• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Leren programmeren waar te beginnen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Brechtvdd

Nieuw lid
Lid geworden
20 okt 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Dag iedereen,

Ik zou een basis programmeren willen aanleren, vooraleer ik m'n schoolcarrière zal beginnen. Er zijn natuurlijk veel programmeertalen om uit te kiezen, maar weet niet precies welke een goede basis zal geven.
Kunnen jullie me verhelpen?
Alvast bedankt.

Mvg
 
Ik ben in 1995 begonnen met Pascal en C. Daarna wat C++ geleerd maar nooit gebruikt.
Verder gegaan met Borland Pascal in Delphi 2 in 1996, beviel weer wel.
Tevens ASP 3 geleerd in 1996, een scripting taal.
Daarna in 1997 een programmaatje in een Pascal-compiler gemaakt, maar ben vergeten welke.
In 1998 een C-programmaatje gemaakt onder Linux, om muziek mee op te nemen.
In 2004 wat ontwerpwerk gedaan in Delphi 6 voor een bedrijfje.
In 2005 een database applicatie gemaakt in Visual Basic binnen Visual Studio .NET voor een bedrijfje.
Naderhand PHP geleerd in Macromedia DreamWeaver MX2004.
Daarna andere dingen gedaan.
In 2010 wat Visual Basic gedaan in Visual Web Developer 2010 Express.
En de draad weer opgepakt met Delphi en PHP.
In 2011 een Delphi applicatie gemaakt, meer uitgebreid, in Delphi 6.
In 2014 verder gegaan met PHP, website gemaakt met back-endje voor een vrijwilligersorganisatie.
In 2015 begonnen met ASP.NET in Visual Studio Community 2015.
In 2016 een mobiele website in Alpha Anywhere gemaakt, met Xbasic code.
In 2017 begonnen met mobiele websites in ASP.NET en jQuery binnen Visual Studio Community 2017.
In 2018 CSS geleerd.
In 2019 begonnen aan een pizza-bestelsite, is pas af, weer in ASP.NET en jQuery. Bedoeling is
wel deze te verkopen.
In 2020 begonnen aan een dynamische produktcatalogus met filters, is nog niet af, zeer complex,
ook weer in ASP.NET en jQuery binnen Visual Studio Community.

Gratis beschikbare programma's om in te leren programmeren zijn Delphi Community Edition en
Visual Studio Community. Binnen Visual Studio heb je de keuze tussen Visual Basic en Visual C#.
Maar je zou ook Javascript kunnen leren. Dat is natuurlijk web-gericht.
Binnen Delphi dus alleen Object Pascal. Dan heb je nog de online C++ compilers.

Tja, wat is handig om mee te beginnen? Eigenlijk zijn alle programmeertalen hetzelfde. C en C++
zijn misschien net wat te geavanceerd. Javascript zou ik niet mee beginnen, vereist alweer HTML kennis. PHP draait op een webserver dus dat is niet ideaal.

ASP.NET is scripting en werkt met webformulieren, en het daarbij gebruikte C# maakt gebruik van namespaces en classes, dat kan in het begin wat verwarrend aandoen. Maar C# kan ook in een console draaien binnen Visual Studio. Probeer het eens uit: Programmeren in C#: Kennismaking C# en visual studio

Binnen Delphi heb je geen beschikking over een console dus dat is niet handig voor basis input/output.
 
Dank u voor de uitgebreide info. Ik zal zeker eens kijken naar C#.
 
PHP draait op een webserver dus dat is niet ideaal.
Juist wel. Je kunt ook je eigen LAMP server thuis draaien op je pc. Daarnaast is het internet tegenwoordig zo'n beetje alles.
Natuurljik is ASP.Net wel mooi als je daarin kunt programmeren, maar dat heeft wel als nadeel dat je daar Windows hosting voor nodig hebt als je daar iets mee op internet wilt doen zoals een bestelsite.

Dat kan ook heel goed en misschien zelfs beter in de php/mysql combinatie. Dus ik zou dat niet te snel weggooien als optie.
Er wordt bijv. ook veel geld verdiend met webdesign tegenwoordig en ook dat is met name html en php/mysql.

Dat is echter geen echt programmeren, dat is meer C en dat soort dingen.
 
Ik zie en hoor vooral ASP.Net en webdesign. Ik weet natuurlijk ook nog niet wat precies wil doen in programmeren zelf :/. Maar zeker bedankt voor de tips mannen
 
Wat ik wil meegeven is dat veel programmeurs een mening hebben over wat iemand die net begint wel of niet zou moeten kunnen. Op het internet hoor je vaak mensen zeggen dat iemand niet met een bepaald soort project of programmeertaal moet beginnen omdat dat 'te geavanceerd is'.

Je moet een project vinden dat jou interesseert. Als je eenmaal weet wat je wilt maken, is de keuze voor een programmeertaal relatief makkelijk. Dan nog heb je veel verschillende talen waar je voor kan kiezen, maar met wat uitproberen heb je binnen no-time een taal gevonden die jij fijn vind.

Als je een lijstje wilt hebben met een aantal programmeertalen voor een bepaald (soort) project, roep je maar. :)
 
W3schools is mogelijk ook een interessante optie, met duidelijke uitleg, voorbeelden en een "Try it Yourself" optie.
 
Tijdens mijn HBO studie informatica heb ik kennis gemaakt met verschillende programmeertalen. Persoonlijk denk ik dat je het beste kan beginnen met een zogenaamde script-taal.

Python is zo'n taal en is voor beginners goed om mee te starten. Waarom vraag je je misschien af?
Persoonlijk denk ik dat het essentieel is om eerst gewoon de basics te begrijpen. Met Python kan je eenvoudig code schrijven en direct in je IDE (ontwikkel programma) uitvoeren. Het direct uitvoeren is niet bij alle talen mogelijk. Ook handelt het taken uit zonder snel "moeilijk" te doen.

Java is ook een taal die veel genoemd wordt wanneer je begint met programmeren. Java was ook de eerste taal welke tijdens mijn studie onderwezen werd. Persoonlijk had ik veel meer moeite met Java in het begin dan met Python.

Talen als C, C++, C#, zou ik nog even laten liggen.
 
@Brechtvdd, de cursus van www.c-sharp.be die ik aangaf, daar heb je een betaalde actieve inschrijving voor nodig, ik weet niet of dat is wat je wil.

Ik heb daarvoor in de plaats een gratis online cursus C# gevonden maar die is wel in het Engels: C# Tutorial - Tutorialspoint

Java zou je ook kunnen leren maar er is niet veel verschil met C#.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan