• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

LibreCAD print problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredjeh

Enthousiast
Lid geworden
4 apr 2013
Berichten
2.981
Waarderingsscore
38
Gisteren LibreCAD geïnstalleerd, moet enkele technische tekeningen maken, vroeger op de tekenplank (school in de jaren 70) lukt me wel tamelijk, enkele Youtube filmpjes bekeken en we zijn vertrokken, nu wil ik een dxf afdrukken op mijn printer, heb een mooi afdrukvb. dit is dus ok, maar bij opdracht printen, komt erop printing, printer zegt afdrukken, hoor de printer even en dan is het afdrukken afgelopen zonder tekening, exporteren naar pdf en printen lukt dan wel, maar wil de exacte tekening afdrukken, dus de dxf op ware grootte, printer is een HP B109, ligt het probleem bij de printer of bij de software?
 
Heb je de printerinstellingen in LibreCAD goed (stap voor stap) goed nagekeken? Misschien zit het 'm in de scaling 1:1 of in de "fit to paper" of zoiets. Ik ken het programma zelf niet maar in de meeste "klassieke" CAD-programma's wordt toch ook gewerkt met een export naar pdf en dan een print (tenzij je met een plotter werkt). Anders zit er te veel detail (pixels) in je print voor een eenvoudige printer. Hoe groot is de originele tekening in LibreCAD?
 
Krijg je op de printer ook niet een melding in de trant van: Bronnen vereist, omdat hij het juiste papierformaat niet kan vinden?
 
Heb bij de start eerst mijn pagina getekend, is dus een A4 in landscape, schaal 1/1, in een tekening zitten toch veel minder pixels dan in een foto, tekening is niet zo groot, printen in pdf levert mij niet de correcte afmetingen weer op tekening.
 
Op de printer krijg ik enkel de melding afdrukken bezig, maar er komt niks uit.
 
als je nu bijvoorbeeld kiest om je werkstuk te exporteren als pdf of als een img dan zie je toch de werkelijke grootte vermeld staan ...daar deze dus in feite niet geprint word betekend dat de printer de afmetingen niet kan plaatsen op de a4.. ook diende je te letten bij het installeren van het programma dat je de juiste maat eenheid selecteerde ... mm of cm
 
Emi alles perfect ingesteld, voor het tekenen eerst mijn pagina ingesteld zodat ik werkelijk op mijn A4 teken.
Heb nog een netwerkprinter staan op zolder een HP 6700 en heb de dxf doorgestuurd naar deze printer, en ja deze print wel mijn tekening af zoals het hoort.
Ligt dus blijkbaar aan de printer.
De instellingen bij de export naar PDF stond inderdaad niet 1/1 opnieuw geprint als PDF en nu ok.
Is dus opgelost.
Mooi gratis programma om technische tekeningen te maken, beetje zoeken in begin, maar al doende leert men bij, jammer dat de handleiding zeer basic is.
 
je spreekt je in je laatste bericht toch wel tegen ...
*eerst zeg je dat de HP 6700 netwerk printer die boven staat het toegezonden pdf probleemloos kan printen ..zonder dus dat jij ook maar iets diende te veranderen .....
*daarna geef je aan dat ook de HP B109 probleemloos het pdf kan printen nadat je dus de 1/1 schaalindeling gekozen heb ...
****hoe kan de HP 6700 het pdf juist geprint hebben als de schaal indeling niet op 1/1 stond bij het doorsturen naar de printer...het kan nooit zijn dat de HP 6700 printer zelf de schaalindeling regelt..
fijn dat het opgelost is door de schaal indeling 1/1 te gebruiken maar er klopt iets niet aan je bewering .
 
@Emi: zie bericht #7, hij heeft een DXF-bestand doorgestuurd naar de HP 6700, die dat wel printte, waar de HP B109 enkel pdf-bestand printte en geen dxf. Maar ... probleem is opgelost en da's het belangrijkste.
 
had er blijkbaar overheen gelezen ..was me niet opgevallen dat het een dfx bestand was .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan