• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Let op! nieuw virus via dhl mail

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn vrouw heeft tot twee keer toe deze mail ontvangen, bestand wel gedownload, maar zip-bestand niet geopend.
Dus ik neem aan dat alles oke is.
 
@GeertP, mogelijk wordt het tijd (voor je vrouw) om dergelijke mailtjes GOED te lezen alvorens op linkjes te klikken. Het is mijn ervaring dat 99% van de bedrijven foutloos Nederlands schrijven. Dat kan van de tekst in onderhavig mailtje niet gezegd worden (waarbij ik er vanuit ga dat de tekst 1 op 1 uit de mail is gekopieerd en hier geplaatst) Alleen al hetgeen in rood is geschreven doet je de rillingen over de rug lopen én zou je al 100% moeten alarmeren.

quote:

Het gaat om deze e-mail:

Beste heer/mevrouw,

UW ZENDING IS ONDERWEG ,Informatie Over Uw Zending is in dokument.

Controleer hieronder uw zending- en contactgegevens. Klik op om te bevestigen.

Bedankt dat u heeft gekozen voor On Demand Delivery.

DHL Express - Excellence. Simply delivered.

Nederlandse Post DHL Group
 
Ik was net aan het inloggen om een zelfde bericht te gaan maken. Jullie waren me voor.
 
Ik blijf mij nog steeds verbazen dat mensen hier in trappen. Kreeg van de week een sms van Postnl over een pakket wat tussen 20:00 en 22:00 bezorgd zou worden. Terwijl ik niets had besteld. Ook wist ik gelijk dat het nep was. Dus het bericht verwijderd en zeker niet op de link de klikt.
 
Je kent dat wel: Vrouwen .....
Ze hebben "iets' besteld via een of andere shop en dat wordt dan toegestuurd.....
Dus om de haverklap de PC raadplegen of "het"al verzonden is.
En dan is er een berichtje van DHL en .... ja, dan gebeurt het.
 
mogelijk wordt het tijd [...] om dergelijke mailtjes GOED te lezen alvorens op linkjes te klikken.
Sommige mensen kunnen niet goed lezen. Ik vroeg me af hoeveel mensen in Nederland 'laaggeletterd' zijn. Dat zijn mensen die moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Ik schrok van het aantal:
2,5 miljoen Nederlanders zijn laaggeletterd.

Bron: Aanpak Laaggeletterdheid, Algemene Rekenkamer (2016)
Zie ook: Cookies

Deze mensen zien de taalfouten niet die quandor rood heeft gemaakt.
Ook kan ik me voorstellen dat mensen eerder zo'n e-mail vertrouwen (en niet verder kijken dan hun neus lang is) wanneer ze een pakje verwachten.
De verzenders van die nepmails maken misbruik van zowel de laaggeletterdheid als van de nieuwsgierigheid van mensen.
 
Over het algemeen denk ik ook dat het niet alleen om laagletterigheid bij deze genoemde groep gaat, maar ook om een lager IQ.

Over het algemeen is dit een kiezersgroep, die zich denk ik voor een groot deel verlaten voelt door de politiek.
 
Deze mensen zien de taalfouten niet die quandor rood heeft gemaakt. Ook kan ik me voorstellen dat mensen eerder zo'n e-mail vertrouwen (en niet verder kijken dan hun neus lang is) wanneer ze een pakje verwachten.
De verzenders van die nepmails maken misbruik van zowel de laaggeletterdheid als van de nieuwsgierigheid van mensen.

Als je het zo bekijkt heb je een goed punt.
Daar had ik nog niet eens aandacht.
Ook wist ik niet dat het zoveel mensen zijn.
 
Ja dat zal, zeker omdat er steeds meer inwoners in Nederland komen.
Er zal dus nog genoeg verdient worden.
 
Het is voor iedereen vervelend, maar juist dat soort mensen hebben toch vaak een minder goed betaalde baan en kunnen dus veel minder besteden. Door dit soort dingen kunnen ze dan ook nog eens in de financiële problemen komen.
 
Weet er iemand uit welke hack de emailadressen komen? Ik heb meerder emails ontvangen en deze emailadressen zijn alleen bekend bij HelloFresh.

HelloFresh meld mij eerst dat het een virus bij HelloFresh de emails heeft verzonden maar dat er geen andere gegevens zijn 'buit' gemaakt. In mijn reactie dat ik dat een te summiere reactie vindt en graag wil weten hoe ze weten dat er niet meer informatie bij dit datalek is 'buit' gemaakt, krijg ik als antwoord; een link naar een NOS artikel over wat de link in de email doet en de mededeling dat er geen datalek is bij HelloFresh.

Ik ben weer in afwachting op het antwoord waarom de spam emails dan op 3 emailaccounts, die alleen gebruikt zijn bij HelloFresh, binnen komen.
 
@Dennis74

Dat is altijd lastig te zeggen waar het vandaan komt, maar het zou kunnen dat de mail server van Hellofresh is gehacked.
Want hoe zouden ze anders aan jou adressen komen.
Zeker omdat Hellofresh zegt dat er een virus die mails heeft verstuurd.
Dus ze geven toe dat het wel van hun uit is verstuurd.
 
Ik heb een tijdje geleden ook een mail gehad van DHL.
Omdat ik werkelijk een pakketje van DHL verwachtte heb ik gereageerd, dat wil zeggen dat ik alleen de Usename heb ingevuld en bij het volgende veld ben gaan twijfelen en niet verder heb ingevuld. Ik weet niet meer wat ze in het volgende veld vroegen.
Mogelijk ben ik besmet. Welke virusschecker moet ik gebruiken om een mogelijke besmetting de nek om te draaien? MBAM?
perloc
 
Hallo Perloc,
Deze tekst komt uit de forum regels. ->
Het is niet de bedoeling dat u reageert in oude topics (waar meer dan 2 weken niet meer op is gereageerd), tenzij u hetzelfde probleem hebt en de voorgestelde oplossingen niet werken.

Je zou het volgende eens kunnen doen, mocht er iets worden gevonden dan kun je beter even een nieuw topic aan kunnen maken zodat Abraham jou verder kan helpen.
Je zou Mbam kunnen laten lopen en ook Eset online scanner.
https://www.eset.com/nl/thuis/online-scanner/
Klik hier op scan nu.
Klik daarna op -> detectie van potentieel ongewenste toepassingen inschakelen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan