• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Libreoffice documenten komen niet goed over als ze worden verstuurd.

bruin

Junior lid
Lid geworden
4 nov 2023
Waarderingsscore
6
Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit de juiste sub is om dit onderwerp te plaatsen maar mocht dit niet het geval zijn... mijn excuses.

Het probleem:
Ik ben momenteel een student aan het helpen met het maken van een bedrijfsverslag.
Hij/wij gebruiken daar de nieuwste versie van Libreoffice writer voor.

Bij ons zit dit er zo uit (zie afbeelding 1 hieronder)
Het probleem is wanneer dit verslag naar de docent gestuurd is, en de docent het verslag opent, dan krijg hij een rommeltje te zien (zie afbeelding 2 hieronder)

Het is voor ons allemaal een raadsel en frustrerend hoe dit komt en is alles behalve bevorderlijk voor de beoordeling.
De enige reden dat we kunnen bedenken is dat we hier Libreoffice writer gebruiken en de leraar Microsoft word.
(Voor de student is Microsoft word niet mogelijk gezien hier kosten aan verbonden zijn en Libreoffice writer gratis is.)
Maar dat is een theorie, eigenlijk zou dit niet moeten mogen toch?

Is hier wat aan te doen en zo ja wat?

Bijlagen

• Schermafbeelding 2024-06-22 111003.png
    Schermafbeelding 2024-06-22 111003.png
    308,8 KB · Weergaven: 19
  • Untitled2.png
    Untitled2.png
    180,2 KB · Weergaven: 18
Kan je je bestand eens sturen naar een vriend in de buurt die ook Word gebruikt en zien of hij hetzelfde resultaat krijgt?

De opmaak wordt anders geïnterpreteerd door Word. Dat is een bekend probleem en daar doe je niets aan, behalve het bestand opslaan als PDF. Maar dan kan de docent het niet bewerken.

Als je een gratis microsoft accountje aanmaakt kan je via onedrive gratis de webversie van Word gebruiken. Je logt in op onedrive:

en dan helemaal linksboven staan 9 puntjes in een 3x3 raster. Als je daarop klikt kan je de webversie van word starten.

Hij krijgt geen account via de opleiding?
https://www.microsoft.com/nl-nl/education/products/office (gratis)
Mijn kinderen hadden die altijd wel toen ze nog studeerden

Microsoft heeft de opmaak in word al zo vaak gewijzigd dat ze zelfs moeite hebben om oude doc bestanden goed weer te geven.
Verder vraagt word als je dat voor het eerst gebruikt wel doc formaat je standaard wil toepassen.
,de nieuwste met alle snufjes of de compatibele variant

valt er vanuit de docent iets te verwachten?
hij/zij zou ook even een andere tekstverwerker op zijn/haar systeem ernaast kunnen installeren?
pdf of rtf kan ook nog een optie

valt er vanuit de docent iets te verwachten?
hij/zij zou ook even een andere tekstverwerker op zijn/haar systeem ernaast kunnen installeren?
pdf of rtf kan ook nog een optie
Dat kan je vergeten, als gepensioneerde docent,in een cursus Word verwachte ik resultaten in Word.
Het is aan de student om zich aan te passen. En waarom hij geen toegang heeft tot gratis office is mij een raadsel.

hoezo een cursus word?
Bruin heeft het over een verslag waarschijnlijk van een stage ik denk niet dat word hier meer is dan de software waarmee dat wordt geschreven.

Hoop dat het geen reclame is, maar ik heb (een aantal) hyperlinks voor Microsoft Office vanaf € 10.-- (!) en € 15.--. Dat kan toch geen bezwaar zijn in vergelijking met 1 of 2 glaasjes bier op een terras.

Wordt het verslag opgeslagen als een Word-document (met extensie .doc of .docx)? En de foto's, hoe worden die geplaatst (in de tekst of als vrije afbeelding)?

Kennelijk is alles nu toch goed gekomen bij Bruin, gezien het uitblijven van een reactie...

ik heb het probleem denk ik opgelost door het bestand op te slaan als "word 2007-365 .docx"

Terug
Bovenaan