• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Laptops laden niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

beeperhorrie

Nieuw lid
Lid geworden
5 okt 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Ik heb tien laptops HP 14-ac002nd staan en geen van deze wil de batterij opladen. Zit niet in de Windows want ik heb sommige op 8.1 32bit zowel als 64bit lopen en andere op 10, allen in Enterprise.
De laptops zijn 6 maanden terzijde gezet en waren bij opnieuw in gebruik nemen allemaal leeg. Bij de helft moest ook de moederbord batterij vervangen worden.
De 20 Acer Aspire ES1-431 laptops die net zo lang terzijde stonden konden allemaal gewoon opstarten en batterijen waren nog tussen de dertig en vijftig procent opgeladen.
Ook drie HP stream 13-c000nd laptops hadden nog bijna een halve acculading.
Al deze devices zijn aangeschaft in 2016 en worden allemaal ongeveer gelijk ingezet.

Ik kan er niet bij dat tien batterijen compleet dood zijn. Als ze al slecht zouden zijn dan had ik al in februari al berichten moeten hebben gehad dat ze te snel leeg waren maar toen presteerden ze nog gewoon.
Als ze door lang uitstaan slechter zijn geworden dan zouden er toch zeker nog een aantal iets moeten kunnen opladen maar dat gebeurd niet. Ze laden helemaal niets bij. Vanaf moment van aansluiten beginnen ze vrij snel te knipperen bij de laadplug.

Wat ik al geprobeerd heb:
* Adapter in stopcontact zonder randaarde.
* Geforceerd uitzetten en tien seconden de uitknop ingedrukt houden. (dit zowel mèt als zonder de batterij erin).
* Herinstallatie (vandaar de 8.1)

Ik vermoed nu dat de lege moederbord batterijen er iets mee te maken hebben of dat die een aanwijzing kunnen zijn voor wat er aan de hand is.

Concreet is mijn vraag: hoe reactiveer ik deze batterijen/accu's?
 
Moeilijk hoor.
Als ze diep-ontladen zijn kan het laden moeilijk gaan. De meest gebruikte manier is voor lange tijd een kleine stroom door de accu te sturen, daarna te ontladen en dat direct nogmaals te herhalen. Als het dan lading vasthoudt, dan een keer of vijf ontladen, en direct op de gewone lader weer opladen.
Het probleem hierbij is alleen dat dit niet eenvoudig door gebruikers gedaan kan worden. Je hebt een voeding nodig waarmee je de laadstroom in kan stellen, en... de accu moet bereikbaar/verwijderbaar zijn.

Zitten er een lithium knoopcel in als BIOS batterij (CR2032 meestal), of oplaadbare ?
 
Hp laptop accu lampje knippert.

Op uw HP laptop vindt u normaal gesproken een lampje met het icoon van een batterij erbij. Dit lampje geeft de status en/of lading van de accu aan. Wanneer dit lampje knippert, betekent het dat er iets met de accu niet helemaal in orde is. In principe hoeft het niet te betekenen dat er echt iets defect is aan de accu. Hier leest u wat er waarschijnlijk aan de hand is als het lampje knippert.
Het knipperen van lampjes en verschillende kleuren die de lampjes kunnen hebben kan per laptop model verschillen. Het is verstandig om - indien mogelijk - de handleiding van de laptop op te zoeken en te kijken of hier staat wat de kleuren en het knipperen betekent. Aan de hand van deze informatie weet u vaak wat er aan de hand is met uw HP laptop.


Als het lampje oranje of wit blijft knipperen terwijl de adapter is aangesloten, kan het zijn dat de adapter niet meer in orde is. In veel gevallen is een versleten adapter nog wel in staat om de laptop van stroom te voorzien maar kan deze de accu niet meer opladen. Wanneer de laptop dit detecteert of de accu verder leeg begint te lopen kan de laptop dit aangeven doordat het lampje gaat knipperen
 
In veel gevallen is een versleten adapter nog wel in staat om de laptop van stroom te voorzien maar kan deze de accu niet meer opladen. Wanneer de laptop dit detecteert of de accu verder leeg begint te lopen kan de laptop dit aangeven doordat het lampje gaat knipperen
Dat vind ik raar.
Dan wordt het een kwestie van meerdere laders proberen, want ik neem aan dat je die ook hebt.
 
Bios heeft gewoon CR2032 die ga ik dit weekend allemaal vervangen. Accu's zijn gewoon los te koppelen.

Ik heb een oude universele lader die ik kan instellen op diverse voltages, is dat wat je bedoeld?

Hier een afbeelding van de contact stekker in de laptop. Ik neem aan dat het de twee langere contacten zijn die opgeladen moeten worden. Om te bepalen wat plus en min moet zijn kan ik natuurlijk de laptop aan de adapter zetten en dan zonder batterij erin met een voltmeter kijken waarop plus en waarop min staat. Correct me if I am wrong.

VTPI4mo.jpg

Moeilijk hoor.
Als ze diep-ontladen zijn kan het laden moeilijk gaan. De meest gebruikte manier is voor lange tijd een kleine stroom door de accu te sturen, daarna te ontladen en dat direct nogmaals te herhalen. Als het dan lading vasthoudt, dan een keer of vijf ontladen, en direct op de gewone lader weer opladen.
Het probleem hierbij is alleen dat dit niet eenvoudig door gebruikers gedaan kan worden. Je hebt een voeding nodig waarmee je de laadstroom in kan stellen, en... de accu moet bereikbaar/verwijderbaar zijn.

Zitten er een lithium knoopcel in als BIOS batterij (CR2032 meestal), of oplaadbare ?
Bios heeft gewoon CR2032 die ga ik dit weekend allemaal vervangen. Accu's zijn gewoon los te koppelen.
Ik heb een oude universele lader die ik kan instellen op diverse voltages, is dat wat je bedoeld?
Hier een afbeelding van de contact stekker in de laptop. Ik neem aan dat het de twee langere contacten zijn die opgeladen moeten worden. Om te bepalen wat plus en min moet zijn kan ik natuurlijk de laptop aan de adapter zetten en dan zonder batterij erin met een voltmeter kijken waarop plus en waarop min staat. Correct me if I am wrong.
VTPI4mo.jpg
 
Hp laptop accu lampje knippert.

Op uw HP laptop vindt u normaal gesproken een lampje met het icoon van een batterij erbij. Dit lampje geeft de status en/of lading van de accu aan. Wanneer dit lampje knippert, betekent het dat er iets met de accu niet helemaal in orde is. In principe hoeft het niet te betekenen dat er echt iets defect is aan de accu. Hier leest u wat er waarschijnlijk aan de hand is als het lampje knippert.
Het knipperen van lampjes en verschillende kleuren die de lampjes kunnen hebben kan per laptop model verschillen. Het is verstandig om - indien mogelijk - de handleiding van de laptop op te zoeken en te kijken of hier staat wat de kleuren en het knipperen betekent. Aan de hand van deze informatie weet u vaak wat er aan de hand is met uw HP laptop.


Als het lampje oranje of wit blijft knipperen terwijl de adapter is aangesloten, kan het zijn dat de adapter niet meer in orde is. In veel gevallen is een versleten adapter nog wel in staat om de laptop van stroom te voorzien maar kan deze de accu niet meer opladen. Wanneer de laptop dit detecteert of de accu verder leeg begint te lopen kan de laptop dit aangeven doordat het lampje gaat knipperen
De HP's hebben identieke adapters en ze werken allemaal. Als ik het andere model HP erop aansluit laden ze gewoon op.
Handleidingen heb ik niet meer. Op de PC geven ze niet aan dat er iets mis is met de batterij.
 
Dat vind ik raar.
Dan wordt het een kwestie van meerdere laders proberen, want ik neem aan dat je die ook hebt.
Ja is inderdaad geprobeerd. Alle adapters zijn nog goed.
 
Bios heeft gewoon CR2032 die ga ik dit weekend allemaal vervangen. Accu's zijn gewoon los te koppelen.

Ik heb een oude universele lader die ik kan instellen op diverse voltages, is dat wat je bedoeld?

Hier een afbeelding van de contact stekker in de laptop. Ik neem aan dat het de twee langere contacten zijn die opgeladen moeten worden. Om te bepalen wat plus en min moet zijn kan ik natuurlijk de laptop aan de adapter zetten en dan zonder batterij erin met een voltmeter kijken waarop plus en waarop min staat.
BIOS batterij zal waarschijnlijk niet veel uitmaken. Ik zou er eentje of twee vervangen, de rest alleen als dat wat oplevert.

Universele lader met diverse voltages: nee dat is onbruikbaar en gevaarlijk.
Wat je daar voor gebruikt is een regelbare voeding waarvan ook de stroom (niet alleen het voltage) geregeld kan worden. Je zou kunnen vragen of een computershop het voor je wil proberen, maar het is niet zo maar zeker dat je bij de juiste accu contacten kan zonder dat je ook de regelaar op de accu moet aansluiten.
En als het zou lukken om op die manieer te laden kan je met een lage stroom (5-10% van de capaciteit die op de accu staat), en dat moet dan voor 1 á 2 dagen.

Je kan inderdaad met een Voltmeter op die contacten meten. Wie weet zijn ze zonder regelaar al bereikbaar.

Ik neem overigens aan dat je er al eentje continu hebt aangesloten gehad, terwijl de laptop uit staat ?
 
Ik zie dat de batterijen 14,1volt zijn.
De adapters geven 19V - 2,37A, ook apart maar wellicht wordt er wat afgeregeld in de laptop voor de 'prik' bij de batterij komt, geen idee.
Ik heb wel een druppellader die 14V - 0,25A geeft. Een heel kleintje voor de motoraccu. Zou dat kunnen?

Ik heb er meerdere drie dagen aan de oplader laten staan. Laptop uit inderdaad. Adapters worden ook niet warm dus ze laden niet is mijn conclusie. Zet ik het andere type HP er aan dan zijn ze warm tijdens het laden. Niet heet zoals de heel oude Dell opladers die vijf keer zo veel wegen.
 
Ik zie dat de batterijen 14,1volt zijn.
De adapters geven 19V - 2,37A, ook apart maar wellicht wordt er wat afgeregeld in de laptop voor de 'prik' bij de batterij komt, geen idee.
Ik heb wel een druppellader die 14V - 0,25A geeft. Een heel kleintje voor de motoraccu. Zou dat kunnen?
Er wordt zeker wat vanaf gehaald, er moet wat overspanning zijn voor het regelcircuit.

Die druppellader.... tja, dat zou je kunnen proberen, maar 14 V is niet > 14,1 V. Je hebt minstens een paar procent overspanning nodig om een stroom te laten lopen.
Je zou het kunnen proberen met een universeel meter er TUSSEN (dus in serie met de accu) op het 5 of 10 A gelijkstroombereik. Zo meet je de stroom. In dat bereik is de weerstand van de meter het laagst (bijna kortsluiting, dus gebruik die stand niet als Voltmeter ! ). Schakel ook niet over op een ander bereik, en zeker niet als deze aangesloten zit. Het hoge stroombereik (5 of 10 A) heeft meestal een aparte ingang voor de meetpen.

Op jouw risico, ik sta niet in voor de vonken !

Hoe groot is de capaciteit van de accu in mAh ?
 
"In veel gevallen is een versleten adapter nog wel in staat om de laptop van stroom te voorzien maar kan deze de accu niet meer opladen"

Raar want ik had net het omgekeerde, de adapter kon nog wel de accu van mijn HP laptop opladen maar op netstroom werken ging helemaal niet. HP heeft adapters met verschillende wattages, de meeste zijn 90W, mijn laptop echter 120W en werkt niet met één van 90W.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan