• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop heel traag in gebruik en bij opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wildchild_Laiho

Gevestigd lid
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
439
Waarderingsscore
1
Hallo,

Mijn tante vroeg of ik eens kan bekijken of ik haar (4j oude Asus) laptop sneller kan maken. Hij zou enorm traag zijn geworden, zowel bij het opstarten als bij het algemene gebruik ervan.

Wat ik zelf alvast gedaan heb is de volgende:
- tijdelijke bestanden verwijderd
- overbodige programma's verwijderd
- programma's die bij het opstarten worden opgestart, afgesloten.
(schijf-optimalisatie bleek niet nodig te zijn)

Natuurlijk ga ik de laptop niet teruggeven zonder - naar goede gewoonte - via dit forum nog wat extra tips of controles uitgevoerd te hebben. Zou het mogelijk zijn om, op basis van de bijgeleverde FRST-logjes, nog wat extra tips te ontvangen?

Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Addition.txt
    39,4 KB · Weergaven: 7
  • FRST.txt
    40,7 KB · Weergaven: 4
programma's die bij het opstarten worden opgestart, afgesloten.
Gooi alles in opstarten eruit wat niets met het AV, drivers of een eventuele back-up tool heeft te maken.
En hoeveel ruimte is er nog vrij op de systeempartitie?
En wat zegt deze tool?

Zet de weblink van Speccy hier eens neer, de web link en niets anders, zie m'n sig.

Daarnaast gaat je auto niet sneller rijden na het schoonmaken van je garage.
 
Er is nog 771GB beschikbaar op de C-schijf (158GB in gebruik).
WhySoSlow tool geeft als conclusie dat alles in orde blijkt te zijn + dat er geen problemen gevonden zijn. Bij het BIOS-gedeelte van de tool staat wel het volgende te lezen:

"The highest measured SM BIOS interrupt or other stall was 144 microseconds. This is considered poor behavior. Your system may have difficulty handling multimedia in real-time and may be subject to unexpected stutters and unresponsive behavior."

De Speccy weblink: http://speccy.piriform.com/results/DYVA7aA8LeYA1CMY0Hwad4C
 
Schakel alle Asus tools uit via Taakbeheer - Opstarten, dat zal een hoop rust brengen denk ik.
 
Op 2 zaken na is alles bij taakbeheer - opstarten uitgeschakeld. Het enige wat nog ingeschakeld is, is:
- Java Update Scheduler
- Windows Security notification icon

Meer kan ik niet doen, neem ik aan?
 
Je kunt nog scannen met de volgende scanners om te kijken of er rommel aanwezig is.
Kies bij beide voor gratis downloaden.


Ik zie dat Java sinds 2017 niet meer is bijgewerkt.
Skype loopt ook achter. Dus als die toch niet nodig verwijderen en anders updaten.
Ook zal ik de rest eens nalopen.

Ook draaien er 2 anti virus programma`s, waarvan er 1 voor smartphone en tablet is.
Dit kan ook erg vertragen. Die zou ik verwijderen, want Windows Defender is meer dan voldoende.
AV: Windows Defender (Enabled - Up to date)
AS: Vanden Borre My Security by F-Secure (Enabled - Up to date)
 
Vervang de klassieke HDD door een SSD, dat zal de snelheid van de pc zeker ten goede komen
 
Java wordt niet meer gebruikt, deïnstalleer die.

Daarnaast gebruik je F-Sewcure, Defender is minstens zo goed, dus ook overbodig.

Ook Adobe rommel hoeft niet mee op te starten.

Indien je geen gebruik maakt van OneDrive, zet die uit want die werkt ook vertragend door het syncen.

Wanneer is het notebook voor het laatst ontstoft aan de binnenzijde?
 
Java heb ik verwijderd. Betreft onedrive, skype en de 2de virusscanner, ga ik navragen of ze deze nodig heeft en/of eventueel wilt verwijderen.

De notebook is sowieso nog nooit ontstoft geweest aan de binnenzijde.
 
Ook bericht 6 gezien?
 
Omdat jij er niks over had gezegd, dacht ik dat je er onder heen had gelezen. :)
Is er veel gevonden?
Je zou ook nog Eset kunnen laten lopen.
Kies hier ook voor gratis scannen.
 
Met Defender heb je al die tools niet meer nodig, al maanden door die tools niets gevonden.
 
Mijn ervaring is dat schijfdefragmentatie als laatste punt in het opschoon/versnel programma bij de klassieke HDD meestal helpt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan