• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Laptopscherm valt soms uit = wordt zwart

Status
Niet open voor verdere reacties.

Khanrudie

Nieuw lid
Lid geworden
29 jul 2018
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Hallo,

Mijn vier jaar oude Asus laptop heeft beeldscherm problemen. Soms valt het scherm uit, dat wil zeggen, het scherm gaat op zwart. Wanneer het scherm op zwart gaat is er wel nog activiteit van de laptop. Ergo, het lijkt een probleem vanuit het beeldscherm (= grafische kaart?) te zijn. Soms krijg ik strepen te zien, dat de kleuren zich vermengen en uitlopen. Het lijkt alsof lijnen verschuiven en dan gaat het scherm op zwart. Soms doet hij het tijden wel en tijden niet. In slaapstand zetten helpt soms, soms ook niet waarna uitzetten (via aan/uit knop) werkt, maar soms ook weer niet. In het laatste geval laat ik de laptop soms uren uit staan en dan begint het bovenstaande circus opnieuw.

Specificaties van laptop:
Asus N550JK - CN 101H
Resolutie: 1920x1080
Videochip: GeForce GTX 850M
CPU: Intel Core I7-4700HQ, Architectuur: intel Haswell, 2.4 GHz

Verdere specificaties: https://tweakers.net/pricewatch/384370/asus-n550jk-cn101h/specificaties/

Duur van de problemen
- Het begin van de problemen zijn een maand geleden begonnen, medio juni.

Geprobeerd:
- Opnieuw geinstalleerd (en drivers geinstalleerd)
- Gekeken naar de temperatuur: deze was niet bijzonder hoog te noemen ten opzichte van andere jaren. deze ligt rond 60 graden, ene kant ook logisch vanwege weer en soms ietswat stoffige of minder harde ondergrond.

Heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen.
Alvast bedankt!

Groet,
Ruud
 
je kan kijken of een extern beeldscherm het wel doet - dan is het niet de grafische kaart.
Vermoedelijk is het dan de inverter, de verbinding tussen beeldscherm en moederbord.

Dat is niet zo'n dure reparatie.
 
Dankjewel voor je reactie,

Ik had het in juni eens geprobeerd om het op de TV aan te sluiten, toen kreeg ik daar ook een zwart scherm. Ik kan het sowieso nog eens proberen wanneer het nog eens gebeurt. Wanneer dit op het externe beeldscherm wél gebeurt, zou het dus kunnen duiden op een probleem met de Grafische kaart?

Overigens, ik ben bij apparaatbeheer de stuurprogramma's van de monitor en beeldschermadapters aan het updaten. Het kan zijn dat voordat ik de pc opnieuw geinstalleerd had deze ook niet up-to-date waren, maar zou het probleem hierdoor kunnen komen?
 
Hier hetzelfde meegemaakt, na de update naar W10 begon het gedonder.
Alle drivers gecontroleerd, niets hielp.
 
Hier hetzelfde meegemaakt, na de update naar W10 begon het gedonder.
Alle drivers gecontroleerd, niets hielp.

Is dit probleem voor jou opgelost?
Anders geef ik jou een eigen topic en helpen wij jou daar met jou probleem.
 
Gekeken naar de temperatuur: deze was niet bijzonder hoog te noemen ten opzichte van andere jaren. deze ligt rond 60 graden, ene kant ook logisch vanwege weer en soms ietswat stoffige of minder harde ondergrond.

60 graden vind ik toch vrij hoog hoor . Extreem hoog is het nog niet maar toch niet gezond voor de laptop .Als je met de laptop op stofferige ondergrond zit word er stof in de laptop gezogen en gaan de koelsleuven ook verstopt raken waardoor de laptop zal overhitten en onderdelen in de laptop kunnen verbranden .
Ik zou je laptop eens een goede schoonmaakbeurt geven en zeker niet meer op stofferige ondergrond gebruiken . Die strepen in het scherm kunnen duiden dat de grafische kaart aan het begeven is door de te hoge temperaturen en met de extreme warmte van de voorbije dagen zal ook niet goed geweest zijn voor de laptop .
https://support.hp.com/be-nl/document/c01662723
 
Ik heb zoiets soortgelijks meegemaakt met mijn oude Dell laptop, met het scherm. Ik heb de laptop werkelijk wel 10 keer uit elkaar en in elkaar gezet, koelpasta vernieuwen en ontstoffen. Soms leek hij dan even gemaakt en ging hij weer een paar weekjes mee totdat de problemen weer terugkwamen. Die problemen werden erger dan ooit tevoren. Ik werd er gek van. Ik heb echt alle kleine vervangbare onderdelen vervangen in de laptop. Op het laatst wilde de laptop niet meer aan en heb ik de handdoek in de ring gegooid. Ik hield het maar op een onverklaarbare storing op het moederbord, absoluut geen temperatuursprobleem.
 
je kan kijken of een extern beeldscherm het wel doet - dan is het niet de grafische kaart.
Vermoedelijk is het dan de inverter, de verbinding tussen beeldscherm en moederbord.

Dat is niet zo'n dure reparatie.


Ik heb vandaag wederom het probleem met het beeldscherm en het vervolgens op de TV (extern beeldscherm) aangesloten. Op de TV deed deze het wel. Is het eenvoudig om de "inventer" te laten maken, ergo, zal dit veel tijd in beslag nemen?
 
Niet helemaal, maar ik heb een youtube video toegevoegd waar de uitloop van lijnen meer van weg heeft. Alleen zijn de lijnen verticaal en vaak van hele korte duur en niet over het gehele scherm. Vaak gaat het meteen op zwart.

Overigens was vorig jaar een scharnierbalk kapot waarmee ze delen van de behuizing rondom.het scherm vervangen hebben. Toen had ik hem naar Asus opgestuurd. Dus (rondom) het beeldscherm is blijkbaar een zwakke plek van de laptop.View: https://youtu.be/dmoMTwgA5vU
 
Ja nu begrijp ik wat je bedoelt . Dat van die scharnierbalk had je eerst niets van gezegd . Delicaat onderdeel bij een laptop .
 
Klopt, het beeldscherm deed het gewoon prima, ik had toentertijd echter problemen met het openen en sluiten van de laptop. De scharnier stak uit en elke keer als ik deze opende, dan schuurde die tegen het omhulsel van de behuizing van de monitor aan. Hoe meer tijd verstreek hoe erger het schuren werd.

Excuses dat ik dit niet eerder vermeld heb.
 
Is dit probleem voor jou opgelost?
Anders geef ik jou een eigen topic en helpen wij jou daar met jou probleem.
Dank je, we hebben direct W7 terug geïnstalleerd en de originele fabrieksdrivers geïnstalleerd. En het probleem was opgelost. Waarschijnlijk kon de pc dus niet met W10 overweg.
 
Dank je, we hebben direct W7 terug geïnstalleerd en de originele fabrieksdrivers geïnstalleerd. En het probleem was opgelost. Waarschijnlijk kon de pc dus niet met W10 overweg.

Mooi dat het zo is opgelost.
Dan hoeven wij geen nieuwe topic te openen :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan