• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Laptop afsluiten kan niet via het scherm.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Trein2010

Junior lid
Lid geworden
19 feb 2014
Waarderingsscore
3
Dag allemaal. Ik kreeg bij het afsluiten van mijn laptop een melding, dat er een windows-update was en ik koos voor "bijwerken en afsluiten". De update bleef echter hangen op 92% en de laptop reageerde nergens meer op. Ik besloot uiteindelijk om de stekker uit het stopcontact te trekken en te wachten tot ook de accustroom zou stoppen en de laptop zou sluiten. Dat gebeurde ook, maar bij het weer opstarten via de startknop verscheen er een blauw scherm met een grote dubbele punt en een soort half maantje daarachter, alsmede de mededeling, dat de laptop verkeerd was afgesloten en dat er een herstel gemaakt zou worden. Maar dat gebeurde niet en dat scherm bleef zich steeds herhalen.
Met veel moeite heb ik uiteindelijk het gewone startscherm weer terug gekregen met alle apps e.d. er op en nu kan ik de laptop weer starten en afsluiten via de startknop, maar als ik "afsluiten" via het scherm kies, dan krijg ik bij het opstarten weer dat blauwe scherm met de dubbele punt en het ) teken en dan begint de ellende weer opnieuw. Ik heb al van alles geprobeerd, maar kan de echte oorzaak van dit probleem niet vinden. ik hoop, dat iemand daar bij kan helpen.

Voor de volgende keer: Powerknop ingedrukt houden tot de computer uit gaat.

Windows 10 of windows 11?

Klik op start, instellingen, windows update, Geavanceerde opties, herstel en dan Problemen oplossen zonder u pc opnieuw in te stellen. Kies dan andere probleemoplossers en dan die van Windows update uitvoeren.

Als hij nog niet herstart is, herstart de computer daarna.

Klik op start en zoek naar "command prompt". Voer deze uit als administrator.
In het venster dat verschijnt typ (beter, kopieer en plak) de volgende opdracht:

Code:
DISM /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth

Dit kan een tijd duren. Laat het lekker lopen en als het klaar is herstart je de computer. Kijk of het probleem is opgelost.

Dank voor het antwoord. Ik had het er even bij moeten zetten: mijn laptop draait op windows 10. Helaas loop ik bij de eerste mogelijkheid even vast. Ik klik op de windows toets + I, dan kom ik bij instellingen, dan kies ik de optie "bijwerken en beveiliging" en kies aan de linkerkant van het scherm voor "windows update", dan geavanceerde opties, maar dan zie ik nergens iets van herstel. Alleen opties voor bijwerken, meldingen van updates en updates onderbreken. Kan je daar a.u.b. nog even wat nadere info voor geven?
Aan de tweede optie met command prompt ben ik nog niet toegekomen.

Inmiddels heb ik de opdracht met "command prompt" gedaan, maar er blijft iets niet goed. Gelukkig krijg ik niet meer dat blauwe scherm met de dubbele punt en de ). De situatie is nu zo: ik kan de laptop starten en afsluiten met de startknop (powerknop op de laptop). En ik kan ook afsluiten met het symbool van de startknop op het scherm, via aan/uit en dan kiezen voor afsluiten. Maar dan start de computer direct weer op. Op die manier kan ik dus nog niet goed afsluiten. Wat kan ik daar nog aan veranderen?

Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Herstel . daar kan je een herstelpunt weerzetten, indien er zijn gemaakt uiteraard.

Sorry, ik heb helaas geen backup. Ik gebruik de laptop niet zo vaak, maar het was wel beter geweest om eens een backup te maken. Is er nog een andere oplossing mogelijk?

Hoe technisch ben je?
Je kunt een Live Windows of Linux omgeving maken op USB en daar vanaf opstarten.
Dan kan je eenvoudig al je bestanden backuppen en vervolgens gewoon Windows opnieuw installeren.

Inmiddels heb ik de opdracht met "command prompt" gedaan
Kun je het volgende commando nog eens via command prompt proberen?
Wel command prompt als administrator openen.

sfc /scannow

Let op de spatie tussen sfc en /scannow.

Geeft die als hij klaar is dat er geen fouten zijn of heeft die ook nog iets gerepareerd?

Sorry, ik heb helaas geen backup. Ik gebruik de laptop niet zo vaak, maar het was wel beter geweest om eens een backup te maken. Is er nog een andere oplossing mogelijk?
wat ik bedoel dat is een herstelpunt (kan je vergelijken met een backup)maar deze word automatisch door windows gemaakt tenminste als je deze hebt aangevinkt? kijk eens of er een herstelpunt staat de dag voor je het probleem had,indien aanwezig kan je die weerzetten.bijvoorbeeld je hebt een herstelpunt staan van bv 16-07-24 en al wat je dan zo downloaden of plaatsen of updates die op 17-07-24 is gedaan, als je dan die herstelpunt van 16 -07 neemt.Dan ben je alles wel kwijt wat er op 17-07 op je pc is gezet begrijp je @Trein2010 dus ook je probleem is hierdoor verdwenen.

Dank voor alle raad. Ik heb eerst command prompt weer gedraaid met de nieuwe code. Daarbij is wat gevonden en hersteld, maar het probleem met de aan/uit knop op het scherm bleef, dus steeds opnieuw starten, als ik op het symbool voor afsluiten drukte. Een vraag was ook "Hoe technisch ben je?". Niet dus, maar ik kan wel iets. Uiteindelijk heb ik "opnieuw opstarten" geprobeerd en toen kreeg ik wederom het blauwe scherm van het begin met steeds de tekst "automatisch herstel voorbereiden" en dat blijft zich herhalen. Ook met een aantal keren de powerknop van de laptop in- en uitschakelen krijg ik het gewone opstartscherm niet meer terug. Het probleem zit dus een beetje bij dat "opnieuw opstarten" bij de optie aan/uit op het scherm. Ik hoop, dat ik het zo goed uitgelegd heb. Zolang dat blauwe scherm met :) er is, kan ik dus niets meer doen op de laptop.

het blauwe scherm van het begin met steeds de tekst "automatisch herstel voorbereiden" en dat blijft zich herhalen
Staat daar alleen dat? Of is daar ook een bepaalde code te zien? Bijv. IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL of General Exception error (Fatale uitzondering) en evt. een code erbij zoals 0xC000000E of iets in die geest?

Er staat alleen: voor meer informatie over dit probleem en mogelijke oplossingen naar https:/www.windows.com/stopcode. En als je belt, geef de volgende gegevens door: stopcode: PAGE_FAULT IN NONPAGED AREA. Maar ik ben net weer terug gekomen in het gewone opstartscherm met alle icoontjes, nadat ik steeds zomaar herhaaldelijk zat te drukken op de powerknop. En nog steeds kan ik afsluiten met de powerknop en weer starten zonder problemen en ook via het scherm met de optie aan/uit en dan afsluiten. Het probleem met dat blauwe scherm ontstaat alleen als ik op "opnieuw opstarten" druk. Wat een raar probleem. Ik kan nu wel met de laptop werken, alles doet het weer, maar er zit dus iets nog niet goed. Maar wat?

Er staat alleen: voor meer informatie over dit probleem en mogelijke oplossingen naar https:/www.windows.com/stopcode. En als je belt, geef de volgende gegevens door: stopcode: PAGE_FAULT IN NONPAGED AREA. Maar ik ben net weer terug gekomen in het gewone opstartscherm met alle icoontjes, nadat ik steeds zomaar herhaaldelijk zat te drukken op de powerknop. En nog steeds kan ik afsluiten met de powerknop en weer starten zonder problemen en ook via het scherm met de optie aan/uit en dan afsluiten. Het probleem met dat blauwe scherm ontstaat alleen als ik op "opnieuw opstarten" druk. Wat een raar probleem. Ik kan nu wel met de laptop werken, ales doet het weer, maar er zit dus iets nog niet goed. Maar wat?

PAGE_FAULT IN NONPAGED AREA.
Dat duidt vaak op een RAM probleem, maar hoeft niet altijd zo te zijn.

Aangezien het probleem bij jou ontstond bij de windows update, zou je nog eens kunnen proberen de probleemoplosser voor windows updates te draaien. Daarna nog eens de updates, wie weet.

Je hebt hem aan de praat.
het snelste is je persoonlijke bestanden ergens op te slaan| en vervolgens een schone installatie te doen vanaf een usb stick of vanuit systeem herstel

Las vanochtend dit bericht. Eén van de reacties: 'Ik heb verleden week hetzelfde voorgehad. Van alles gedaan maar krijg het blauwe scherm niet meer weg'. Lijkt er toch wel sterk op dat dit probleem van TS een Microsoft update-dingetje is.

Gevalletje 'foutje bedankt': toen ik het bericht vanochtend las zag het er allemaal nog héél anders en minder ernstig uit, ook het gelinkte bericht :unsure:

Dank voor al jullie reacties. Ook ik was verrast door deze plotselinge wending. Ik laat het nu even los tot het volgende weekend. De verkeerde verschijnselen zijn nog niet weg, maar dan ga ik met iemand anders bekijken, wat we nog verder kunnen doen of dat we misschien beter kunnen wachten op een nieuwe update van windows, waarin alles gerepareerd wordt.

Zie je in Apparaatbeheer ergens een melding voor een tak staan ? (Rechtsklik 'Start' voor Apparaatbeheer)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan