• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Laptop gaat gelijk naar veiligemodus

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerjoy

Gewaardeerd
Lid geworden
6 jan 2012
Waarderingsscore
3
Goedemorgen. Mijn pc start vanaf vanmorgen gelijk in veilige modus en wil niet meer normaal opstarten. Is hier iets aan te doen zodat ik weer normaal op mijn pc kan gaan. Alvast bedankt dat je het leest.

Als 'ie opgestart is, houd dan de aan -en uittoets eens een seconde of 15 vast. Als de machine dan uit is gegaan, start 'm dan nog eens op. Gebeurt het opnieuw?

Ik heb de min teken - en uittoets vast gehouden maar bij mij hoef ik geen 15 seconden te wachten. De desktop gaat gelijk uit. Hij gaat toch naar veilige modus daarna.

Als je in de veilige modus zit, dan worden er opties aangeboden. Heb je er al een of meerdere geprobeerd?

Ik heb geen enkele optie gezien of misschien kijk ik verkeerd. Er gaat verder niets open of zo. Misschien moet ik een screen shot naar je toesturen. Ik zie alleen beperkte icoontjes op mijn scherm staan. Wat ik wel zie wanneer ik ging afsluiten is een melding dat Task Host Window op de achtergrond taken uitvoert en nog niet kan sluiten. Maar nu komt het ook niet meer na de laatste drie keren dat ik de pc heb opgestart.

In wezen is de oorzaak van het euvel simpel (en toch ook weer niet) : er is een probleem met de machine hardware / de installatie van Windows / bepaalde apparaatdrivers / herkenning van harddisks.
In de veilige modus zou je verder moeten kunnen om zo in Windows naar apparaatbeheer te gaan en daar te zoeken naar uitroeptekens en / of cirkels met rode kruisen erin voor bepaalde items.

In apparaatdrivers zie ik alleen bij USB-Scanner een uitroep teken. Verder niets en dat maakt het zo moeilijk. Normaal zou ik met systeem herstel mijn windows terugzetten naar een eerdere datum maar daar staat de automatische herstel maken uit, wat ik zelf niet heb gedaan. Ik ga nooit spontaan naar deze knoppen als ik daar echt niets heb te zoeken. Misschien heb je een ander idee.

Ik heb de probleem oplosser van windows gebruiks en deze gaf aan dat windows search het niet doet. Ik heb de oplosser deze laten repareren maar hij gaat daarna toch naar veilige modus.

Als het goed is moet je in het 'dos-scherm' (opdracht prompt) kunnen komen.
Onder Windowsknop naar systeem, rechtse muisklik op Opdrachtprompt en dan "meer", uitvoeren als administrator.
Zorg er dus voor dat je als adm. ingelogd bent. Type daar in

sfc /scannow

En Enter

Let op de juiste schrijfwijze, m.a.w. een spatie achter sfc en dan de rest.

Ik heb sfc /scannow uitgevoerd. Er moed ergens een log zijn.

Na afloop van de scan 'vertelt' sfc je óf er problemen zijn gevonden en óf sfc ze heeft kunnen fixen.

Zie ook : logje van sfc

Vond sfc niets of vond 't dat wel maar sfc kon het niet fixen, dan is er meer aan de hand.

@gerjoy : ik ben in mijn eerste berichtje als reactie op jouw vraag misschien wel het allerbelangrijkste vergeten te vragen:

is er voorafgaande aan het niet meer correct willen opstarten (bijv. de dag ervoor of zo) iets 'redelijks' belangrijks aan het systeem veranderd, bijv. een grote update van de een of andere app of iets anders van enige importantie?

Er stond wel dat er het een en ander hersteld is maar toch start de pc niet normaal op. Wat je zegt klopt dat windows updates geïnstalleerd heeft maar normaal heb ik er geen problemen mee maar nu je het zegt, zou het best wel kunnen.

Dan wordt het ietsje lastiger. Je zou kunnen proberen de laatste update te verwijderen.
Wat sfc betreft : als dat tooltje problemen vond en ze heeft kunnen oplossen dan is dat al mooi.

Het zijn windows update van microsoft office 2007

Naar Windows update gaan en die update(s) verwijderen.
De Office versie die jij gebruikt wordt al sinds 2017 niet meer door Microsoft ondersteund en dus ook niet voorzien van de broodnodige beveiligingsdingetjes.

Laatst bewerkt:
Ik heb voor de zekerheid microsoft office 2007 verwijderd en gecontroleerd als de updates ook weg zijn en ja hoor. Ze zijn weg. De cd heb ik, dus kan ik het altijd weer installeren als dit probleem is opgelost. Hij gaat nu nog steeds naar veilige modus.

Je brengt mij qua advies nu in een wat lastiger parket. Laat ik het toelichten : ik gebruik al sinds midden jaren 80 pc's. Tot aan een jaar of 9 geleden besteedde ik, bij een 'ernstig probleem', bijv. eentje zoals jij deze nu ervaart, ongelofelijk veel tijd in het zoeken naar de oorzaak en het vinden van een oplossing. Dat kostte mij per keer dagen en dagen. Ergens in 2015 ben ik daarmee gestopt en toen zich weer eens een keer een 'ramp' voordeed, liet ik er de meest gangbare troubleshoot dingetjes op los zoals o.a. het sfc / scandisk.

Toen die standaarddingetjes niet werkten heb ik de installatie disk / usb van Microsoft Windows erbij gepakt en de machine gewoon simpelweg van een nieuwe / versie Windows installtie voorzien. Je raadt het al? Probleem opgelost al kostte het wel 2 avondjes om Windows en mijn eigen app's opnieuw te installeren.

Daarmee suggereer ik niet dat jij nu over moet gaan tot een verse nieuwe Windows installatie. Het is 2e Paasdag, (vele forumusers zullen niet of nauwelijks het forum lezen) dus wacht nog even af of er nog anderen hier met adviezen komen die jouw probleem mogelijk gaan oplossen.

Echter, imho: als het mijn machine zou zijn? Na 'tig' probeerseltjes te hebben uitgevoerd zou ik passen en een schone installatie van Windows gaan starten.

Heb je zelf iets aan msconfig gewijzigd ? Want van daaruit wordt ingesteld of de computer in Veilige- of Normale modus wordt opgestart.

In de opdrachtprompt (of de zoekbar) type je msconfig, en kijk je onder de tab 'Computer Opstarten', of daar een vinkje staat bij 'Opstarten in Veilige modus'.

Edit: Oesje gaat ook in die richting.

Staat daar geen vinkje, dan misschien toch een vinkje zetten, het venster met OK's afsluiten, en opnieuw msconfig starten om dat vinkje weer weg te halen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan