• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptop wordt snel heet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gyroon

Vaak hier
Lid geworden
1 feb 2008
Waarderingsscore
0
Hallo,
ik heb mijn laptop nu 1 jaar. Het is een Toshiba Satellite A300. En net zoals mijn vorige laptop (een Fujitsu Siemens) heb ik het probleem dat mijn laptop ongelofelijk heet wordt.

Bij mijn Fujitsu Siemens laptop gebeurde het pas na een klein jaartje voordat hij vaak heet werd, bij mijn laptop van nu begon het al na 3 maanden ofzo dat hij vaak heet wordt. Maar de laatste weken lijkt het erger geworden te zijn. Hij valt vaak uit door de hitte, soms als ik enkel een film kijk ofzo.

Ik heb al wat gezocht over dat ik hem open kan draaien en het stof eruit halen, maar ik weet niet echt hoe ik dat moet doen...

Op dit moment staat mijn laptop gewoon op tafel en voelt hij niet echt heet aan. De onderkant wel een beetje. Toch toont Speedfan mij deze resultaten:

1lmdk.png

Ik ben nu vrijwel niks aan het doen op de laptop, alleen Firefox en msn staan op, en toch valt hij na ongeveer een uur uit van de warmte.

Het is onmogelijk om mijn laptop op mijn schoot te houden, want na 10 minuten zou mijn broek dan in brand vliegen denk ik :p, zels al zou ik enkel Firefox open hebben staan.

Mijn vraag is dus: wat kan ik doen? Zoals ik al gezegd heb, ik heb de laptop nu 1 jaar. Hij heeft een Intel Dualcore processor en 4gb ddr2 ram.

Je kan idd proberen of stof het probleem is. (vind ik wel snel na 3 maanden)
Je moet gewoon een stofzuiger bij de luchtin- uitlaathouden. daarna weer opstarten en kijken of je temps beter zijn.;)

Succes!

Je kan idd proberen of stof het probleem is. (vind ik wel snel na 3 maanden)
Je moet gewoon een stofzuiger bij de luchtin- uitlaathouden. daarna weer opstarten en kijken of je temps beter zijn.;)

Succes!
Heb ik zojuist geprobeerd, maar heeft zo te zien niet echt veel geholpen: de temperaturen staan nu rond 85 - 90. Ik kan nu maximum een uur op mijn laptop gaan (internet, msn, muziek luisteren), en daarna valt hij uit.

Ik heb even gesnuffeld via Google.

Waarschijnlijk is stof op de heatsink het probleem.

Dat is te verwijderen door een spuitbus met perslucht te gebruiken!

Ik heb even gesnuffeld via Google.

Waarschijnlijk is stof op de heatsink het probleem.

Dat is te verwijderen door een spuitbus met perslucht te gebruiken!

Ik heb in de fan en uitgang gespoten met zo'n spuitbus met gecompresseerde lucht, maar ik zag er eigenlijk nergens stof uitkomen.

Ik heb wel op een site gelezen dat het beter is als ik de energiesettings van mijn laptop op "Gebalanceerd" zou zetten in plaats van "Hoge prestaties", omdat de cpu dan niet op maximum snelheid draait, en dus niet zo heet wordt.

Dit zijn temperaturen van mijn laptop op dit moment, bij normaal gebruik (internet, msn, muziek luisteren), op 'Gebalanceerd':

wve2jr.png

Nog altijd iets te hoog lijkt me? Wetende dat ik geen zware applicaties open heb. De temperaturen van de 2 cores schommelen tussen de 65 en 80 graden.

EDIT: Ik heb zojuist eens aan de onderkant van mijn laptop gekeken terwijl hij aanstaat, en ik zie net dat de fan gewoon niet draait?! Of hoort deze niet altijd te draaien?

Dat is echt te hoog!
Daar krijg je inderdaad brandwonden van, neem je dat notebook op je schoot!

Mijn dualcore T7600 in mijn Dell heeft momenteel per core een temp van 49 graden, waarbij aangemerkt, dat FahCore78 van Folding@Home 25% processorverbruik heeft!

Installeer CoreTemp, dan kan je in de systray de aktuele temperaturen zien!

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Neem ook contact op met Toshiba, want het is absoluut niet normaal, wat jouw notebook presteert!

Dat is echt te hoog!
Daar krijg je inderdaad brandwonden van, neem je dat notebook op je schoot!

Mijn dualcore T7600 in mijn Dell heeft momenteel per core een temp van 49 graden, waarbij aangemerkt, dat FahCore78 van Folding@Home 25% processorverbruik heeft!

Installeer CoreTemp, dan kan je in de systray de aktuele temperaturen zien!

http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Neem ook contact op met Toshiba, want het is absoluut niet normaal, wat jouw notebook presteert!
Ik ben op dit moment aan het zoeken naar de gegevens van mijn laptop. Ik had hem online gekocht, en ik heb hem nu een jaar, dus ik denk dat er nog wel garantie op zal zijn.

De fan aan de onderkant van mijn laptop werkt wel terug. Ik heb er een beetje met een tandenstoker mee rondgedraaid, en toen schoot de fan ineens terug in gang. Er kwam ook een wolkje stof uit.

De temperaturen lijken nu iets gezakt, nu de fan terug werkt.
Dit zijn de temperaturen van mijn laptop sinds de fan terug werkt, zoals gewoonlijk heb ik gewoon internet, msn en wat muziek opstaan:

2lj0oq9.png

Hij komt zo te zien toch niet meer boven de 70 graden, het schommelt zowat tussen de 50 en 65 graden, bij normaal gebruik.

Is dat nog steeds abnormaal hoog? Het energieschema van de laptop staat wel nog steeds op 'Gebalanceerd'.

Over CoreTemp: Met Speedfan kan je ook de temperaturen zien in systray. Of is Speedfan niet zo goed?

Over het verschil tussen CoreTemp en Speedfan, of welke beter is, daar wil en kan ik niks over zeggen!

ALs je maar goede info kan zien over de temps.

Daarover geproken: die zijn nog steeds te hoog, maar wel een stuk beter!

Zet de stofzuigermond eens goed op de ventilatieopening aan de onderzijde; hoor je de ventilator zoemen, dan is 'ie schoon!

Overigens, indien je in de nabije toekomst een koel notebook wil hebben, ga dan maar uitkijken naar een Lenovo Thinkpad!

Over het verschil tussen CoreTemp en Speedfan, of welke beter is, daar wil en kan ik niks over zeggen!

ALs je maar goede info kan zien over de temps.

Daarover geproken: die zijn nog steeds te hoog, maar wel een stuk beter!

Zet de stofzuigermond eens goed op de ventilatieopening aan de onderzijde; hoor je de ventilator zoemen, dan is 'ie schoon!

Overigens, indien je in de nabije toekomst een koel notebook wil hebben, ga dan maar uitkijken naar een Lenovo Thinkpad!

Dat merk kende ik nog niet. Die laptops hebben heel goede fans veronderstel ik? Bedankt voor de tip. Ik ben toch van plan om binnen een jaartje een nieuwe laptop te kopen. Ik was van plan om voor Dell te gaan, omdat ik van iedereen hoor dat die laptops goed zijn, en niet snel heet worden, maar ik ga toch zeker eens goed kijken naar die Lenovo laptops.

Ik heb deze morgend al eens geprobeerd om de stofzuiger tegen de ventilatoropeningen te zetten, maar dit leek niet echt te helpen. Ik had het daarna geprobeerd met een spuitbus lucht, wat iets beter ging blijkbaar.
Ik zal nu nog eens proberen met de stofzuiger.

Ik had overigens ook dit op het internet gevonden. Ik heb geprobeerd om die stappen toe te passen met mijn laptop, maar het lijkt niet mogelijk te zijn om die cpu heatsink er langs de onderkant uit te halen met mijn laptop. Althans toch niet zoals het beschreven staat op die site.

Mijn cpu heatsink zal er waarschijnlijk dus ook uitzien zoals deze:

Toshiba-Satellite-A35-cpu-05.jpg

maar spijtig genoeg kan ik hem er niet uithalen om hem volledig schoon te maken, dus ik denk dat de enige oplossing die overblijft is om hem via de garantie te laten openmaken?

Zet die stofzuigermond nu maar eens op die onderste ventilatieopening, dat mag rustig een paar minuten!

------------------------------------------------

Lenovo is een Chinees merk.
Dit merk bouwde al jaren voor IBM de Thinkpads, die door de PC-divisie van IBM wereldwijd werden verkocht!

In 1966 verkocht IBM zijn hele PC-divisie aan Lenovo!

De huidige Thinkpadlijn van Lenovo is in principe in kwaliteit hetzelfde of zelfs nog beter!

De T-serie is de topserie en is ook het koelst. Dat komt door een uitgekiend ontwerp, waarbij je moet denken dat de onderdelen die warm tot heet worden, verspreid over het moederbord liggen!

Zo kan je in principe met gerust hart een bijv. een mooie tweedehands T61 scoren via bijv. Marktplaats! Zelfs de nieuwere types (T400/500) ben ik daar al tegengekomen!

Oke, hier ben ik nog eens, en ik denk dat het voor de laatste keer zal zijn, althans toch in dit topic :smile:

Ik heb gedaan zoals je zei: nogmaals de stofzuiger tegen de ventilatoropeningen gehouden. Ik heb wel met een tandenstoker de fan tegengehouden wanneer ik de stofzuiger tegen de zijkantopening hield, omdat de fan anders misschien te snel rond zou draaien? Ik weet niet of dit nodig was, maar het leek me wel het beste.

En het heeft zo te zien wel resultaten opgeleverd deze keer. Dit zijn mijn temperaturen momenteel, nog altijd onder dezelfde omstandigheden als gewoonlijk:

fns0m1.jpg

De temperatuur is meestal rond de 43 C. Het minimum is 35C en maximum 49C.

Ik wil je heel erg bedanken! Ik denk niet dat het nu nog nodig is om contact op te nemen met Toshiba?

Ik heb wel nog 1 laatste vraag:
Is het aan te raden dat ik het energieschema van Windows 7 nu altijd op Gebalanceerd laat staan? Of mag ik het ook gewoon op Hoge Prestaties zetten?

In ieder geval bedankt voor je goede hulp:worship:

Laat het maar op uitgebalanceerd staan.
Via netstroom draait de processor sowieso op max toeren!
Alleen met de accu zal de processor zich aanpassen!

Alle tips heb ik je met plezier doen toekomen en ik hoop voor je dat je notebook nu geen problemen meer geeft - want de temps zijn nog niet helemaal gezond, maar de processor draait in ieder geval een stuk koeler!

Als laatste wil ik jou en de jouwen de beste wensen voor het nieuwe jaar doen toekomen.

Laat het maar op uitgebalanceerd staan.
Via netstroom draait de processor sowieso op max toeren!
Alleen met de accu zal de processor zich aanpassen!

Alle tips heb ik je met plezier doen toekomen en ik hoop voor je dat je notebook nu geen problemen meer geeft - want de temps zijn nog niet helemaal gezond, maar de processor draait in ieder geval een stuk koeler!

Als laatste wil ik jou en de jouwen de beste wensen voor het nieuwe jaar doen toekomen.

Ok :)
Je kunt niet geloven hoeveel je me geholpen hebt. Ik kan nu terug films op mijn laptop kijken zonder dat de film 3 keer onderbroken wordt door de laptop die uitvalt :biggrin:

Nogmaals bedankt dus, en voor jou ook de beste wensen voor 2010.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan