegevens.

En dan kan het het gebeuren dat je over een paar maanden de mogelijkheid krijgt het volledige pakket voor 5 computers voor onder de 20 euro te kopen.

Bovendien ben je dan verlost van de Acer Crapware.
 
Hallo Abraham54,

Haha, nCleaner obsessie. Misschien, maar als ik afwijkende resultaten zie, die ik niet eerder gezien heb, krijgt het extra aandacht van mij.

Een schone W10 installatie is wel rigoureus. Zal dan terug moeten naar de leverancier omdat ik de code niet heb. Staat ook niet aan de onderkant van de laptop.

Wat bedoel je met Acer Crapware? Ik heb al een aantal door Acer geïnstalleerde apps in het start menu weggehaald.

Over Free Office 2018 zal ik nadenken. Ik gebruik nu WPS Office als back-up voor MS Office 2007 (waar ik nog heel goed mee uit de voeten kan en ook de mogelijkheid heb om dat te installeren).

Groet, ATFGro
 
Hoi, met Crapware wordt de door door computerfabrikanten meegeleverde software bedoeld.

Een schone installatie is aan te bevelen, want dan zal je merken dat Windows veel sneller is dan de oorspronkelijk meegeleverde Windows.

Bovendien is er dan een schoon Windows register.

En zie ook hoe je de SSD extra kan trimmen:
 
Eens win10 op je pc heeft gestaan heeft ie geen code meer nodig (zit in het bios). Gewoon installatieprocedure volgen zonder nummer in te vullen en windows activeert automatisch bij eerste verbinding met internet.
 
Eens win10 op je pc heeft gestaan heeft ie geen code meer nodig (zit in het bios). Gewoon installatieprocedure volgen zonder nummer in te vullen en windows activeert automatisch bij eerste verbinding met internet.
Bij mij niet hoor, is alleen bij OEM versies.
Digitale activering werkt anders.
 
Bij mij werkt dit ook met retail versie(s)!
En trouwens, fabriekscomputers (zoals Acer) hebben allemaal een oem-versie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan