• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Laptop gaat gelijk naar veiligemodus

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb een vink gezet bij normaal opstarten maar de pc gaat nog steeds naar veilige modus. Bij taakbeheer zie ik dat alles is uitgeschakeld in details en in services bijna alles gestopt of niet actief.

Controleer dat ook eens in het volgende veld bij het tabblad "computer opstarten".
Normaliter moet daar ook het vinkje weg gaan bij veilige modus als je in het eerste tabblad voor "normaal opstarten" hebt gekozen.
Maar er zijn situaties bekend waarbij dat niet gebeurd is. Met name als er gekozen is aan de rechterkant voor "alle instellingen voor opstarten blijvend maken".

Dus bij "computer opstarten" tabblad mogen eigen nergens vinkjes staan.

Evt. zorgen dat daar alles uitgeschakeld staan en dan aanvinken dat alles blijvend gemaakt moet worden, toepassen en dan OK en dan herstarten en zien of hij dan wel normaal start.

1712005970693.png

Als dat niet helpt, dan eens proberen met commando regel.
Eerst een command prompt als administrator openen en dan dit commando geven:

bcdedit /deletevalue {default} safeboot

Let op dat je deze correct over typt.

bcdedit /deletevalue {default} safeboot
An error occurred while attempting to delete the specified data element.
Kan element niet vinden.

Probeer dit (ook nieuw voor mij)

* Opdrachtprompt als Administrator.
* type: bcdedit en druk Enter
* zoek in de lijst naar resumeobject
* daarachter staat een lange tekststring tussen accolades
* gebruik die in het geheel op de plaats waar je eerst {default} had gebruikt.

Dus:
bcdedit /deletevalue {lange tekststring} safeboot

Als je de string wil kopiëren, selecteer hem en druk Enter. Dan staat het op het klembord.

Probeer ook:
bcdedit /deletevalue safeboot

Dus zonder string. Misschien slimmer om die eerst te proberen.

Laatst bewerkt:
Dus zonder string. Misschien slimmer om die eerst te proberen.
Ik ben hier minder in thuis, maar zou deze niet de hele safeboot optie weghalen? Want de default string zorgt juist er voor dat hij die optie bij de default setting weghaalt.
Dus voor de zekerheid zou ik (zo gedacht) deze juist eerder niet doen.

Er kan ook nog sprake zijn van een multiboot, kan ook tot rare dingen leiden. Dus je eerdere suggestie om die resumeobject string te zoeken lijkt me verstandiger.

Kan element niet vinden.
Had je ook geprobeerd wat ik in dat screenshot liet zien en dan met dat hokje rechts wel aangevinkt? Want feitelijk zou dat hetzelfde effect moeten hebben.

Heb jij in dat venster van mijn screenshot ook alleen inderdaad 1 Windows installatie staan of staan er twee?

Wat je in de prompt kan doen is veelal ook wel wat je in de Windows interface kan doen (msconfig), maar proberen is snel gebeurd.

Voor de geïnteresseerden vond ik een goed overzicht van wat BCDEDIT kan en doet, mooi voor je archief:

Je mag voor die string b.v. ook de huidig draaiende Windows invullen met de term {current}:
Er is verschil tussen default en current:

{current}The {current} BCD store Identifier specifies a virtual identifier that corresponds to the operating system boot entry for the operating system that is currently running.
{default}Use {default} BCD store identifier to specify a virtual identifier that corresponds to the boot manager default application entry.

Maar we kunnen nu ook afgeleid worden, en zitten te rotzooien in wat Windows in msconfig al ter beschikking heeft. BCDEDIT is natuurlijk ideaal wanneer je geen toegang tot Windows hebt, maar dat is er in principe wel.

! Wel opletten wat je doet met BCDEDIT, een verkeerde opdracht en je kan niet meer opstarten, dus overtuig jezelf.

Laatst bewerkt:
Geen van de commando's worden geaccepteerd.

Wie weet, wordt het tijd om te doen wat ik 1 april (= geen mop) suggereerde?

Geen van de commando's worden geaccepteerd.
Dat is te weinig info.
Heb je wel de command prompt als administrator geopend?
Wat is de foutmelding die je te zien krijgt precies?

Opstartherstel is evt. ook nog een optie inderdaad.

Ik krijg een error code 0x0000428
Stond er ook bij. You'll need to use recovery tools.

Lijkt er op dat je bootsector naar de haaien is. Misschien wel de HDD.

Ik zou eens proberen weer op te starten, als ie dan weer in veilige modus op start, dan zou ik zeker eerst zorgen dat ik een backup had van alle zaken die ik nodig heb. Dus met name foto's en documenten.

Misschien kun je via het reparatie opstartmenu, ook de zaak laten repareren, maar als je dat al geprobeerd hebt en hij geeft deze foutmelding dan verlies ik snel mijn hoop.

Ik ben bang dat er een nieuwe installatie gedaan moet worden. Maar misschien dat iemand nog handige ideeën heeft.
Die backup zou ik sowieso maken als je die nog niet hebt.

Ik zag net bij systeem configuratie dat Service voor windows-licentie beheer staat Gestopt.
Ik weet 100% zeker dat ik geen illegale licentie heb, dus hoe kan dat na een paar jaar stoppen. Het heeft nog steeds de licentie vanuit de winkel.

Koop eerst een nieuwe hdd of ssd van de zelfde grote die nu in de pc of laptop zit,

Dan de oude hdd uit de laptops of pc halen, en de nieuwe ssd in de laptop of pc die nu de fout vertoont,

(Zorg er wel voor dat je van te voren een opstartbare usb stick hebt; kan je online kopen, op bijv mp), of zelf maken.)

Dan met de opstartbare usb een verse Windows versie op de pc of laptop draaien.

Dan met behulp van een usb naar sata kabel de oude hdd uit de pc of laptop, aan de pc of laptop hangen, en de gegevens overzetten naar een veilige plaats

Ik zag net bij systeem configuratie dat Service voor windows-licentie beheer staat Gestopt.
Ik weet 100% zeker dat ik geen illegale licentie heb, dus hoe kan dat na een paar jaar stoppen. Het heeft nog steeds de licentie vanuit de winkel.
Dan zou ik hiermee terug naar de winkel gaan .

Ik krijg een error code 0x0000428
Stond er ook bij. You'll need to use recovery tools.
Wanneer komt deze fout ? Opstartherstel ?
Heb je nooit een recovery disk voor Windows gebrand ? Of heb je installatie media liggen, een USB stick b.v. ? Doe het dan met één van die wat je wilde doen.

Maar als deze fout uit het niets begonnen is, begin ik ook soms aan een slechte schijf te denken.

Ook nog herstelpunten aanwezig ?

Om die licentie service zou ik mij echt niet druk maken, services draaien niet en zijn nu niet van belang.

Inderdaad, om dat licentiebeheer hoef je jezelf nu niet druk te maken, dat komt als het goed is vanzelf wel weer goed.

Das volledig normaal. Die wordt alleen op verzoek van Microsoft Store uitgevoerd.

Ik zou inderdaad een goede backup of clone maken van de Windows partitie en dan windows helemaal opnieuw installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan