• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop upgraden naar Windows 11

Status
Niet open voor verdere reacties.

johan1941

Junior lid
Lid geworden
14 sep 2018
Berichten
46
Waarderingsscore
1
Hallo, ik heb een vraag. ik heb een lap top met windows 10 en wil hem op 11 upgraden, is dit nog mogelijk
ik hoor graag of dit nog kan
 
Hallo,

Wordt jou laptop ondersteund?
Zo ja dan kun je altijd upgraden.

Zo niet moet je zelf enkele handelingen moeten ondernemen.
Kijk hier voor meer informatie, vooral onder het kopje de hardware eisen omzeilen
 
Ik heb een HP laptop van 7 jaar oud met een intel cpu van 6e generatie die officeel niet ondersteund word.
Ondertussen draait die al een jaar windows 11 zonder enig probleem.
 
@ShadyAngel
Krijg je wel elke maand updates binnen?
Want dit kon nog wel een probleem voor niet ondersteunde computers zijn. (Werd zegt tenminste)
 
Kijk, dan kloppen de opmerkingen dus niet.
 
Microsoft zegt zelf het volgende over het installeren van Windows 11 op een computer met hardware die niet aan de door Microsoft gestelde eisen voldoet: Installing Windows 11 on devices that don't meet minimum system requirements - Microsoft Support

Voor wie dat liever in het Nederlands leest: Windows 11 installeren op apparaten die niet voldoen aan de minimale systeemvereisten - Microsoft Ondersteuning

Die Nederlandse vertaling wijkt qua inhoud af van de originele Engelse tekst.
In de Nederlandse vertaling staat: "Apparaten die niet aan deze systeemvereisten voldoen, ontvangen geen updates meer, waaronder beveiligingsupdates." Dat klinkt erg absoluut!
Terwijl in de Engelse tekst het volgende staat: "Devices that do not meet these system requirements will no longer be guaranteed to receive updates, including but not limited to security updates."

De Engelse tekst zegt dus dat je geen garantie hebt op het ontvangen van updates in de toekomst (ook al krijg je die nu nog wel). Microsoft zegt daarmee dat updates zomaar zouden kunnen stoppen voor systemen die niet voldoen aan de vereisten. Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren weet niemand. Dat is afwachten.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid dat je een blijvend watermerk te zien krijgt (in de rechter benedenhoek van je beeldscherm) waarop staat dat de pc niet voldoet aan de systeemvereisten.
Microsoft is daarmee al aan het experimenteren geweest op pc's van Windows 11 gebruikers die meedoen aan het Windows Insider programma. Dat watermerk ziet er zo uit bij Engelstalige gebruikers:

640b5360bfa50-2023-03-10_16_27_31-windows_11_watermark_unsupported_hardware_-_Google_Zoeken_%E2%80%93_Mozilla_Firefox.png


Natuurlijk zijn er dan altijd hobbyïsten die een mogelijkheid weten om dat watermerk weer te laten verdwijnen. Dat blijft een kat-en-muisspel tussen Microsoft en de gebruikers.
===========================================
Omdat ik zelf toch wel benieuwd was naar Windows 11, heb ik op 29 november 2021 op mijn 10 jaar oude test-pc Windows 11 geïnstalleerd. Hij draaide eerst op Windows 10 en ik heb met een trucje (Rufus) de gratis upgrade naar Windows 11 uitgevoerd.
Alle updates kwamen daarna gewoon binnen, behalve de jaarlijkse upgrade van versie 21H2 naar versie 22H2 in het najaar van 2022.
Op 27 september 2022 moest ik daarom opnieuw gebruik maken van Rufus om de upgrade naar versie 22H2 uit te kunnen voeren. Normaal kost die upgrade een paar minuten op door Microsoft ondersteunde pc's. Bij mij kostte die upgrade iets meer tijd vanwege de omweg met Rufus, namelijk 32 minuten.
En daarna kwamen de gewone maandelijkse updates voor versie 22H2 weer gewoon automatisch binnen. (Tot nu toe dus hè, want we hebben geen garantie dat dit door blijft gaan.)
Ik vermoed dat ik komend najaar weer Rufus nodig zal hebben om te kunnen upgraden naar de dan nieuwste versie van Windows 11: versie 23H2.

Ik benadruk nog maar eens dat ik Windows 11 alleen gebruik op mijn test-pc. Ik houd er rekening mee dat het zomaar over kan zijn met Windows 11 op die oude test-pc. Voor mijn dagelijkse bezigheden heb ik daarom nog een andere pc die op Windows 10 draait.
======================
Maar we dwalen nu wel wat af. @johan1941 wil zijn laptop gaan upgraden naar Windows 11.
Als zijn laptop nieuw genoeg is en aan de systeemvereisten voldoet, dan zou hij allang het aanbod hebben gekregen om te upgraden naar Windows 11. Dus Johan zou dat na kunnen kijken: klik op Start > Instellingen > Bijwerken en beveiliging.
Als jouw laptop geschikt is voor Windows 11, dan zul je dat daar terug zien. Dan zie je namelijk zoiets:

640b59b8bb999-geschikt-voor-windows-11-1.jpg


Als je laptop (nog) niet geschikt is voor Windows 11, dan zul je daar het volgende zien:

640b57a57c27e-2023-03-10_17_13_58-Instellingen.png


Klik in dat geval op de link 'Pc-statuscontrole ophalen'. Dan krijg je te zien waarom de laptop niet voldoet aan de systeemvereisten voor Windows 11.
 
@johan1941 Ik heb de titel van je topic voor de duidelijkheid aangepast.
 
Misschien kan Johan gewoon even zeggen welk merk en type zijn laptop is, dan weten we al zoveel meer om hem te adviseren. Dus, Johan1941, welk merk en type is je laptop? Staat meestal aan de onderkant van de laptop.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan